Is een goudvis ziek als hij op z'n kop zwemt?

Mijn goudvis zwemt ondersteboven! Toen ik vanmiddag thuis kwam uit school hing hij daar gewoon een beetje op z'n kop te hangen en toen ik tegen het glas tikte begon hij te zwemmen maar wel ondersteboven! Ik zit nu al een kwartier naar hem te kijken, hij zwemt steeds eerst goed om, dan gaat hij de bodem "stofzuigen" en dan gaat hij ineens ondersteboven zwemmen een hele tijd, totdat ik weer tegen het glas tik! Hij zit met een andere vis in een aquarium met een pomp en een filter en plantjes maar het aquarium is best wel vies... En de vis is ook al best wel oud, bijna twee jaar. Is hij ziek? Gaat hij dood? Wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is mn goudvis echt jaaaaren oud geworden, in een vissenkom. Hij is volgens mij doodgegaan door een besmet plantje uit de dierenwinkel want hij werd ziek toen ik dat erin had gedaan. Jaren voor zn dood was hij n keer uit de kom gesprongen en mn man kwam hem op zondagmorgen in zn hand laten zien terwijl ik nog in bed lag. Ik zag hem ineens n beetje bewegen en toen hebben we hem gauw teruggedaan. Hij is toen helemaal gaan vervellen en heeft nog heel lang geleefd. Ik was best verdrietig toen hij doodging. Hij was leuk, want als ik de kamer binnenkwam ging hij altijd heen en weer, vooraan in de kom zwemmen, net alsof hij contact zocht. Mensen denken vaak veel te gemakkelijk over een goudvis of een ander dier en verzorgen hem niet goed. Gewoon elke week de kom schoonmaken en vers water met wat zout in de kom doen. Ik weet meer waarom dat zout belangrijk was maar hij heeft het er in elk geval goed op gedaan.

Antwoorden (8)

Of hij dood gaat weet ik niet, maar ik denk dat hij zich niet helemaal lekker voelt.
Vooral omdat hij het eerst niet gedaan heeft.
Hij weet iig hoe die nog normaal moet zwemmen, aangezien hij reageerd op jou getik.
Wacht het gewoon af, misschien heeft hij wel een manier van zwemmen uitgevonden dat hij fijner vind hihi.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik las net op een forum (zie bron) dat het waarschijnlijk toch betekend dat hij doodgaat! Zag de info net pas. Sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij hoeft helemaal niet dood te gaan!

Een Britse kroegbaas Liam Matthews kocht een vis vier jaar geleden. De eerste zes maanden zwom Aussie nog rechtop, maar daarna kantelde hij 180 graden.

Het is nog altijd een raadsel waarom de vis voor de verandering heeft gekozen.
"Hij is kerngezond. Ik denk dat hij het gewoon leuk vindt om de wereld vanuit een ander perspectief te zien", aldus Matthews.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol
Misschien heeft het dier iets met zijn zwemblaas. Als er teveel lucht in blijft hangen, zwemt hij op zijn kop. Heb je de vis er misschien te lang uit gehad? Als je hem er te lang hebt uit gehaald kan er iets met zijn zwemblaas gebeuren waardoor hij dus op de kop zwemt.

Of misschien de zwemblaas kan geinfecteerd zijn door de zwemblaasinfectie. Dat is meestal fataal als ze al langere tijd verticaal zwemmen.

Zwemblaasinfectie is een bacteriële infectie die de zwemblaas, welke normaal gesproken gevuld is met gas, nu volledig gevuld is met vocht en bovendien sterk uitgerekt.

Oplossing:

Leg hem op de linkerkant (dus de rechtse zijde naar jou toe). Net achter de kieuwen even met een (verwarmde naald, bijvoorbeeld in het gas) doorprikken. De overtollige lucht gaat weg en hij zwemt weer als van ouds.

Ik zet er een afbeelding bij van de goudvis van binnen. Bij nummer 5 is de zwemblaas te zien. Dit is waar je het moet doorprikken, niet dwars door de vis natuurlijk. Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Maar een aanrader is om naar de dierenarts te gaan, maar ik zal gewoon een nieuwe goudvis kopen als je eigen methode, dus het doorprikken niet lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg je nou dat je beter een nieuw dier kan kopen dan met deze naar de dierenarts te gaan, of begrijp ik je verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zeg ik inderdaad. Tenzij je het er voor over hebt om een helehoop geld uit te geven voor een gespecialiseerde dierarts, waar er geloof ik maar 5 in Nederland van zijn. De operatie kost echt een helehoop geld (zeker meer dan €250), in vergelijking tot een nieuwe goudvis, van misschien €10,-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Economisch logisch, ethisch gezien totaal onverantwoord, een dier laten kreperen omdat je liever goedkoop uit bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhmm.. het is een goudvis, hij is niet bewust van de dingen die wij denken, en waar wij de normen en waarden aan stellen. In een keer dood is altijd goed! Er zijn wel ergere dingen in de wereld om je druk over te maken dan deze ene goudvis die zich nergens van bewust is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je hem inderdaad wel op verantwoordde wijze euthanaseren. Niet in de vriezer leggen:( dat is niet prettig, als je hem in een keer dood slaat is er niks mis mee... Ik zou t toch niet kunnen hoor!!:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is zich niet bewust van jóuw gedachten en normen en waarden, maar dat wil niet zeggen dat hij zich niet bewust is van zijn éigen leven, geen eigen gedachten en gevoelens heeft, niet heel graag gezond wil blijven leven in plaats van dood te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat denkt dat beest inderdaad niet. Het is een beest wat zwemt, ademhaalt, kijkt en eet. Hij is zich niet bewust van zijn eigen leven. Hij denkt niet, ik zwem in een veel te klein aquarium. Hij is zich er nog een eens bewust van om het 'ik' zijn voor zichzelf uit te leggen. Hij weet nog een eens of hij gezond is ja of nee. Hij heeft geen eigen gedachten, van: 'oh wat zal ik vandaag eens gaan doen'. NEE ALLEMAAL NIET! WORDT EENS WAKKER! IT"S A GOD DMN FISH!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is inderdaad een VIS! Geen levenloos voorwerp. Mogelijk hebben ze weinig bewustzijn (maar dat weten we helemaal niet, we kunnen immers gedachten niet zien), maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet heel vervelend voelen als ze niet genoeg kunnen bewegen, ongezond voedsel krijgen, pijn lijden, etc. Of mag je een baby of zwaar gehandicapt persoon ook gewoon mishandelen of doden, omdat hij/zij zich toch niet ervan bewust is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vis met een mens vergelijken is wel heel erg overdreven. Maar goed, zwaar gehandicapten kunnen zich wel degelijk bewust zijn (ik denk dat jij bedoelt, mensen met het syndrome van down) i.p.v. zwaar gehandicapten.
Waarschijnlijk doet de zwemblaas het niet goed meer.
Dan kan het inderdaad zijn, dat-ie dood gaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwemblaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groot is het aquarium waar ie inzit/hoeveel liter water zit er in het aquarium?

2 jaar is voor een goudvis namelijk helemaal niet oud, ze kunnen bij een goede verzorging 20 tot 40 jaar oud worden.
Maar helaas sterven goudvissen met massa's op enorm jonge leeftijd, omdat mensen ze houden in een kleine vissenkom waar ze langzaam stikken omdat ze niet genoeg zuurstof krijgen. Pure dierenmishandeling...

Je hebt het over een aquarium, dus dat is al een goed begin, maar hoe groot is ie?
Een volwassen goudvis heeft, als ie niet in een vijver zit, minstens een aquarium nodig van 250 liter of meer, wat neerkomt op bijvoorbeeld 100x50x50 centimeter. Als je een veel kleiner aquarium hebt, kan dat de oorzaak zijn. Ze worden dan namelijk heel snel te vies en te warm.

Je moet in ieder geval snel zorgen voor schoon water met de juiste temperatuur, en een groter aquarium gaan kopen als deze te klein is. Extra waterplanten erin doen, helpt mogelijk ook.

Er is een kans dat je vis niet meer te redden is, maar je moet het in ieder geval even heel snel gaan proberen.
En als hij/zij het niet redt, moet je in ieder geval zorgen dat die andere vis goede omstandigheden krijgt. Naast genoeg, schoon water, hebben goudvissen ook behoefte aan gezelschap (het zijn groepsdieren), ruimte om veel te kunnen zwemmen, en een interessante bodem waar ze in kunnen wroeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Fynnya, een dikke + Veel mensen gaan verkeerd om met een goudvis, meestal uit onwetendheid trouwens en niet expres.
Maar daarom gaan ze inderdaad ook vrij snel dood. Ik hoop voor Floorahh dat het toch nog goed komt,
gelukkig heb je wel een aquarium, dus wie weet meid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar op de kop zwemmen heeft wel degelijk te maken met de zwemblaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
250 liter :O volgens mij zit er 40 liter in die van mij!! Maar ik maak hem wel elke week schoon alleen die algen komen steeds terug... Maar ik mag van mijn vader geen groter aquarium :( ik zal nog eens extra bedelen want het is idd vet zielig voordat beest :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh dat is echt ontzettend weinig, dat is echt heel slecht voor de gezondheid van goudvissen. Ze hebben echt veel water nodig om genoeg zuurstof te kunnen krijgen en zodat het niet te warm voor hen wordt.
Misschien kan je je vader overtuigen door hem wat informatie te laten lezen over het verantwoord houden van goudvissen, zodat hij begrijpt hoe nodig dat is. Hier bijvoorbeeld: http://www.vissenbescherming.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Kristal, het is natuurlijk niet expres. Het is ook moeilijk om dat te weten, als dierenwinkels vrolijk vissenkommen staan te verkopen en als je denkt dat het normaal is dat vissen maar een paar maanden oud worden, omdat je dat om je heen ook overal hoort. Aan de andere kant kan iedereen zelf ook wel verzinnen dat een levend dier z'n hele leven opsluiten in zo'n ontzettend kleine ruimte niet erg diervriendelijk is, en is het ook een beetje onnozel om een dier te kopen zonder je goed te verdiepen in de verzorging.
best wel vies.... schoonmaken dus lijkt mij. als je dieren hebt moet je er voor zorgen, ook als het 'maar' een vis is.

je vis is niet oud, ze kunnen veel en veel ouder worden.

ik weet niet welk voer je hem geeft? goudvissen (vooral sluierstaarten) geen drijvend voer geven want hiermee krijgen ze teveel lucht binnen en gaan ze drijven.

vissen die ziek zijn en ongeveer aan het eind van hun latijn zijn kunnen ook op hun kop gaan drijven.

wat je vis mankeert (ziekte of aandoening aan zwemblaas) is vanachter een schermpje niet te zeggen, dus ook niet wat er bij je vis zal helpen om hem normaal te laten zwemmen.

het is wel een feit dat ie zich niet prettig voelt.

beterschap met je visje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat hij ziek is, maar ik zou wel je aquarium verschonen dat kan ook wel helpen. Trouwens een vis van twee jaar oud? Ik heb een ballon Molly en die is al 6 jaar. Heeft alles al mee gemaakt. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik er van weet is dat hij beginnend is om dood te gaan, ja.