mijn cavia is bang waarom komt dat?

gekregen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat je cavia bang is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt toch wel één van je cavia's hè? Cavia's zijn groepsdieren, één cavia alleen houden grenst aan dierenmishandeling.

Antwoorden (5)

Cavia's zijn van naturen schrikachtige beestjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je cavia net hebt gekregen, dan is het niet zo gek dat hij bang is in een nieuwe omgeving.
het beestje weet niet wat hem overkomt.
zorg voor een doosje/huisje, zodat hij een veilig plekje heeft, en laat hem voorlopig maar even met rust.
met wat geduld zal hij waarschijnlijk wel bijtrekken.
Rieneke1
13 jaar geleden
elk diertje heeft een inprentingsfase op jonge leeftijd. alles wat het tijdens deze fase leert kennen en waar het positieve ervaringen mee heeft ziet het als normaal en dus veilig want het is hier vertrouwd mee geraakt.

dieren kunnen bang worden als er tijdens de inprentingsfase negatieve associaties zijn gekoppelt aan bepaalde situaties, of als het dier hier geen kennis mee heeft kunnen maken.

natuurlijk kan je van elk stabiel dier een hoopje frustratie maken door de link naar negatief te laten associëren, maar andersom kan ook.
dit kan je doen om situaties te koppelen aan positieve ervaringen.

ik weet niet waar de cavia bang voor is, maar een goede start is om het vertrouwd te maken met oppakken.
(niet met aaien in het hok, vluchtgedrag zal je triggeren op deze manier, waardoor het diertje onrustig blijft)

pak de cavia op en hou hem vast. het kan bang zijn dus zorg ervoor dat je ergens zit waar het niet op de grond kan vallen. de hersenen van een cavia bepalen dat hij niet continu in de 'mega bang en stress' stand kan staan. de cavia zal dus op een bepaald moment rustig worden.
als het wat rustiger is aai het dan, en zet het pas terug in zijn hok als het idd rustig is. cavia leert... angst hoeft niet, laatste handeling was positief (ben aangehaald en zit weer in mijn) hok, en.... als ik rustig ben mag ik weer naar mijn hok.

het gaat in eerste instantie helemaal niet om de duur waarop de cavia uit zijn hok is, maar het leert verbanden te leggen waardoor het kan wennen. oefen dit gerust meerdere malen op een dag.
zit de cavia eenmaal in het hok laat hem dan ook lekker zitten (buut vrij, zijn veilige basis)

als de cavia jou niet ziet als iets engs en groots ben je al een heel eind op weg. is het ook bang in de kooi voor alles om hem heen zet hem dan wat hoger (wel stabiel natuurlijk) een cavia word in de natuur van boven aangevallen door roofdieren. door het wat hoger te plaatsen hef je het hoogte verschil wat op en is alles wat 'van boven' (op hem af)komt wat minder eng.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen: het instinct van een cavia is om bij gevaar te vluchten en ergens onder te gaan zitten. Omdat het kleine beesten zijn, is 'gevaar' alles wat van boven komt. Het zit dan ook héél diep in ze ingebakken om te gaan rennen als ze iets boven zich zien, en dat geldt vaak zelfs voor de meest tamme cavia's.

Een cavia die graag wordt vastgehouden en zich rustig laat pakken als je hem vanaf de zijkant benadert, kan in schijnbare paniek wegschieten als je hem van bovenaf probeert te pakken. Dat is dus sowieso het eerste dat je kun doen: niet met je hand boven je cavia hangen en hem zo de kooi door jagen, dan veroorzaak je namelijk zéker paniek.

Is je cavia goed gewend aan zijn nieuwe woonplaats, krijgt hij de verzorging die hij nodig heeft (hij heeft/krijgt toch wel een cavia-vriendje?), is zijn kooi goed ingericht, benader je hem op de juiste manier, maar blijft hij paniekerig, probeert hij bijvoorbeeld te vluchten als je hem op schoot hebt? Dan is je cavia nog niet echt 'handtam'. Dat wil zegen dat hij nog moet leren dat het leuk kan zijn om opgepakt te worden.

In de bron geef ik twee links naar de website De Grote Cavia, één algemene pagina over je eerste cavia en één over het handtam maken van een cavia. Kijk vooral ook eens verder op die site, je vindt er alle informatie die je nodig hebt om je cavia een goed thuis te bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gewoon het instinct van het diertje.

Cavia's en alle andere knaagdieren zijn van naturen bang voor mensen... Dat kunnen ze wel afgeleerd krijgen, maar niet altijd! En het kost veeeeel geduld en liefde! (er zijn namelijk ook mensen die denken 'hij luistert niet naar me dus ik vind hem niet meer leuk!') Als jij ook zo iemand zou zijn dan kan je hem misschien beter weg doen.
En de enige dieren die (tegenwoordig) van naturen niet bang zijn voor mensen dat zijn honden.

Ik zou als ik jou was niet te veel verwachten van je cavia, want zo zijn ze gewoon.... Jij bent voor hem een reus en de cavia snapt niet dat je hem gewoon voor de leukigheid hebt... Hopelijk na een tijdje went de cavia en kan je heb rustig op je schoot zetten, maar meer zal er niet in zitten.