mag iemand onder de 18 een vis kopen?

Volgens de wet.

Toegevoegd na 12 minuten:
Mijn zusje wou een goudvis kopen, maar ze kwam thuis en zei dat ze geen goudvis mee kreeg omdat ze nog niet meerderjarig was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee er zijn de laatste jaren zoveel dodelijke ongelukken door gekomen dat het verboden is geworden.
Als je 18+bent mag het wel met vergunning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk een vis kopen in de dierenwinkel. Mijn zusje (14) kreeg geen visje mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das jammer ik wilde net een visje kopen...
mag je egt geen vis onder de 18??????????????????????
awww.................zooooo jmmr

Het beste antwoord

In principe is het toegestaan om als minderjarige een dier, dus ook een vis, te kopen in een dierenwinkel. Echter veel dierenwinkels doen dit niet meer. Helaas komt dit door slechte ervaringen uit het verleden. Tijdens mijn stages in dierenwinkels hoorde ik waarom. Het schijnt nogal eens voor te komen dat kinderen een huisdier aanschaffen van hun zakgeld zonder overleg met hun ouders. Veelvuldig kwam het dan voor dat dexe diertjes terug gebracht werden, inclusief de vele andere aankopen die bij een nieuw huisdier horen. Dit leverde voor dierenwinkels zoveel heisa op, ook met ouders, dat er veel zijn die daarom hebben besloten niet meer aan minderjarigen te verkopen.

Toegevoegd na 1 uur:
Dan vergeet ik er nog bij te melden dat bij deze aankopen die weer ongedaan moeten worden gemaakt, er dus onnodig met beestjes wordt gesleept, wat natuurlijk erg stressvol is voor de diertjes zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, nergens in het wetboek staat dat dit verboden is. Jij mag dus gewoon een vis kopen. Dood of levend, dat maakt niet uit.

(Sterke drank mag je niet kopen onder de 18.)

Toegevoegd na 54 minuten:
Dat je zusje geen goudvis mocht kopen lag niet aan de wet, maar aan de verkoper. Als jij dieren verkoopt, mag jij ook een koopovereenkomst weigeren. Omdat je wilt dat je dieren in goede handen komen. Een dierenwinkel mag dus ook een koop weigeren als zij vinden dat je nog niet bekwaam genoeg bent voor hun dieren. Bij die dierenwinkel hebben ze dus een grens van 18, maar bij een ander kan je het misschien zo meekrijgen op je 10e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, ga maar gerust een harinkje kopen ;)

maar zonder dollen; in principe wel.
anders wordt het als je een koikarper voor een klein vermogen aan wil schaffen.
dat is geen doorsnee aankoop voor een jongere, en in zo'n geval is toestemming van je ouders vereist.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
een minderjarige mag aankopen doen die bij zijn leeftijd horen.
als dat niet het geval is, zoals bij de aankoop van een dure koi, dan kunnen de ouders ontbinding van de koopovereenkomst eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
harinkje?...volgens mij ging dit iet over een viswinkel maar over een dierenwinkel... XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens met rieneke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tweetytwitter
ja, dat wist rieneke ook wel, dat was een grapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trouwens, + van mij
Bij levende vis die je als huisdier wilt gaan houden, zou je wel even toestemming moeten vragen aan je ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet voor de verkoper aannemelijk zijn dat de aankoper 'bevoegd' is om de aankoop te doen.
Dit is natuurlijk een onduidelijke regel, want met die regel in gedachten, lukt het een 12-jarige waarschijnlijk niet om alleen een hond aan te schaffen, maar zal een guppie wel aan hem/haar verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag alleen geen grote aankopen doen zonder toestemming van je ouders als je minderjarig bent. Aangezien een goudvis hoogstens 2 euro kost kan je zusje deze gerust kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vond ik ook al, maar de verkoopster zei dat dat dit niet mocht volgens de wet. Zelf vind ik dit belachelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja echt vervelend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verkoopster is niet op de hoogte van de wetgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua geld is het duidelijk geen grote aankoop, maar qua wát je koopt is het een heel grote aankoop: het is een levend dier. Heel veel mensen weten niet hoe ze goudvissen moeten houden op een verantwoorde manier, waardoor veel goudvissen véél te jong sterven.
Een goudvis die op een goede manier gehouden wordt, kan 20 tot 40 jaar worden, terwijl ze in de praktijk vaak maar een paar jaar, maanden of zelfs weken worden doordat mensen ze houden op een manier die absoluut ongeschikt voor ze is.
Ik zou het dus helemaal niet raar vinden als een goudvis daarom wel als grote aankoop gezien zou worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had vanaf 5 jaar een eigen huisdier (konijn) die ik ook zelf verzorgde. Deze heb ik uiteraard niet zelf gekocht, en ik neem aan dat het zusje in dit geval ook niet op 5 jarige leeftijd zelfstandig een visje ging kopen. Vanaf een jaar of 10/12 zal een kindje dit zelf misschien willen kopen en een kind van die leeftijd weet precies (en is misschien zelfs nog wel diervriendelijker dan een volwassene) dat hij/zij voor een dier moet zorgen om het in leven te houden. Maar om niet van de vraag af te wijken: Een aankoop is volgens de wet niet van grote waarde als het om het verzorgen van iets gaat. Volgens de wet gaat dit gewoon om de aanschafwaarde daarvan, en dus is een vis geen grote aankoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pimmeisje: dat een kind van 10 of 12 weet dat je goed voor een dier moet zorgen, snap ik. Maar weet het bijvoorbeeld ook dat je de vis langzaam vermoordt door hem in een standaard vissenkom te houden?
De verkoop van dieren aan minderjarigen is verboden. Zie bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Groot Brittannië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gaat dit om Nederland, en niet om Groot Brittannië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook daar zou het zusje dus achter het net vissen, maar heeft in ieder geval bot gevangen dus +1
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ xpaardengek, volgens mij heb je niet de moeite genomen om f de door mij bijgevoegde link te lezen! Ik zeg: DOEN!! @heksje, volgens mij heeft ze een spierinkje uitgegooid, om een kabeljauw te vangen, maar kwam ze met een scheet in een netje thuis.
Volgens mij mag een winkel niet weigeren op basis van regels die ze ter plekke kunnen verzinnen. Dat is anders dan tussen twee particulieren. Een winkel biedt iets openbaar aan, en iedereen die met geld komt mag er van uitgaan dat hij/zij dit kan kopen. Tenzij er bij de ingang staat: wij verkopen geen dieren aan kinderen onder de 18.

Eén voorbehoud: ik weet niet zeker of er voor handel in levende dieren een uitzondering is, maar het lijkt me van niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt de woorden uit mijn mond! +
normaal gezien zou je een goudvis gewoon mogen kopen wel niet als je niet ouder bent dan drie .
Vreemd dat ze er kon kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar wat zeg je nu eigenlijk?
ze mag hem wel kopen, als ze hem maar niet gaat verbranden of gaat opeten en die verkopers waren daar bang voor