mag je een haan hebben in een woonwijk?

onze buren hebben een kippenhok nu hebben ze sinds deze week een haan maar mag dat wel in een woonwijk en wat kun je er tegen doen want hij begint om 7.15 te kraaien

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zie deze vraag 2 x staan, vandaar dat ik mijn antwoord ook hier ff 'plak' ;) Dan kan die andere vraag evt zo verwijderd worden. **************************************** Misschien als je hier goed leest (artikel uit de AVP) kan je zien of je nog iets kan en mag ondernemen? http://www.jeejar.nl/APV%20artikelsgewijs/2.4.20%20Houden%20van%20hinderlijke%20of%20schadelijke%20dieren.htm Ik weet wel dat er verschil is of je een huis hebt gekocht of gehuurd! Woningbouwverenigingen hebben via huurcontract dit soort kwesties meestal al vastgelegd en kunnen dit zelf verbieden, soms gedogen of toestaan. Heb zelf ooit naast een buurman gewoond die behalve kippen en haan, ook nog 3 ganzen in de tuin had! We hadden na poosje wennen van die haan (die bij je buren is een "latertje" qua kraaien!) en vaak zo rond 5 uur in de ochtend, meer overlast van de ganzen die nog meestal stukken waakser zijn dan honden ;) Maar ook deze dieren werden gedoogd… Zelf vind ik elke vorm van overlast geven door houden van " huis en tuin" dieren onnodig! Prima als mensen dit verkiezen (ben zelf ook enorme dierenliefhebber) maar in een woonwijk wonen kent ook grenzen/verantwoordelijkheden die sociaal gezien erbij horen!

Je kunt hier zeker bezwaar tegen maken. Eerst bij de buren. Dan per brief aan de buren. Dan bij de woningbouwvereniging als het een huurhuis is, bij de wijkagent. Dan bij de Gemeente, dan bij de Rijdende rechter.. Een haan in een woonwijk is vreselijk. Voor die eigenaars een bewuste keuze en een landelijk gevoel, voor de rest van de mensen een ellende iedere ochtend.

Er is geen wet die het houden van een haan verbiedt. Je mag echter ook geen overlastveroorzaken. Als de haan iedere ochtend om 7.15 uur kraait, is dat zeker overlast. je kunt de buren in kort geding dwingen om afstand van de haan te doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100