Pup eet eigen ontlasting

Onze chihuahua pup van 4 mnd eet haar eigen ontlasting op. Ze poept, draait zich om en eet het gelijk op als ik het niet snel weg haal.
Wat is hier de reden van, en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.9K

Antwoorden (4)

hoogst waarschijlijk krijgt ze te lekkers te eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eten van poep (= coprofagie) door honden is vies, soms gevaarlijk en onhygiënisch.

Coprofagie is niet altijd abnormaal: na de geboorte ziet u de moederhond immers ontlasting en urine van de pups oplikken.

Sommigen menen dat de hond iets tekort komt in zijn voeding. Dat is beslist niet zo. De huidige commerciële complete voeders bevatten alle ingrediënten die een hond in zijn even nodig heeft in voldoende mate. Alleen konijnen eten hun eigen ochtend-ontlasting omdat daar eiwitten en vitaminen in zitten die ze nodig hebben.

De oorzaak zit vrijwel altijd in het gedrag (verveling of frustratie). Een enkele keer kan een ziekte (spoelworminfecties, suikerziekte, ziekten van de alvleesklier zoals EPI, maagdarm-stoornissen, etc.) ten grondslag liggen aan het eten van poep, maar daarover gaat onderstaand verhaal niet.

Poep eten door pups.
Puppies moeten nog van alles ontdekken. Dan doen ze, net als baby's, wel eens dingen die wij vies of minder leuk vinden. Daar hoort soms ook het eten van poep bij. Na enige tijd komen daar andere dingen voor in de plaats, zodat het poep eten vaak vanzelf stopt. Geef er dus niet teveel aandacht aan en doe eventueel andere spelletjes met hem.
Pups die zich vervelen, bijvoorbeeld veel alleen thuis zijn of in een kennel zitten gaan ook, uit pure verveling, ontlasting eten van hun broertjes en zusjes of van andere honden. Als je als eigenaar dat ook nog eens afstraft merkt de pup dat hij aandacht krijgt en gaat er dus vrolijk mee door.
Ook kan het voorkomen dat de pup te weinig wordt uitgelaten en dus in zijn bench of in huis poept. Of gaat het zindelijk worden de eigenaar niet snel genoeg. De eigenaar zal dit afstraffen en om straf te voorkomen zal de pup zijn eigen ontlasting opeten.

In al dit soort situaties kan, als u niets onderneemt, het gedrag zich voortzetten van pup naar volwassenheid.

• Wat kunt u hieraan doen?
Straf uw pup niet telkens als hij poep eeet, maar geef hem voldoende andere leuke prikkels, laat hem vaak uit, speel met hem. Vindt u een drol of plas in huis, en dat gebeurt vast en zeker bij jonge pups, straf de pup daar niet elke keer voor. De pup associeert ontlasting dan niet zo snel aan een nare ervaring.

meer info bj de link.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Heel goed antwoord. +1 Pups uit puppyfarms hebben hier vaker last van dan honden die bij een goede fokker vandaan komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puppy farms 'fokken' over het algemeen lichamelijk en fysiek zwakke dieren die vaak (o.a!) 'vreemd' gedrag vertonen dus dat klopt idd. hopelijk is het hier een kwestie van afleren van gekopieerd gedrag zodat het geen gewoonte word. mocht de pup (modern ras, gat in de markt) van een broodfokker, malafide fokker of puppyfarm afkomen dan is het hopen dat dit het enige afwijkende is wat zich openbaart.
ik heb ook een pup de dierenarts zei mij mijn hondje elke dag een halve of hele eierkoek te geven aangezien het eten van poep ook kan wijzen naar eiwit tekort. ik heb dit gedaan en hij eet zijn poep niet meer op. het komt namelijk wel vaker voor.

Toegevoegd na 54 seconden:
een halve lijkt mij in jou geval meer als genoeg aangezien het een klein hondje is misschien is een kwart al voldoende
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je pup eierkoeken voeren, heb ik ergens gelezen --> net voor het uitlaten! daar zitten veel eiwitten in en zo heeft je pup daar geen behoefte meer aan!
proberen = eigen risico!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de -tjes niet.. Dit klopt namelijk inderdaad !!