Kan een Koi is een gewone vijver leven en overwinteren? Met gewoon bedoel ik een natuurvijver met planten maar zonder UV lamp/filters/pompen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Nee, dat kun je beter niet doen...

Om Koi karpers te houden heb je een grote vijver nodig. Deze vijver moet ongeveer anderhalf tot twee meter diep zijn. De vijver moet zo diep zijn omdat ze de ruimte nodig hebben, maar door de diepte kunnen ze zich ook beschermen tegen bijvoorbeeld reigers. De vijver voor de Koikarpers moet met minimaal 10.000 liter gevuld zijn. Gewoon kraanwater is prima voor de Koi karper. Wanneer je je wilt richten op het houden van Koi karpers, dan kan je het beste geen andere vissen in de vijver laten.
Kwaliteit van het water

Voor het houden van Koi karpers is het belangrijk dat het water van goede kwaliteit is. Ververs regelmatig delen van het water om de vijver in goede staat te houden. Ook een goede filter is erg belangrijk. Deze haalt het zichtbare en onzichtbare vuil uit de vijver.
Waterplanten

Waterplanten zijn belangrijk in een vijver omdat ze zuurstof aan het water geven. Maar Koi karpers en waterplanten zijn niet zo'n goede combinatie. Koi karpers trekken namelijk de waterplanten uit de grond, waardoor de planten dood gaan. Aangeraden wordt om een gedeelte van de vijver apart te houden voor de waterplanten. Zo geven ze wel zuurstof aan het water, maar kunnen de Koi karpers er niet bij. Je kan de waterplanten gezond houden met een speciale plantenfilter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had zelf ook koi 's . zonder lampen , filters , pompen ,............
maar in de winter als de vijver dichtvriest moet je een ismodop in het water leggen . anders krijgen ze geen zuurstof , en sterven ze .