bejaarde hond en puberhond,dom gedrag

ik heb 2 honden,1 kleine van 15 jaar,en een grote van 3 jaar.alletwee reu
De kleine is de baas,brutaalste,logisch hij was er eerder.
De grote is een domme loebas.
De kleine erg dominant ,maar nooit agressief naar de grote,wijst hem wel zijn plaats.
Als de grote nu staat te plassen,kan de kleine niet wachten om ook op die plaats te plassen,de grote trekt zich daar niks van aan (snapt hij ook niet),maar nu komt het regelmatig voor dat de grote de kleine op de kop plast.
Gaat nu de dominantie van de kleine voor,of snapt hij gewoon niet meer dat hij dan altijd wordt onder geplast.
Ik vind het heel vreemd,heeft 1 van jullie hier een verklaring voor ?

Toegevoegd na 4 uur:
Zoals Ivana zegt: dat de kleine hond niet zijn rang meer kan als doof en blind klopt niet helemaal.
Hij is bijna doof,hoort alleen als je kortbij bent,de hele hoge tonen,en reageert niet meer op alles,aan beide ogen heeft hij flinke staar,dus volgens dierenarts ziet hij erg slecht,hij trekt zich ook heel erg op aan grote hond,als die ergens op reageert,reageert de kleine hierook op.
Maar het is wel zo,dat de kleine beslist welke richting ze op gaan,wanneer er gegeten,gedronken of gespeeld wordt,maar hij geeft met een grom aan als hij ergens geen zin in heeft,de grote past zich aan.
Dus in mijn ogen is de kleine toch de baas,maar is die rang heeeel langzaam aan het veranderen op een natuurlijke manier,maar beslist geen agressieve manier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

de dominantste zal altijd als laatste over een plas van een andere hond willen plassen.

oudjes hebben niet zoveel geduld soms. je hond wil zo snel mogelijk duidelijk maken dat dit zijn terrein is, want HIJ heeft er als laatste geplast.

dat zijn kop onder zit neemt ie waarschijnlijk op de ko(o)p toe, maar hij heeft ondertussen wel mooi zijn statement duidelijk gemaakt naar alle andere honden.

is het aanlijnen van de honden misschien een optie? of 1 van de 2 honden
kleine hondje op stelten zetten of een regenmutsje opdoen lijkt me niet praktisch.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja, als die kleine hond onder de grote gaat staan terwijl hij plast, dan zit hij onder de pies natuurlijk.

Waarschijnlijk komt het doordat de kleine erg dominant is en niet kan wachten om ook op die plaats te plassen.

Als je ze aan de lijn hebt, kun je dat sturen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een aanname die niet klopt. Je zegt: de kleine is de baas, logisch hij was er eerder.
Als de kleine doof en blind is heeft hij nooit meer de kracht om de leider te zijn, of hoger in rang dan de reu van 3 jaar. Ik denk eerder, dat de kleine oude hond niet meer helemaal snapt waar het om draait. Zelfs dat over de plas van een andere hond heen plassen kan nog nauwelijks dominantie genoemd worden.

Ik zou de kleine oude hond aan de lijn houden, tot de grote zijn plas heeft gedaan en hem dan pas los laten. Wat er daarna nog uitkomt bij die grote hond zijn markeerplasjes en kunnen niet meer een hele natte kop veroorzaken. ;-)
Ivana
13 jaar geleden
Tja, die ouwe is gewoon de dominantste van de twee. Dat heeft uiteindelijk niks met formaat of kracht te maken. Meer met wie de sterkste enegie uitstraalt. Die grote hond van je heeft helemaal niet de behoefte om de baas te zijn, want als je de baas bent moet je als hond ook altijd beslissen waar je wanneer en hoe op moet reageren...

En dat die kleine over zich heen laat piesen... Tja, het kan hem echt niet schelen! Maar jou wel, lijkt mij. Dus aanlijnen en als enige echte baas zijnde (dat ben jij, toch?) bepalen wie wanneer gaat plassen lijkt mij een goede oplossing.