Sluierstaart is een soort gekweekte goudvis.
De vrouwtjes zijn wat groter dan de mannetjes en vooral veel dikker en ronder.
Wil je er mee gaan kweken, dan zou je een vijver moeten hebben, die in de volle zon ligt met een ondiep gedeelte er in, vol gegroeid met planten.
Zowel onderwaterplanten ( zuurstofplanten) als moeras planten.
Doe er geen andere soorten bij, die brengen alleen maar onrust of vreten de eitjes op.
Hou de waterkwaliteit op orde, vooral de GH waarde.
geef ze hoogwaardig drijvend voer, geen goedkope rommel.
Dan zou er in het begin van de zomer ( soms eerder) de mannetjes achter de vrouwtjes aan gaan jagen, dat duurt vaak enkele dagen, ze duwen het vrouwtje door het ondiepe gedeelte van de vijver heen, dwars door de waterplanten, dan zou het moeten gebeuren, het kuitschieten.