ik wil graag schapen houden, kan iemand mij zeggen wat ik moet regelen UBN enz en hoe duur is dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K

Antwoorden (4)

Schapen houden is niet zomaar iets. Je moet er ook echt verstand van hebben en weten waar je op moet letten.
Belangrijk is o.a. op welke grondsoort laat je ze lopen, hoe vet is het gras.
Je moet optijd problemen aan de hoeven kunnen signaleren of de aanwezigheid van maden.

Informeer je goed voordat je aan schapen gaat beginnen. Ze hebben meer aandacht nodig dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze website vindt u veel tips, wetenswaardigheden en links die allemaal te maken hebben met het houden en verzorgen van schapen.

http://www.schapenhouden.nl/

Natuurlijk heb je ruimte nodig:
Schapen hebben ruimte en buitenlucht nodig om te leven en gedijen daarom het beste in de wei.

http://93.187.218.88/natuurlijk-dierenhouden/natuurlijker-schapen-houden

Wat UBN is, behalve een uitzendbureau, kan ik niet vinden

Toegevoegd na 2 minuten:
Welk soort schaap:
Voordat je een bepaald ras schapen gaat kopen moet je je eerst afvragen welk doel je voor ogen hebt. Wanneer je niet wilt melken, komen Texelaars of Zwartblessen het meest in aanmerking. De Texelaar is geschikt voor een klein weitje bij huis. Het Fries-Zeeuwse melkschaap en de Zwartbles zijn goed te melken, de Texelaar levert het meeste vlees. De zachte en lange wol van het Fries-Zeeuwse melkschaap is erg geliefd bij spinners(sters).

Hiier vind je wat aanschafprijzen:
van €136 tot € 300 euro per stuk.
http://www.huisdierenprijzen.nl/schapen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie zelfs vanaf 26 euro!
Om een UBN-nummer aan te vragen zal je je eerst moeten registreren bij de Dienst Regelingen van het ministerie LNV, dan krijg je een relatienummer waarmee je de UBN kan aanvragen. De kosten zijn voor de vaste heffing zijn 33,50 per UBN per diersoort en een variabel tarief per wijziging of melding bij de I&R databank.

Houdt rekening met de jaarlijkse kosten voor ontworming en vaccinatie, dat zal je moeten navragen bij je plaatselijke dierenarts. Als je zelf niet kan bekappen, dan zal je dit minimaal 2 keer per jaar door de hoefsmid/dierenarts of andere deskundige moeten laten doen.
Jaarlijks moeten de schapen geschoren worden, dit doe je als leek ook niet zo makkelijk zelf.
De aanschafkosten verschillen sterk per ras, dus je zal eerst moeten bepalen welk ras je voorkeur heeft. Neem als beginner GEEN ram, want deze zijn niet makkelijk in de omgang.

Voordat je eraan begint: heb je er echt genoeg tijd en ruimte voor? Reken op maximaal 10 schapen per hectare. Je moet voldoende geschikte weidegrond hebben en plek voor een nachtverblijf/stal, denk om een goede omheining en plek voor de mesthoop. Je zal afvoer van de mest moeten regelen (contract) als je deze niet op eigen terrein kan composteren.
Dan komen er nog voerkosten bij en denk om onverwachte kosten bij ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet waar je aanbegint, oftewel bezint eer ge begint
Probeer eerst een UBN nummer te krijgen en land waar je ze moet laten lopen, denk dan vooral aan afrastering, zodat ze niet los breken, maar vooral een goede saldo berekening, van alle kosten en onkosten(dierenarts ed)
en wat dacht je van de winterperiode, huisvesting en voeding
veel succes gewenst
Bronnen: