hoeveel weegt een paard ongeveer?

sommigen zeggen van 1 ton andere van minder maar hoeveel weegt een gezond normale pony (het gewigt van een paard is ook goed maar zet er liefst bij van welk ras het is en of het een pony of een paard is (zet er a.u.b. ook bij welk geslacht en of je weet wat het verschil is tussen het gewicht van een merrie en een hengst

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (7)

Op de site (toegevoegd bij bron) staat een tabelletje, aan het begin, van enkele gewichten wan paarden. Foto's zou je eventueel op google op kunnen zoeken. Over het algemeen zijn hengsten zwaarder dan merries, dit is met vrij veel diersoorten zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zo'n beetje van 300 kilo (pony)
tot 500 kilo(paardje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn paard was niet heel erg groot en woog 600 kg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is onmogelijk om dit te gaan benoemen.

er zijn honderden paardenrassen, met elk soort zijn marges in schofthoogte (en dus ook in gewicht) daarbij heb je nog de hengst en de merrie die kunnen verschillen in gewicht, of de ruin die op latere leeftijd gecastreerd is zodat hij zich lichamelijk goed heeft kunnen ontwikkelen (massa) de hengst die wat eerder ruin is geworden is over het algemeen wat makkelijker in omgang, maar wat lichter dan de ruin die ik hiervoor benoemde.
voorbeeldje....
een KWPNer die dressuurmatig op topniveau loopt zal veel meer massa hebben dan een KWPNer die recreatief gereden wordt.

het kleinste paardje, de falabella weegt 50 tot 100 kg
het grootste ras (de shire) weegt een forse hengst met gemak 1100 kilo

kortom het varieert van 50 kg tot een ruime 1100 kg. en alles hier tussen in.

wil je weten wat een bepaald paard of pony weegt zoek dan het ras of, of als de afkomst je niet duidelijk is zoek dan een ras met de gelijke stokmaat (schofthoogte) en een bouw die overeen komt. aan de hand daarvan kan je het gemiddelde gewicht vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een paard is het gewicht rond de 1000 kg.
bij een pony rond de 400 kg .
meestal weegt de hengst meer dan de merrie .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn oude verzorgpony (kleine c welsh)woog ongeveer 250 kilo
en mijn nieuwe verzorgpony(1.48cm haflinger) weegt ongeveer 550 kg
maar het is natuurlijk per ras en maat verschillend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gewicht van een paard kan variëren afhankelijk van ras, leeftijd en geslacht. Gemiddeld kan een volwassen paard tussen 408 en 907 kg wegen.

Het is echter belangrijk op te merken dat verschillende factoren, zoals dieet, trainingsroutine en algemene gezondheid, het gewicht van een paard kunnen beïnvloeden. Bovendien kunnen paarden aanzienlijk verschillen in grootte en gestalte, wat hun gewicht kan beïnvloeden.

Om het gewicht van je paard nauwkeuriger in te schatten kun je een weegbandje gebruiken of je dierenarts raadplegen. Regelmatig wegen kan ook helpen om de gezondheid van je paard te controleren en ervoor te zorgen dat het een gezond gewicht behoudt.

Het is cruciaal om te onthouden dat elk paard uniek is en zijn eigen gewicht heeft. Als verantwoordelijke paardeneigenaar is het belangrijk om het gewicht van je paard in de gaten te houden en samen met je dierenarts een voedings- en bewegingsplan te ontwikkelen dat past bij hun specifieke behoeften.
11 maanden geleden