Hoe vaak en hoeveel moet hondje eten?

Sinds 2 maanden heb ik een klein hondje, ze is nu 7 maanden oud. Een dwergkeesje, dus een klein ras. Ik zette eerst constant een bakje vol eten voor haar neer, maar ze wordt wat dik, hoewel ik wel veel met haar loop en speel.

Nu las ik op de verpakking van het voer (brokjes) dat ze maar max. 80 gram per dag mag, en dat is veel minder dan ze tot nu toe at. Daar ga ik me nu wel aan houden. Maar kan ik dat beter ineens geven, bv 's morgens, of verdelen over 2x daags?

Ze krijgt ook over de dag verspreid wat hondenkoekjes en nu en dan een Frolic als snoepje/beloning (om haar dingen aan te leren).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (5)

Verdelen smorgens en savonds en het gaat naar het gewicht van de hond. Hou je daar goed aan anders zit hij dalijk bij de dokter. Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 maal per dag en na 1jaar 2 x per dag !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2x per dag en matigen met de snoepjes. Beloning kan ook een brokje van het eten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik in mijn vraag al zeg: belonen doe ik met frolic: ook gewoon hondeneten, maar niet dat wat ze normaal krijgt ;-)
Licht er aan wat de grote van de hond is mijn hond die heel klein is krijg 's ochtend 's middags en 's avonds
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hou je aan de aanbevolen hoeveelheden voer wat op de verpakking staat en zorg dat je pup een volwaardige puppy brok krijgt.

je pup kan ook te dik lijken door zijn dikke vacht (bij pups zit hier ook nog eens het nesthaar bij)
de ribben moet je wel kunnen voelen onder de huid, maar niet de duidelijk. als je stevig moet voelen om de ribbetjes te ontdekken is het hondje aan de forse kant.
een dieet mag alleen als de dierenarts zit aanraad

3 x per dag voeren is beter zodat je de maaltijden over de dag verdeeld. (het is immers nog een pup)

de snoepjes kunnen een dikmaker zijn. het hondje is klein, dus een beetje hondenbrok is in verhouding met het hondje een XXL gevulde koek.

een dwergkees of pomeriaantje is echt klein. een frolic brok is snel te groot of bevat al snel teveel voedingsstoffen voor zo'n mini lijfje. je kan de brokjes dus wat kleiner maken als je hiermee wil blijven belonen.

je kan ook wat brokjes apart houden van de hoeveelheid voer die je het hondje geeft. deze kan je gebruiken als beloning.

hondjes van 7 maanden leren heel erg snel. omdat je niet altijd je hond met eten wil blijven belonen kan je nu al beginnen met afbouwen van wat lekkers als je hond een commando helemaal onder de knie heeft.
beloon dan met interval.... de ene keer een brokje, de anderen keer een beloning met je aandacht, je stem en een aai. als het maar lekker spontaan en enthousiast is allemaal. zo kan je de beloningen in de vorm van eten helemaal afbouwen.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi compleet antwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe ik ook al hoor, belonen met een aai of enthousiast een complimentje geven. Lol @ XXL gevulde koek :-D