Moet je katten die altijd binnen verblijven en hooguit op balkon komen ook laten inenten?

Mijn katten heb ik nog vanuit mijn vorige relatie. We woonden in een huis. Nu woon ik met de 2 katjes op een flat heel hoog en ze komen dus nooit buiten alleen in de zomer op balkon.
Hebben zij nu nog inenting nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (9)

juist binnenkatten moet je inenten.
Volgens onze dierenarts zelfs vaker dan een buitenkat omdat een buitenkat een betere weerstand heeft / meer immuniteit opbouwt omdat hij meer in aanraking komt met andere katten en dus ziektes.

Ze kunnen op allerlei manieren ziektes oplopen en dus niet alleen via andere katten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ook katten die niet buiten komen moet je laten inenten. Diverse ziekten nemen mensen waaronder jijzelf mee onder de zolen van je schoenen. Zo komen de ziektekiemen dus in je huis, niet alleen als je kat de straat opgaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij onderstaande link moet je even doorscrollen naar beneden tot je bij het kopje "katten" komt. Daar vind je info over virussen die je onder je schoenzool mee naar binnen neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En denk aan vogels en dergelijke die op het balkon kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en gebruikte reismandjes en aaien van zieke dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef geen plus of min maar de informatie over FIP op deze website klopt niet helemaal en is erg onvolledig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar baseer je die gigantische klap dan op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat laatste daar ben ik het wel mee eens. Veel vaccinaties zijn niet jaarlijks nodig sowieso. En sommige katten zijn amper in te enten, zo hebben we uit het asiel een extreem angstige kat, die heeft alleen in het asiel een enting gehad en 5 jaar later bij onze verhuizing nog een keer omdat we hem toch in een mandje moesten krijgen en hem meteen even na lieten kijken en hebben laten enten. Hij is nu tien. Maar verder - als ik het vergelijk met het RVP en de tegenstanders daarbij - ben ik overtuigd van de werking van vaccineren, maar ieder is vrij daar een andere mening over te hebben.
Inenten is niet verplicht, dus het MOET niet. Maar zoals hierboven geschreven, is het wel verstandig.
bamibal
13 jaar geleden
Ja ook binnenkatten moet je enten. Ze krijgen diverse soorten van ziekten niet alleen door direct contact met een andere zieke kat. Jij kan ook virussen meenemen als je een andere kat hebt geaaid die ziek is.
Aponi
13 jaar geleden
Jazeker.

Weet jij of de kat van vrienden die je een keer aait niets onder de leden heeft? Of zelfs of je nooit ziektekiemen onder je schoenen mee naar binnen neemt?

Net zoals mensen die nooit buiten komen ziek kunnen worden, geldt dat ook voor katten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisdieren die aan uw zorg zijn toevertrouwd dienen
alle medische zorg te krijgen die nodig is.

Vaak zijn de dieren een sluitpost op de begroting en
ontberen ze de juiste voeding, verzorging en medische
voorgeschreven vaccinaties.

Het ware beter dat de mensen eerst zich verdiepen in
het nemen van een huisdier en zich 3x bedenken.

Het nemen van een ,,zorg,,verzekering voor huisdieren is ook een optie om hoge kosten te vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef mijn katten de kittenentingen, en daar blijft het bij.
er zijn meerdere onderzoeken gaande, waaruit bleek dat de bescherming na zeven jaar nog voldoende op peil was.
nobivac, de producent van het vaccin tegen kattenziekte, heeft de bijsluiter al aangepast, en beveelt vaccinatie eens in de drie jaar aan.
vergeet ook niet dat er ook nadelen aan vaccinatie kunnen zitten, zoals gezwellen die zich ontwikkelen op de vaccinatieplek.
komt niet vaak voor, maar het zal jouw kat maar zijn.

ik zou me eens goed inlezen hierover, en niet klakkeloos jaarlijks een prik gaan halen.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://vaccinerentijdenveranderd.rauwevoedingvoorhonden.nl/
Rieneke1
13 jaar geleden
JA! Het is een veelvoorkomend misverstand dat binnenkatten geen vaccinaties nodig hebben. Ik ken veel van dat soort katten, waarvan de eigenaar gestopt was met enten, die toch niesziekte ontwikkelden!
Zoals eerder gezegd, je kan zelf ziektekiemen meebrengen aan je kleding, handen en schoenen. En ook is het waar dat buitenkatten (van jongs af aan) vaak een betere weerstand opbouwen, net als kinderen die op het platteland opgroeien een betere weerstand hebben.
Ook moeten binnenkatten ontwormd worden. Dat kan dan wel wat minder vaak, maar zeker 2 keer per jaar. Hebben je katten af en toe vlooien, dan vaker. De vlo is namelijk de gastheer van de lintwormlarve. Heeft een kat vlooien dan hebben ze lintworm en andersom. Eitjes van zowel vlo als worm kunnen zeer eenvoudig via schoeisel e.d. overgebracht worden. Heb je jonge kinderen en/of komen die vaak langs, dan is ontwormen des te belangrijker. Spoelwormen kunnen bij kleine kinderen grote problemen veroorzaken.

De huidige richtlijnen voor de werking van vaccinaties zijn: 1 jaar voor kattenziekte en 2 jaar voor niesziekte. Niesziekte is echter een complex van virussen, net zoiets als de griepprik voor mensen. Katten dioe buiten komen, krijgen zodoende jaarlijks de niesziektevaccinatie. Omdat zij meer in contact komen met andere dieren hebben zij een betere weerstand voor de 'oude' virussen, maar slechtere weerstand voor de nieuwe (of gemuteerde) virussen.
Rabies-vaccinatie is tegenwoordig drie jaar werkzaam.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, ze komen wel op het balkon. Dus wat dacht je van de ziektekiemen en worm (-eitjes)die (overvliegende) vogels laten vallen via uitwerpselen of als ze op je balkonnetje landen?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn vele onderzoeken verricht na het nut/gevaar/zin een duur van inentingen.
Er zijn vele gevallen bekend van katten die ziek worden van entingen of op den duur kanker krijgen...
onderzoeken hebben ook aangetoond dat het onzin is om binnen katten te enten.
Vooral op engelse en amerikaanse sites staan de onderzoeken over het gevaar en nut van enten.

btw een enting werkt minimaal 3 jaar!!

Naar alles wat ik heb gelezen is het een geld deuntje in ieder geval om je kat elk jaar te enten.
Dit heb ik dagen lang onderzocht op het net na dat mijn kat doodziek is geworden na een enting

google maar is,het meest vindt je met het googlen in engels hier een vb.

http://www.holisticat.com/vaccinations.htm
http://www.shirleys-wellness-cafe.com/petvacc.htm

Toegevoegd na 20 minuten:
hier nog een interessante link over het nut enzo ervan

http://www.catterycappuccino.nl/artikelen/de%20jaarlijkse%20prik.pdf

Toegevoegd na 16 uur:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?board=10%3baction=display%3bthreadid=777

Toegevoegd na 1 dag:
onderleg je negatieve 1 is zonder anoniem dit aan te klikken?? ik kom tenminste met argumenten en bronnen......zonder klakkelooos ja of nee te antwoorden..en jij???