Vissen vraag!! Ziekte in bak.

Ik heb een aquarium met Guppen, Black molly's, Roodkopzalmpjes en Pantser meervallen. Niks aan de hand, alle water waardes waren goed tot ik nieuwe vissen erin deed. (Nieuwe guppen, zalmpjes en meervallen).
Meteen gingen de guppen achter alkaar dood.
Knepen met staarten en schuren over grint, moest iets tegen vinrot erin doen, werkte niet.
Water getest nitriet te hoog, moest van verkoper van vissen het water 50 % verversen dit elke 3 dagen gedurende een week en weer water testen. Bacterieen enzo erin gedaan, bleven dood gaan, verkoper vissen zei mij te moeten behandelen tegen witte stip. Naar andere dierenwinkel geinformeerd die hebben mij weer een ander medicijn gegeven, werkt ook niet. Er zijn nu in 2 weken tijd 51 guppen dood gegaan.. Mn bak is nu bijna niet meer bewoont door guppen, maar de guppen gaan nog steeds dood. Ik heb nu alleen aan medicijnen al 80 euro uitgegeven... Plus meer dan 80 euro verspeeld aan guppen... De bak is 150 liter. Wie helpt of weet een visspecialist? De zalmpjes en meervallen hebben niks en de blackmollys gaan alleen de echte jonge baby's van dood. ( De baby vissen zijn overigens niet in de telling mee genomen..)

Toegevoegd na 26 minuten:
Het water is nu overigens goed.

