Communiceren honden met elkaar? Oftwel praten zij net zoals wij dat doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Natuurlijk communiceren honden met elkaar, en wel hoofdzakelijk door lichaamstaal. Dat doen wij mensen ook, alleen hebben wij voor de communicatie nog zo'n 20 % verbale mogelijkheden : dit heeft een hond natuurlijk niet.
Maar de hond heeft een hele 'geurenwereld', die wij ,mensen, geheel en al missen.
Daardoor is de communicatie vooral heel duidelijk.
Honden kunnen niet liegen tegen elkaar, of elkaar voor de gek houden. Geen valse plannetjes bedenken, en geen langdurige wraakacties.

Honden zijn altijd eerlijk, en 100 % in het 'hier en nu'.
Wél kunnen bepaalde ontmoetingen heel diepe indrukken maken, die de hond dan tussentijds vergeet, maar direct herkent, als de persoon of de hond, die verantwoordelijk was voor die traumatische ervaring, in ruikafstand komt of voor ze staat.

Voor honden moet altijd direct uitgemaakt worden, wie de ranghogere en de ranglagere is. Verder, door de geuruitwisseling, weten ze gelijk een heleboel van elkaar's lichamelijke gesteldheid, die wij mensen maar moeizaam verbaal uitwisselen, of zelfs niet. Voor een hond is het gelijk duidelijk : wat hij ruikt, ís ook zo.

'Keuvelen' doen honden niet. Ze gaan liever lekker samen rennen, stoeien en spelen. En geven elkaar een grauw als het te wild wordt, waarna alles weer helemaal duidelijk is, en er verder gespeeld kan worden.

Het is een hele directe, hele logische en heel eerlijke manier van communiceren : was het bij ons óók maar zo gemakkelijk, duidelijk en eerlijk, denk ik wel eens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja, honden communiceren ook met elkaar, alleen doen ze dat op een andere manier, dan wij mensen dat doen.

Zo is lichaamstaal bijvoorbeeld heel belangrijk bij communicatie tussen honden.
13 jaar geleden
Ze communiceren wel degelijk. Iedere blaf heeft een eigen betekenis, helder genoeg om de boodschap over te brengen.
Maar dan meer in de richting van:

Ga weg, lets play, blijf van me voer af, dek mij etc.

Politieke kwesties en koetjes en kalfjes zijn er niet bij, dus ze praten niet zoals wij dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker! Honden kunnen over (grote) afstand horen of een soortgenoot 'problemen' heeft. Het alarmsignaal wat wordt afgegeven resulteert onmiddellijk in een bijval van alle in de buurt zijnde soortgenoten.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden communiceren zeker met elkaar. Alleen is dat met lichaamstaal, geuren en in de laatste plaats geluid.
Lichaamstaal met stand vd oren, staart en is het hooft bv hoog of laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praten niet maar ze hebben wel verschillende geluiden om zich te uiten
-blaffen
-grommen
-huilen/janken
-'piepen'

elk van het bovenstaande heeft verschillende geluiden die ook nog eens meerdere betekenissen kunnen hebben.

maar de hond heeft meer communicatiemiddelen
- kwispelen (met staart heel hoor of heel laag en alle variaties hiertussenin)
-staart tussen de benen
-staart omhoog
-oren naar achteren/omhoog of meer naar de zijkant
-laag kruipen over de vloer
-op de rug/zij gaan liggen
-kijken of wegkijken
-mondhoeken likken
-lip optrekken
-haren overeind zetten
-trillen/beven

ook dit alles kan weer meerdere betekenissen hebben.
als je je bedenkt dat van dit alles heel erg veel combinaties mogelijk zijn heeft een hond een heel breed 'vocabulair' in zijn eigen 'taal'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het boek: Kalmerende signalen van Turid Rugaas
Dit is een compleet "woordenboek" van de hondse taal.

Een bijna complete taalcursus. Het verschaft bovendien voor de mens veel inzicht in communicatie van honden met honden, maar ook de taal die honden naar mensen toe gebruiken. Die taal wordt door de meeste mensen niet verstaan en dat schept een kloof, die met dit boek grotendeels te overbruggen valt.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klinkt goed.