Kan een kat van 8 ineens gestoord zijn?

Wij hebben 4 boskatten, een moeder met 2 zonen en 1 dochter. Sinds een paar maanden vraagt een van de zonen zo veel aandacht, als het hem niet zint gaat hij ergens plassen, niet normaal meer maar op de meest vreemde plaatsen zoals bijvoorbeeld bovenop mijn kookplaat, badmatten of gewoon elk willekeurig plekje op de vloer. Inmiddels zitten alle slaapkamerdeuren dicht omdat we deze tegen zijn plassen willen beschermen, maar nu wordt het huis dus voor de andere katten ook veel kleiner. Ze kunnen overigens wel naar buiten door een kattenluikje maar niet de (ommuurde) tuin uit.
We zijn bijna ten einde raad, hij schreeuwt (letterlijk) om de hele dag alle aandacht, en we zijn zelfs nu zover dat als het zo blijft dat we hem weg willen brengen. Als we tegen een van de andere katten iets zeggen staat hij er gelijk naast te schreeuwen. Hoe kan dat nou?
Hij krijgt toch echt wel genoeg aandacht van ons. Zeker nu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

http://www.kattengedragstherapie.nl/ deze website lijkt mij een goede manier om van de probleem af te komen! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
waarom het meteen op een gedragsprobleem gooien, terwijl in het gros van de gevallen de achterliggende oorzaak medisch is?
een goede gedragstherapeut gaat pas met het beestje aan de gang als hij door een dierenarts is gecheckt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, klopt, maar ik ging ervan uit dat ze (aangezien het al een aantal maanden bezig is) al langs een dierenarts waren gegaan, maar dat had ik inderdaad niet moeten aannemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'moet' is een groot woord. vind het persoonlijk logisch dat je er vanuit gaat dat iemand met een dier dat raar en niet te plaatsen gedrag vertoont als eerste naar de dierenarts rent toch? helaas zijn er mensen die hier niet aan denken en het op het gedrag alleen gooien, dus vandaar waarschijnlijk de opmerking. (misschien kan je je antwoord bijwerken? zodat mensen niet denken dat je dit als enige optie ziet?) :)
dit gedrag duurt al een paar maanden zeg je?
dan mag ik hopen dat je al lang en breed bij de dierenarts bent geweest.
het beestje zou een blaasontsteking kunnen hebben.
bij het schreeuwen denk ik aan de mogelijkheid van een overactieve schildklier.
bedenk dat het beestje "wegbrengen" je ook afstandsgeld kost, tenzij je 'm naar het bos wil brengen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Rieneke1
13 jaar geleden
fijn dat je naar een dierenarts gaat kitty.
bij gedragsveranderingen die plotseling optreden. ligt er meestal een medische oorzaak aan ten grondslag.
laat je nog even weten wat de bevindingen van de dierenarts waren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi loenie die snapten we wel hoor :) probleem bij blaasontsteking is dat het een nierontsteking kan worden en vervolgens een nierbekkenontsteking.
ik wil heel graag geloven dat de kat van zich laat horen (heb het persoonlijk ook mogen ervaren hoe het voelt) helaas staan katten erom bekend dat drinken niet hun sterke punt is. blaasontsteking komt bij katten dan ook erg vaak voor. @kitty
goed te horen dat je actie onderneemt! zoals rieneke al vroeg.. laat je nog even weten wat de D.A. ontdekt heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook het eerste waar ik aan dacht. Katten met blaas- en/of nierproblemen gaan vaak op de gekste plekken plassen, omdat ze de bak gaan associëren met pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep klopt SuzyQ
en daarbij is het ook nog een keer de ellende dat een kat het blijft ruiken en ook na een eventuele blaasontsteking dit gedrag blijft vertonen omdat het zich heeft inmiddels dus eigen heeft gemaakt. (helemaal met meer katten in het huis kan het triggeren tot meer plasjes her en der) nog een reden dus om vliegensvlug naar de dierenarts te gaan (al blijft de gezondheid van de kat natuurlijk de prioriteit!)
Rieneke1
13 jaar geleden
gelukkig maar cica. mijn daan was ooit enorm agressief naar de andere katten, puur van de pijn :(
helaas mocht hij geen metacam, ivm maagklachten en prednison.
afschuwelijk!
ineens gestoord zijn kan natuurlijk niet, tenzij er iets lichamelijks aan de hand is en de kat anders gedrag vertoont. dan nog kan je niet zeggen dat de kat gestoord is, maar zijn afwijkende gedrag een oorzaak heeft en dus een logisch gevolg is.

stap 1 is dus naar de dierenarts, als vind ik dat je hier erg nalatig in bent geweest om zo door te modderen en het aan te kijken

is er niets lichamelijks aan de hand kan je kijken wat de oorzaken zijn voor de gedragsproblemen.
je zal dan moeten nagaan of er veranderingen in de omgeving en in huis zijn geweest.

