Komt een kat altijd terug?

Er wordt gezegd dat katten altijd terug gaan naar hun huis. Maar als een kat nou heel slecht verzorgd wordt en mishandeld wordt, zou hij dan nog terugkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.2K

Het beste antwoord

Nee.
Bij ons is er 4 jaar geleden een kat komen aanlopen.
aanlopen...ik kwam hem tegen bij on huis nooit gezien direct liep hij met ons mee,nadat ik brokken s nachts bij de deur had gezet kwam hij elke dag,en op een gegeven moment wou hij naar binnen,toen hij ook de kop kapot had en mak liep,heb ik hem direct binnen gehouden.De dierenambulance heeft een chip gevonden.
Ik met deze lieverd naar de andere kant van de stad waar die vandaan kwam naar de eigenaresse,toen ze de deur opendeed,heb ik deze arme kat nog nooit zo bang gezien ( inmiddels had ik hem al een maand,het heeft me ff geduurd om het juiste adres bij de chip te vinden ),op de achtergrond hoorde ik al iemand schreeuwen :"die rot kat komt er niet meer in".
Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om hem daar achter te laten en gelukkig deden ze direct afstand ( de jonge vrouw).

Nu woon hij inmiddels al weer 4 jaar bij mijn andere 2 katten,hij mag altijd in de achtertuin komen met mooi weer,nog nooooit 1 poging gedaan om weg te lopen.
En ik heb een kat nog nooit zo dankbaar gezien.
En wat ben ik gek met hem nu,me allerbeste maatje met de ander poezels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarschijnlijk zal een kat dan alleen terug komen om te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wel, de kat gaat immers ergens anders lekker eten en drinken, spelen, etc. en komt dan in zijn huis slapen... Die komt dus niks tekort in de kat z'n visie.

Nu zijn er ook wel katten die wegblijven maar in de regel komen ze altijd terug, uitzonderingen zijn er altijd.

Het is wel zo dat als je 1 dag je kat hebt dit waarschijnlijk niet gaat gebeuren, maar als je de kat zo'n 3 maanden hebt en dan pas naar buiten laat zal deze in de regel altijd terugkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Als je je kat goed verzorgt, liefde geeft, een fijn warm thuis en voldoende voedsel dwz als je kat het goed bij je heeft, dan komt hij bij je terug. Als je je kat verwaarloosd, hem pijn doet/ mishandelt dan wil geen kat bij je wonen. Katten zijn eigenzinnig en zullen dan vroeg of laat aan de wandel gaan en kijken of ze een beter thuis elders kunnen vinden.
(Ik geef ze geen ongelijk!).
13 jaar geleden
Nee, een hond is trouw aan de baas en een kat is trouw aan iemand die hem te eten geeft. Als hij het dus ergensanders beter kan krijgen en ook nog te eten krijgt, zal hij niet meer terugkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn in theorie dieren die zich "koning/koningin" voelen zeg maar, dus als je een paleisje hebt waar ze naar terug moeten komen dan komen ze.
Als ze zich "hofnar" voelen in je huis dan komen ze niet meer thuis..

Maar nog wat, misschien drastisch en ver gezocht;
Als een kat verwaarloosd/mishandeld wordt dan is hij/zij "zwak" volgens de regels van de dierenwereld en zal die kat ook aangevallen worden wanneer een andere kat er ook maar zin in heeft.. Ook kunnen ze dan trager zijn door mishandeling of door verwaarlozing in de zin van gebrek aan eten/drinken/dierenarts ed.
Dat heeft tot gevolg dat hij/zij er op moet kunnen vertrouwen dat een auto/trein/tram/bus of scooter ed. ook net zo snel dichtbij komt dan hij/zij denkt.

Dus concreet samengevat;

Als er geen bijzonderheden optreden en je een heerlijk thuis (niet alleen een huis!) voor ze hebt dan komen ze echt terug.
Maar als ze nou slecht behandeld worden op welke manier dan ook, dan zoeken ze wat beters als dat kan.
Als dat lukt voordat ze blind zijn, voordat ze weer aangevallen worden, en voordat ze worden overreden.

één tip: probeer katten die uiteindelijk naar buiten mogen afstandelijk te maken tegenover andere mensen.
Niet bang, afstandelijk..
Dat kan eigenlijk heel makkelijk door een "vreemde", voor de kat dan dus, ineens een schrikgeluid of schrikbeweging te laten maken... de kat rent weg, komt wel weer terug, maar let dan op en zal zich niet zo snel meer laten verrassen door snelle bewegingen van "vreemden" enzo.
(dit betekend niet dat ze nooit meer bij je komen, maar alleen dat ze snelle bewegingen ontwijken...)
Ook kinderen kunnen trouwens wel eens vreemde "spelletjes spelen", dus als een kind erg lang onder een auto kijkt of graait, let indien mogelijk dan op of er geen "kattenstaartspel" of "stokjeprik" wordt gedaan.
Dan kunnen we bewuster bezig zijn met helpen van dieren en de omgeving om ons heen, en tegelijkertijd kinderen normen en waarden proberen bij te brengen als het nog niet te laat is...

Toegevoegd na 7 minuten:
nu ik het na lees lijkt het net alsof ik zeg dat het al te laat is voor kinderen en de opvoeding van de kinderen...
Maar dat is dus niet zoals ik het bedoel. Niet dat ik een verkeerd beeld creëer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze mishandeld worden komen ze niet terug . Maar ik heb verhalen gehoord van katten die in Frankrijk in 'n vrachtwagen gesprongen zijn , en na maanden weer terug gekomen zijn van 'n afstand van 400 km . In Frankrijk in 'n dun bevolkt gebied kwamen m'n katten ALTIJD terug . Ondanks het feit dat er buiten wel prooi te vangen was . Een van m'n katten liep altijd heel ver mee als ik 's avonds voor het slapen nog met de hond ging wandelen . Tijdens die wandeling ging hij overal naar toe .Als het te gevaarlijk voor hem werd ging hij letterlijk onder mijn Rottweiler (zie foto) lopen . Zo slim was hij .Dan was hij veilig ! Logisch dat hij altijd terug kwam .Zou ik ook doen met zo'n beschermer .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee! Alleen om te overleven maar dat kan ook bij andere mensen zijn!