wat te doen bij verlatingsangst hond?

ik heb een hondje van 4 jaar die soms en nachtje bij mijn zus is die ook een hond heeft, als ik haar breng dan blaft en piept ze het eerste half uur en staat bij de deur te wachten. Daarna wordt ze weer rustig en gaat ook rustig liggen. Afgelopen weekend is ze meegeweest naar vrienden omdat ik een verjaardag daar had, ze is toen bij mijn vriendin gebleven maar heeft 2 uur aan een stuk door zitten janken, blaffen en huilen. Het was voor haar de 2de keer dat ze bij die vriendin thuis was.
Hoe kan ik haar trainen dat ze rustig blijft als ik haar achterlaat bij die vrienden, dus hoe kan ik haar van die verlatingsangst af helpen zodat ik haar met een gerust hart bij iemand kan achterlaten als ik zelf weg ben?
Thuis alleen blijven gaat zonder probleem, ze blaft en piept dan niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Die vrienden moeten het gedrag van je hond totaal negeren. Dus niet troosten, niks zeggen, helemaal niet reageren. Waarschijnlijk heben ze dat wel gedaan en is dat de reden dat ze zo aan de gang is geweest!
Zodra ze stil is haar belonen met iets lekkers.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oja, ik kan me er ook alles bij voorstellen dat ze zo hebben gereageerd! En ook, dat jij je schuldig voelde. Maar jij kan er niks aan doen: je hond kan prima alleen zijn thuis, en bij je zus gaat het ook goed.
Het ligt dus aan het gedrag van je vrienden, hoe begrijpelijk ook: zij stimuleren de angst van je hond ;-) Kans is groot, dat je hond het de volgende keer weer doet, tenzij je vrienden meteen negeren en duidelijk "nee" zeggen.
Het is dus aan jou ze uit te leggen, wat hun reactie met jouw hond doet.
Je kunt ook de volgende keer als je naar hun toe gaat oefenen. Jij gaat zogenaamd weg. Zij reageren naar je hond zoals je hebt aangegeven en als ze stil is kom je weer terug. DE ultieme beloning voor haar ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet negeren, ze zal het blijven doen (zie euca's uitleg in antwoord)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, ik heb dat hierboven in een reactie ook al gezegd. Ze moeten duidelijk maken, dat ze het gedrag niet goedkeuren. Maar niet troosten, dat is het allerbelangrijkste!!!
Ik heb ook zo'n weerwollefie in huis, en al meer dan 1 hiervoor gehad. ;-)) En Cesar hè!!! Heeeeeeeel veel van geleerd!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CALM en assertive. make it happen!!
monster hier is ook niet het eerste 4voetertje (ik leer het maar niet af ....van etters tot doetjes en het nobele redden en herplaatsen) maar ie hep geliek! troosten bestaat niet bij een hond, alleen bij mensen. troosten bij een hond is.... goed zo!! wat kan jij knap blaffen en bang zijn, dat is braaaaaf!! (motiveer motiveer, werk het in de hand, schepje er bovenop) it's all about the ENERGIE.....!!!! positieffffffff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yeah!!! ;-))
niet toestaan dat ze bij de deur gaat staan wachten. uiteindelijk zal dit gedrag namelijk beloont worden met je terugkomst dus zal ze het blijven doen, of je nu 15 minuten of 5 uur weg bent (honden kijken niet op de klok)

leren dus dat wachten ook ergens anders kan zodat ze zich niet zo druk maakt. janken, blaffen en huilen dus ook niet toestaan, door dit gedrag te corrigeren zodat de spanning en nervositeit niet kan opbouwen

als je weggaat niet te lang modderen en afscheid nemen (hiermee bouw je ook spanning op, de hond weet wat er gaat gebeuren).
je jas aan trekken, sleutels pakken je tas pakken en een tijdje op de bank gaan zitten wachten tot de hond rustig is. is de hond rustig loop je naar de deur. hier wacht je ook weer tot de hond rustig is, dan zeg je haar kort gedag en ga je weg.

de persoon die thuis is moet dus op tijd corrigeren zodat de spanning zich niet op kan bouwen. de hond mag dus niet bij de deur gaan staan en piepen, blaffen of janken. (het is even doorzetten, maar het is zeker mogelijk!)

kom je weet thuis negeer de hond dan en sta niet toe dat je zo dolenthousiast begroet word. wacht met aanhalen tot de hond wat rustiger is. de hond moet leren dat die spanning en het drukke gedoe nergens toe zal lijden, dus beloon je pas als ze gewenst gedrag laat zien (dan kan ze de link makkelijker leggen)

probeer het vaak te oefenen, en bouw de tijd dat je weg bent langzaam op.

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zijn dat ze bang wordt in een omgeving die ze niet goed kent . en als je dan nog weg gaat wordt ze nog banger omdat ze dan niemand meer heeft om haar te beschermen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot de benadering bij 'n kind , moet je de hond niet op haar gemak stellen met woorden of aaien . Want dat onderstreept juist het hondengevoel.Ik heb 'n hondenschool gehad en 2 x 'n hond in de donkere garage gedaan . Dat isolement ervaart iedere hond als zeer negatief. Als hij er weer uit mag is hij heel blij en ervaart mijn aanwezigheid als positief . "n hond is 'n roedeldier en hij zal zich bij de leider op z'n gemak voelen.DUS VOORAL NOOIT LIEF TOESPREKEN OF AAIEN .