Toegevoegd na 2 uur:
De temperatuur is 25 graden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Bijna alle problemen komen door slechte waterkwaliteit.
Bijna altijd zijn er dan te veel vissen.
Bijna altijd is dan de filter te klein of te vuil.
Bijna altijd gooit men dan medicijnen in het water die dan ook de laatste goede bacteriën dood maken.
Bijna altijd werkt hierna de filter vrijwel niet meer.
Bijna altijd ontstaat er dan nitriet in het water!
Bijna altijd gaan door deze giftige stof, nitriet, er nog weken lang vissen dood, ook al is de waterkwaliteit goed.
Bijna altijd krijg je in de winkel de verkeerde adviezen en willen ze je medicijnen verkopen, hoe meer hoe liever.
Dat heeft je dan 160 euro gekost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn waterkwaliteit is nu meerdere malen getest en elke keer goed, 1 x was de nitriet te hoog. Sinds de laatste weken zijn alle waardes steeds goed getest. De vissen die erin zaten hadden het prima naar hun zin, tot er 10 nieuwe vissen bij kwamen. De filter is volgens de verpakking geschikt voor mijn aquarium (en de hoeveelheid water). Ik heb elke keer na medicatie of verversen weer de goede bacteriën aangevuld. Maar dan nog. Is dit geen antwoord op wat ik nu moet doen. Ik met radeloos, mijn vissen zijn nu bijna allemaal dood en ik wil weten wat voor ziekte ze hebben. Ze knijpen met hun vinnen en schuren over het grint en 2 dagen later zijn ze dood. Wat is dit en wat moet ik eraan doen????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoezo kunnen er dan nog vissen dood gaan aan nitriet als die nitriet niet meer in het water aanwezig zijn??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haaaa,ha, Ed een + voor die € 160.00
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chelsea, ik begrijp dat je niet alles zo maar kunt volgen, maar dit is een klassiek voorbeeld waarom het ineens mis gaat. Een aquarium is geweldig om te hebben en om het te onderhouden, helaas worden veel mensen hebberig en willen steeds meer, want het gaat toch zo goed en er kunnen best nog wat vissen bij, want nog meer vissen is nog leuker. Een aquarium is een zeer zwakke en kwetsbare afspiegeling van de echte natuur.
Dus moeten we hulpmiddelen hebben en vanalles toepassen om alles in een goed evenwicht te brengen en te houden.
De planten in je aquarium, hebben voedingstoffen nodig, die krijgen ze van verteerde plantenresten en vissenpoep en een klein beetje van het leidingwater.
Indien er meer meststoffen aanwezig zijn dan je planten nodig hebben, krijg je een overschot aan meststoffen.
Maar een goede en juiste filter kan dit oplossen.
Tevens moet je waterverversen, niet bijvullen dus, maar water er uit en nieuw schoon water weer terug.
In je filter zitten bacteriën die alles afbreken en omzetten in allerlei stoffen, o.a. in het giftige nitriet.
maar nitrificerende bacteriën, zetten deze giftige nitriet weer om in nitraat en dat is plantenmest en vrijwel niet giftig alleen in een hoge concentraat. Het probleem van te veel afvalstoffen lijkt nu te zijn opgelost door de filter en de bacteriën.
Maar bij steeds meer vissen, komt er een moment, dat de capaciteit van de filter niet meer groot genoeg is en wordt niet alle nitriet meer omgezet in nitraat.
Dus krijgen de vissen een nitrietvergiftiging!
Sommige soorten zijn er heel gevoelig voor, terwijl andere soorten gewoon door gaan met zwemmen en pas dood gaan als het nog erger wordt. Op de filter staat voor hoeveel water hij geschikt is, maar er is meestal geen rekening gehouden met de soorten vissen, de aantallen en het soort voer en hoeveel voer.
Dus zijn heel veel filters gewoon te klein!!!
Alles draait om de filter bij zo veel vissen en als je de filter hebt schoongemaakt, duurt het zeker een week, voordat hij weer voldoende werkt, in die tussentijd eten en poepen de vissen gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervolg:
Dus ontstaat er een grote piek in giftige afvalstoffen, als je na een week gaat meten, dan is net de filter weer goed aan het werk en meet je niet of bijna niet bijzonders, dus snapt geen mens waarom de vissen toch dood gaan.
Want eenmaal een nitrietvergiftiging, gaat nooit meer over, vissen kunnen hier nog weken later er aan dood gaan.
Indien je erg veel vissen hebt, altijd zeer spaarzaam voeren en regelmatig, desnoods een maal per week een derde water verversen en indien mogelijk een grotere filter.
Alles draait om de filter.
Ik ben 20 jaar met vissen bezig geweest en heel veel fouten begaan, heel veel vissen zien dood gaan voor heel veel geld!!
Totdat ik ontdekte, dat het niet belangrijk was hoeveel vissen je in een bak had, maar hoe groot en vooral welk soort filter het was!!
Op dit moment heb ik in mijn vijver ( 12 m. lang) heel veel vissen, de pomp verpompt in 2 uur de inhoud van de vijver en mijn biologische filter heeft een inhoud van 800 l. en draait nu 13 jaar zonder enig onderhoud!
En altijd glashelder wateren geen zieke vis en nooit nitriet!!
Nu denk je, ja maar dat is een vijver, maar juist goudvissen en karpers zijn zeer sterk vervuilend.
En een aquarium of een vijver, maakt niets uit, in ons vijvercentrum stonden enige jaren terug bijna 20 grote aquariums, met in ieder aquarium 50 a 60 vervuilende vissen en zeker geen guppen.
Helaas doen veel filters niet wat ze beloven en zijn de meeste te klein of werken niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al mijn hele leven aquaria. De reden dat ik 10 vrouwen erbij heb gedaan is omdat ik vergeleken mijn mannen te weinig vrouwen had. Dus niks uit hebberigheid. Ik denk dat ik deze vraag beter niet had kunnen stellen via gv. Er zijn al meerdere vissen specialisten voor mij gebeld en niemand weet wat er mis is. Alles wat je aangeeft is ook door winkels en specialisten al uitgezocht en ik doe alles goed. Ik denk dat ik dus maar gewoon moet wachten tot alles uitgestorven is? Ik weet het ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nouw je hebt meer ervaring dan mij, dat voorop gesteld. Ik zeg ook niet dat je onzin praat, zeker niet, maar ik zie hier alleen maar dingen die ik allemaal fout doe en nog geen duidelijk antwoord.... Ik begrijp eruit dat mijn filter niet goed is??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben tegelijk getypt, humor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha jaaa xD ik had het ook al door :p hihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onthoud een ding, meet je nitriet dan heb je te veel vissen, of een te kleine filter, maar dat is het zelfde.
medicijnen maken de werking van je filter alleen maar slechter en lossen geen probleem op, wel spek je de kassa van de viswinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En 2 filters heeft dat nut?? Ik voeg bacteriën aan het filter toe... En ik zuig de bodem af. Maar wat kan ik doen tegen de sterfte nu? Kan ik dat stoppen? En wat hebben ze? Ze knijpen met hun vinnen, staart is echt een punt en schuren, wat moet ik nu doen ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft het nut om bacteriën toe te voegen?
Geld klopperij!
Er leven al miljarden bacteriën in je bak.
Bodem afhevelen is prima, dat hoeft dan niet door de filter.
Een tweede filter plaatsen is natuurlijk prima, maar dan wel een goede.
Wat je nu kan doen, is alleen maar water verversen, ik zou het even om de dag een derde doen en na een keer of 5 , iedere week, gaat het daarna goed , dan eens in de twee weken.
Een tweede filter heeft een week of 3 nodig wil hij goed draaien.
Vissen met dichtgeknepen staarten, zijn nog steeds ziek, vaak begint het met een nitrietvergiftiging
, maar daarna komen er meestal nog bacterie infecties bij en / of parasieten, als je toch veel water gaat verversen, geef je vissen dan eens diepvries voer zoals watervlooien, muggenlarven e.d., verse is natuurlijk nog beter!
De vissen moeten zelf er nu over heen komen, maar reken er op dat er nog meer dode zullen vallen, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zelden een ziekte in mijn bak, maar als ik het had dan was het vlak na er wat nieuwe visjes kwamen. toen deed ik er dus voortaan met de nieuwe vis preventief een lichte dosis breedwerkende medicatie erin om de ellende te voorkomen. miss een tip voor de volgende keer??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel altijd doet de leverancier dat al, vissen die bij hem binnen komen krijgen al een behandeling, daarom worden nieuwe vissen vaak pas ziek na een week of zo, dan is die eerste behandeling uitgewerkt.
Vissen zijn trouwens vrijwel altijd ziek!!
Iedere vis heeft verkeerde bacteriën en parasieten bij zich, b.v. witte stip, door vervoer, ander water enz. krijgen ze stress en dat vermindert hun weerstand en krijgen de bacteriën en parasieten hun kans, een zieke vis heeft daarom vrijwel altijd ook meerdere problemen tegelijk, gewoon omdat ze al aanwezig waren.
( ik heb in vissen gehandeld!) ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dus eigenlijk kan ik wel stellen dat dit probleem vanuit de winkel is gekomen?? De andere winkel had het over knijpstaartziekte bij de gup en adviseerde watertemp verlagen naar 23 graden. Ik ga vanavond alle guppen die ook maar een beetje ziek lijken in een andere bak zetten en dan kijk ik wel wat ik overhoud :( super bedankt allemaal !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je kunt het ziet zo stellen dat je probleem uit de winkel is gekomen, je filter is gewoon te klein.
of te veel vissen, maar dat is het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is net als met mensen. overal virusjes, schimmels en bacteriën. in de leefomgeving, op en in ons lichaam. bij verminderde weerstand worden we ziek, zo is het ook bij de vissen. wat voor pomp heb je eigenlijk (capaciteit) en over welk materiaal filter je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt:D sinds temp verlaging naar 23 graden geen dooien meer gehad :p

