Mijn kat is heel rustig en speelt weinig, is hij wel gelukkig dan?

Mijn kat is de laatste tijd best veel alleen (tussen de 5en 8uur per dag)... Als ik dan thuis ben komt hij me meteen kopjes geven en miauwen.. en dan als ik hem wil aaien loopt hij weg. Ook vraagt hij mijn aandacht als ik tv kijk of computer door op zijn rug over de grond te rollen en te miauwen... Dat ziet er heel lief uit en ook dan sta ik altijd op en wil ik hem aaien... Maar steeds als ik na hem toe loop dan loopt hij weer weg...
Ik probeer hem dan aan het spelen te krijgen, maar ook dat vind hij maar niks. Het hele huis ligt vol katten speeltjes en zelfs het laser lampje interesseert hem niet meer veel... Ik wil graag dat hij het naar zijn zin heeft door met hem te spelen,maar hij wil niet echt... Ook als ik hem in de tuin laat lopen dan loopt hij maar wat en kijkt hij maar wat... maar spelen doet hij niet echt...

Is dat wel normaal? Hij komt soms wel tegen me op liggen en spinnen, maar hij leeft zo saai en ik vraag me af of hij wel gelukkig is....(is pas net een jaartje oud)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Ik begrijp uit je verhaal dat je voorheen niet zoveel weg was. Als ik je verhaal lees lijkt het er op dat je kat boos op je is. mijn kat doet precies het zelfde als wij op vakantie zijn geweest. Hij is dan erg beledigd dat we weg zijn geweest en hem thuis hebben gelaten bij de kinderen(zijn volwassen kinderen). Ik mag hem een week niet aaien, ik kan roepen wat ik wil en naar hem toe lopen. Nou, dus niet. Als het goed is gaat dit na een weekje wel weer over. Katten Kunnen zich erg beledigd voelen. Daarom hou ik zo van katten. Ze hebben een hele eigen wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met je kat is niks aan de hand. Sommige katers, of poezen hebben hun eigen karakter, en laten zich niet (kennen).
Het zou met de eenzaamheid te maken kunnen hebben, maar katten zijn op zich solitaire dieren, die op zich goed in staat zijn om in hun uppie te kunnen leven.
Nou is het met katten zo, dat zij over een eigen wil beschikken, en zich niet zo snel laten benaderen. Het is ook een soort eenkennigheid van het dier. Let maar eens op als je visite zult ontvangen. Bij sommige katers schieten ze als pijl en boog uit de voeten, naar een rustige plek. Als het diertje een aantel jaren ouder is geworden, zal hij zich vanzelf wat meer naar je toekomen.
Als hij de behoefte heeft om uit zich zelf naar je toe te komen, zal hij dat zeerzeker doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is goed mogelijk dat je kat zich stierlijk verveelt.
ik begrijp dat het een binnenkat is, die alleen onder begeleiding in de tuin komt?
het allermooiste zou zijn als je er een jong katje bij kan nemen.
op deze leeftijd gaat dat nog, over een paar jaar gaat dat niet meer, omdat je kat dan niet kat-sociaal meer is.
verder is het van belang dat je z'n omgeving interessant voor hem maakt.
heeft hij een flinke klimpaal, en veel hoge plekjes waar hij kan zitten?
is er plek op de vensterbanken, zodat hij naar buiten kan kijken?
laat hem z'n eten "vangen", door een voerbal te gebruiken, en verstop brokjes.
geef hem zo mogelijk toegang tot het hele huis.
haal nieuwe dingen in huis, zoals een kartonnen doos waar je kijkgaten in maakt, en dingen die je op straat vondt: vogelveren, steentjes, wat takjes van een struik.
verzamel al de speeltjes, want die liggen maar te liggen, en vormen geen enkele uitdaging.
rouleer vervolgens, een paar speeltjes tegelijk is voldoende.
koop valeriaantinctuur en catnipspray, om hem de sensatie van opwindende geuren te geven.
probeer toch veel met hem te spelen, en varieer.
schiet propjes door de kamer, of verleid hem een veter te pakken.
gebruik je fantasie, en maak z'n leven spannend.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem een tijdje kattenspul gegeven (leek op gedroogd gras) dat smeerde ik op speeltjes en dan speelde hij er 10minuten mee, maar dat werkt niet meer.
Hij kan op hoge kasten klimmen wat hij ook wel doet.
En hij heeft ook een bal waar ik snoepjes in kan doen, maar die heeft hij binnen 1minuut eruit.
En als hij in de tuin loop (gemiddeld 2uur per dag, met goed weer) dan blijft hij alleen in de tuin... Hij heeft ook nog nooit geprobeerd om over de schutting te klimmen... (hij is ook wat aan de flinke kant, misschien is hij gewoon lui?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik bij mensen op bezoek ga neem ik hem ook wel eens mee (wel alleen bij rustige mensen zoals bij oma) dat lijkt hij wel erg leuk te vinden... Hij geeft alle banken, kastjes en stoelen kopjes. Soms heb ik het idee dat hij het daar leuker vind dan bij mij.... Moet ik hem wat vaker mee nemen om zijn leven interessanter te maken of is dat slecht voor hem?
Rieneke1
13 jaar geleden
overdreven kopjes geven duidt op onzekerheid, dus ik zou hem lekker thuis laten. je moet de geuren, zoals oa catnip, maar een enkele keer aanbieden om het interessant te houden.
anders boeit het niet meer, net zoals alle speeltjes die er liggen.
Tja... ALs ik heel eerlijk ben zou ik je toch aanraden even met hem naar de DA te gaan... Het kan heel goed een karakter dingetje zijn maar ik vind toch dat dit nagekeken moet worden. Zeker als hij voorheen wel speelde en nu minder... dat is vreemd... Nogmaals, het kan het karakter zijn maar ook heel goed een lichamelijk probleem. En dat moet worden uitgesloten voordat je aan dingen als een katje erbij gaat denken.

Een van mijn katten had exact hetzelfde gedrag, hij at, dronk, poepte en plaste wel goed maar wilde niet spelen, kwam naar me toe maar als ikhem wilde aaien liep hij weg... Hij bleek een voedselallergie te hebben...

Ik zeg absoluut niet dat dit bij jou ook het geval is hoor, maar ik wilde het toch zeggen omdat teveel mensen er vanuit gaan dat katten lui zijn en dat dat wel normaal zal zijn. Het kan, maar het is lang niet altijd zo...