Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kittens zich prettig voelen tijdens hun eerste lange autorit?

Over een aantal weken gaan we onze kittens ophalen.
Het is wel een lange autorit namelijk meer dan 1,5 u.
Ik zit erover te denken om ze een kittentuigje om te doen en op een kussen op mijn schoot te leggen.
Ik twijfel of ik die zal inspuiten met feliway want wat als dat niet bij hun werkt?
Voor de zekerheid neem ik wel een transport kooitje mee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dat hangt erg van de kittens af. Ik heb ooit een kat gehad die je vooral los in de auto moest laten zitten. Hij ging dan rustig op de hoedenplank liggen. Intussen zat zijn medekat opgesloten in een mandje te krijsen, want die verstopte zich het liefste onder het rempedaal...
De ene kat wil geaaid worden, de ander doet een dutje. Rustgevende geurtjes kunnen een belangrijke rol spelen. Kattenferomonen (zoals feliway) kunnen dus helpen, maar het is nog fijner als je iets hebt wat ze al kennen, bijvoorbeeld een gedragen T-shirt (sommige katten zijn daar gek op).
Blijf vooral zelf zo rustig mogelijk en probeer niet te reageren op elk miauwtje en beweginkje. Daar worden/blijven ze vaak onrustig van, terwijl ze na een kwartiertje vaak zelf wel besluiten dat een dutje doen geen slecht idee is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Katten leven in een wereld van geur, dus het is van belang een vertrouwde geur om zich heen te hebben. Daartoe zou ik een dekentje meenemen uit het nest, dat zal ze gerust stellen.
Een tuigje zijn ze mogelijk niet gewend, en zal in dat geval voor extra stress zorgen.
Verder krijgen ze op deze manier wel erg veel prikkels binnen, terwijl het allemaal al zo spannend is.
Eerder zou ik ze met hun dekentje vervoeren in een transportbox, met daar een lapje of dekentje overheen, lekker veilig en zo rustig mogelijk voor de kleintjes.
Rieneke1
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn kat kon zich meteen uit het tuigje wringen, dat lijkt me in de auto geen veilige optie. Inmiddels is meneer nu 4 jaar, en hij heeft nu net geleerd hoe hij de kamerdeur kan openen en zijn transport kooitje lukt hem al een tijdje, dus nu hebben we 1 die hij niet open kan maken...wat een viezerikken zijn het ook lol
Rieneke1
11 jaar geleden
Mormels zijn het! :)
Hoe krijgt hij de transportbox open??
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Met zijn pootje door de tralies. Het zijn 4 van die palletjes die je naar voren moet zetten, dan kan het deurtje open.
Zoals hier: http://i.marktplaats.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/$(KGrHqR,!i4FE!iGcSRJBRBm4Zrc)Q~~60_84.JPG Dan gaat hij met zijn pootje onder de haakjes zitten trekken. Als de onderste 2 los zijn krijgt hij genoeg speling op het deurtje zodat deze eruit valt. Dan kan hij eruit. Nu heeft hij de box van zijn zusje: http://i.marktplaats.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/$T2eC16F,!ykE9s7tw!R7BQ9Zc!(T)w~~60_84.JPG Dat lukt hem niet hehe
En zij heeft nog niet door hoe ze die van hem moet open maken. Alleen is dat hokje wat te klein voor hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze kat kreeg de transportbox ook open. sindsdien doen we er een hangslotje op.
Vraag aan de fokker/vorige eigenaar van de katjes of je een speelgoedje waar ze veel mee spelen mee mag nemen, hier zit hun geur al aan en op die manier blijven ze (waarschijnlijk) rustiger in de auto en voelen ze zich bij jou sneller thuis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd in een transportbox!
Als de kittens door de auto gaan rennen en onder je rempedaal komen, krijg je een ongeluk. Ook ben je als chauffeur snel afgeleid met katten in je auto. Gewoon niet doen.

Onze kat huilt in de box net zo hard als los in de auto. Gewoon omdat ze niet weg kan van die herriemakende stinkende gevangenis.
Ik had het op een kort stukje uitgeprobeerd, omdat ik het huilen zo zielig vond, maar uit de box (twee minuten voor huis) huilde ze net zo hard.
Als je ze van jongs af aan went dat ze in een box moeten in de auto, weten ze niet beter.

Wel inderdaad een vertrouwde geur erbij.
Feliway reageerde mijn kat niet op, ook niet toen ik de halve auto ondergespoten had omdat we met de verhuizing meer dan een uur in de auto moesten. Maar een vertrouwd dekentje neem je toch mee vanaf de fokker. Of een eigen trui die je er van tevoren gebracht hebt.