Andere antwoorden (5)

Als ik de aantallen lees denk ik dat er veel te veel vis in die bak zit.
Een grote fout is te veel vis.
Alle vissen urineren en poepen meer dan hun lichaamsgewicht per dag sommige wel meerdere keren.

Als medicijnen niet helpen zeker even geen nieuwe vis erbij zetten.
Ververs je water 1 maal per week en voer niet elke dag maar om de dag zoveel dat ze het binnen 3 minuten op hebben. (fout 2 is te veel voeren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Guppen leven in een harem. ALs je teveel mannetjes hebt vallen die elkaar aan. Op elke man, moet je dus 5 vrouwtjes hebben.
Guppen eten levend aas, dus wellicht vallen die je baby molly's aan.
Ik zou de guppen eruit halen, en die apart houden.

Guppen zijn ook niet echte koudwatervissen, die houden meer van hogere temperaturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verhouding man/vrouw is goed (zeker nu) ong 3 vrouw op 1 man, de baby mollys kunnen inderdaad wel aan gevallen worden maar ze zijn al een maand oud en ik vind ze dood op de bodem en de temp is 25 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het idee van guppen appart vind ik wel een goeie en ga kijke of ik een bak kan regelen voor hun bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het idee van guppen appart vind ik wel een goeie en ga kijke of ik een bak kan regelen voor hun bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de temperatuur en het aantal mannen en vrouwen goed is, dan weet ik ook niks anders dan de guppen apart. Guppen zijn hele agressieve kabibalen, die geen andere vissen verdagen dan hun eigen soort, en dan nog ook bigamisten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je een link naar info over deze agressieve guppen?
heb jááááren een gezelschapsbak gehad en ook altijd wat guppen erin, echter nooit de problemen gehad die jij omschrijft. misschien ben je in de war met cichliden??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Guppy
http://forum.punkyfish.nl/viewtopic.php?f=21&t=7150 Ik heb ooit wel eens guppen en sluierstaarten gehad in een aquarium en dat ging ook fout. Uiteindelijk bleef er een mannetjes gup over. Dat was blijkbaar de sterkste. Maar mijn sluierstaarten kregen overal wondjes. Ik heb toen ook eerst gedacht aan allerlei ziektes er en veel geld aan gespendeerd. Maar uiteindelijk bleken het toch de guppen te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb het gelezen al werd ik via wiki niet wijzer over het gedrag zelf. ik had niet veel guppen en gaf ze een paar keer in de week levend voer (vanwege de andere vissoorten) op 1 man had ik 2 vrouwtjes en mijn bak was niet overbevolkt. wellicht dat ik er daarom geen last van heb gehad....
alle guppen uit je bak halen.
water voor 2/3 verversen, pomp schoonmaken (doorspoelen) en van nieuw filters en kool voorzien.
een paar dagen druppelen tegen vinrot.

en dan weet ik niet hoeveel vissen je erin hebt maar als het even kan niet meer dan 15-20.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nitriet gehalte kan het afweer van de vissen verzwakken waardoor ziekten en parasieten toe kunnen slaan.

als je over kool fitltert zullen alle bacteriën en medicatie er weer uit worden gehaald door je filter. vervang de kool dus zolang voor watten als je medicatie bacteriën toevoegt.
probleem is dat de ziekte al in je bak zit en bacteriën hier niets meer aan kunnen veranderen. waarschijnlijk zijn de guppen besmet geweest (vervoer van kweker naar winkel en weer naar jou is ook niet bevorderlijk voor de vis en zijn weerstand)

de andere vissen hebben geen last, maar de ziekte zit nog steeds in je bak.

is er al gedacht aan Tetrahymena (guppy doder)???

Vaak zijn schuren, huidverkleuring en samengeknepen vinnen aanwezig. Dit in combinatie met een te hoog nitriet/nitraat gehalte is microscopisch onderzoek aan te raden.

De Tetrahymena is meestal een secundaire parasiet, dit wil zeggen dat de vis al is besmet met een andere bacterie of parasiet. Tetrahymena komt vaak voor in aquaria met een te hoog nitraat en of nitriet gehalte. Vervuild water is een goede bron, hierna zal hij de slijmlaag van de vis doorboren om zich hiermee verder te voedden. Deze parasiet kan in elk aquarium voorkomen, alleen als de vis verzwakt is zal hij toeslaan.

Belangrijk is om te weten welke bacterie/parasiet de vis nog meer bij zich draagt en deze te behandelen. Goede waterkwaliteit kan er daarna voor zorgen dat Tetrahymena uitsterft. Mocht dit niet het geval zijn kan er:
Flagyl 500 mg tabletten. De dosering is dan 500 mg / 100 liter en dit voor drie dagen

Malachietgroen: voorraadoplossing klaarmaken: 0,5 gr oplossen in 1 l gedistilleerd water. Van deze klaargemaakte oplossing gebruik je dan voor een langdurig bad 0,1 ml per liter water. Er is een na dosering nodig als de kleur verbleekt

FMC voor 6 dagen *

Parazoryne (zie bijsluiter)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou mijn bak op nieuw in richten alles goed schoon maken de vissen die er nu in zitten gaan hoogst waarschijnlijk allemaal dood ik denk dat het een virus is komt vaak bij guppen en black mollys voor je kan beter bij een particulier je vissen kopen in planten kan ook het eenenander in zitten alles goed afspoelen