als het je allemaal teveel moeite kost kan je idd beter besluiten om het diertje te herplaatsen. al vind ik de signalen die kat aangeeft toch wel zeer alarmerend.

zelf heb ik 2 katten waarvan 1 een herplaatser. de laatste mauwt ook de hele dag, maar afgezien dat het een nierpatiënt en hartpatiënt is (medicatie en aangepast voer, de diagnose was mijn vooraf ook niet bekend) het blijft het een gezellige kletskous, maar ik weet in ieder geval waar het NIET aan ligt door mijn bezoekjes aan de dierenarts.

de ene kat is de andere niet, maar afwijkingen in het gedrag zal ZEKER een reden moeten zijn om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus!
een kennisje van me kreeg een herplaatser in huis, die een verwaarloosde blaasontsteking had.
dit ontaardde al snel in een nierbekkenontsteking.
ze kon haar kat wegbrengen, maar wel naar het crematorium :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, als het weefsel is aangetast en de infectie dus overal zit.... bah.
kan me er kwaad om maken omdat het met een bezoekje aan de DA zo makkelijk is te voorkomen allemaal. die troela hier net zo, een echo, een kuurtje, pijnstiller, blaasontspanner en ze was er vanaf. speciaal voer krijgen ze nu en klaar weer! en ja, je moet het er 'moeite' voor doen. of het nu om de moeite gaat om stappen te ondernemen, de kennis te vergaren, of de financiën... het maakt geen hol uit. een dier is afhankelijk van je dus moet je de verantwoording nemen. dat voorkomt zoveel ellende....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit een zwarte kat uit het asiel gehaald, nou ja, ik kwam het hok in en meneer kwam naar mij toe, zei MAUW en bleef bij me zitten - hij koos mij uit dus ;-)
Maar wat een kletskous zeg, de hele dag door. Later bleek het een (mix) Siamees te zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ahh!!!wat schattig!! (hoezo een kat uitkiezen, het was dus mooi andersom!!!) haha siamezen...die staan er om bekend!!! net als de heilige birmaan. 'kleppie klets' hier is een pers.
ze heeft vorige week voor mijn zoontje gezongen voor zijn verjaardag.... 'fijne verjaardag voor..? miauw' en zo het hele liedje :))
overigens kan ze ook een lied van Gordon... 'ik hou van.... miauw..'
ik vind het gezellie hoor en stoor me er totaal niet aan!!!
(ik lijk soms wel seniel want klets ook terug.....) nu is ze krols das wel wat minder, maar mag niet onder narcose vanwege haar HCM en wil haar niet aan de pil ook vanwege haar gezondheid
dus we luisteren gewoon naar haar, en 2 keer per jaar een concert..... ach dat overleven we ook wel weer. (de kater hier kan toch niets meer aanrichten) :OP
Rieneke1
13 jaar geleden
euca, is suprelorin geen optie? mijn karel kon ook zo goed praten.
als ik hem vroeg hoe hij z'n vlees wilde, riep hij altijd: rauw!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb er wel over gedacht maar er is mij persoonlijk nog iets te weinig bekend over het middel. de dame waar het om gaat is nu 11 jaar, dus ach.... ik vind het niet erg om af en toe naar een katerlokkende serenade te luisteren :) haha die karel! op verzoek he! tja... personeel heet dat :) de andere kat hier is minder spraakzaam.
geen spontane praatjes maar een aankondiging voor ie op schoot springt als ie te lui is om door het kattenluik te gaan (ff kijken of het vrouwtje zo gek is om de deur open te doen) en natuurlijk met eten want dan zijn wij als baasjes natuurlijk oh zoooooooo lief ineens!!!!
Als katten ineens op vreemde plaatsen gaan plassen doe je er wijs aan om eerst uit te sluiten of er een probleem is met de blaas. Ga met deze kat naar de dierenarts. Wellicht is er een blaasontsteking, blaasgruis of blaasstenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al geschreven dat het ook een schildklier probleem kan zijn. Mijn kat is ook van de ene dag op de andere dag gaan schreeuwen. Wat mij ook op viel bij mijn kat was dat hij zoveel ging eten. Hij at letterlijk mijn bord leeg en zijn eigen eten. Ik ben naar de dierenarts geweest en inderdaad de schildklier. ik denk dat je even moet kijken naar zijn eetgedrag of deze veranderd is. Dat plassen is inderdaad erg vreemd. katten kunnen op een vreemde manier iets zeggen als er iets aan de hand is. Ik zou toch inderdaad even langs de dierenarts gaan of het geen lichamelijk probleem is.