als de katten zichzelf op de grond laten vallen of gaan liggen (op hun rug of zij) zijn ze aan het spelen. ze zullen dan ook niet zoveel haast hebben om overeind te komen.
blijven even liggen in de hoop dat de andere kat verder komt stoeien, anders kan je het natuurlijk weer achteraan gaan.

katten die echt vechten zullen dit nooit doen, hierbij vliegen je de plukken haar om de oren en gaan/blijven ze alleen liggen als ze hiertoe gedwongen worden door de andere kat.

in het filmpje zie je #vechtende# katten. (omstanders grijpen helaas lomp in) de bonte kat (wit/cypers, rood) begint het gevecht, maar de donkere cyperse is net wat te sterk voor hem.
deze laat de bonte kat dan ook met rust nadat deze zich onderdanig heeft getoond . de bonte gaat niet meer face to face lijnrecht tegenover de donkere kat staan, wisselt zijn hoge rug in voor een lagere onderdanige houding, laat zijn staart zakken, en laat zich besnuffelen zonder zich om te draaien, (gaat de confrontatie niet meer aan, het is hem duidelijk) hij blaas niet meer en zingt letterlijk en figuurlijk een toontje lager

algemene tip:
als het eenmaal duidelijk is wie er sterker is, is het ook gedaan met de ruzie en gaan katten ieders hun eigen weg. in huis is het wat lastiger want dan komen ze elkaar steeds weer tegen.
wil je er dus een kat bij, win dan eerst genoeg informatie in om dit soort toestand te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als katten spelen houden ze hun nageltjes binnenboord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ala katten vechten hebben ze een dikke staart en mauwen ze anders dan normaal. Ze zijn agressiever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die staart zegt niet altijd wat - mijn katten (broer en zus) zetten hun staart enorm op als ze erg tevreden zijn, lijken wel vossenstaarten dan! Het verschil is goed te zien omdat de rest van de vacht dan nog gewoon is.
Ze doen het óók als ze buurkatten weg proberen te dreigen, maar dan staan alle haren recht overeind, ze lijken dan veel groter natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Hippo, die staart kan dik worden bij iedere sterke emotie. Dat doet die dame van mij ook als ze zich helemaal overgeeft aan geknuffeld worden.
Oren naar achteren, blazen, gebogen houding, dikke staart, haren staan recht op. Je merkt aan alles wat voor intentie de kat heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je ziet het aan de hele lichaamstaal, maar als je daar niet zo goed in thuisbent kan je het volgende aanhouden: bij vocalisaties (janken, grommen, blazen) is het menens, of dreigt het menens te worden.
in zo'n situatie kan je het best een krant of kussen rustig tussen de katten houden, zodat het oogcontact verbroken wordt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al, waar blijft Rieneke?  (katjes hè)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt trouwens. Goeie tip, van dat oogcontact.
Rieneke1
13 jaar geleden
haha ja ik slaap ook af en toe een paar uurtjes ;p
graag gedaan!
het is een enorm misverstand dat het goed zou zijn katten het zelf te laten uitvechten.
Als ze spelen rennen ze elkaar meestal vrolijk achterna en springen ze een beetje en doen ze gek enzo, bij vechten sluipen ze elkaar achterna en blazen en miauwen heel vals