Nieuwe poes introduceren, wat is het beste te doen nu?

2 weken geleden hebben we een nieuwe kat erbij (ex-kater van 2jr) en deze hebben we eerst aan de verhuizing laten wennen door deze boven te houden. Nu deze tot rust is gekomen willen we verder gaan met stap 2: kennismaking met onze 2 andere (gemakkelijke en lieve) poezen, een ex-kater van 6 en een (gesteriliseerde) poes van 9 maanden. We hebben al een paar keer de nieuwe poes eventjes in een bench bij ons samen gehad, maar de nieuwe was vooral erg defensief (grommen en blazen) tegen de anderen.
Is het nu tijd voor de 'harde' confrontatie door ze vrij bij elkaar te laten? Of heeft iemand een andere tip..

Overigens niet onbelangrijk: de nieuwe poes is veel groter, sterker en sneller dan de poezen die we al hebben. Als er klappen zullen vallen, dan zijn ze echt raak. Ik vindt het heel eng als er een gevecht zou komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tips genoeg zie ik, maar de nageltjes knippen bij alle katten (het scherpste puntje eraf) kan een hoop leed schelen :)

Het beste antwoord

je bent goed begonnen door de nieuwe apart te zetten.
heb je ook al feliway in gebruik, en ben je al bezig geweest met geuruitwisseling door het wisselen van dekentjes en door het beurtelings aaien?
dan is het nu tijd voor de volgende stap.
zorg dmv een haakje oid dat de deur op een klein kiertje open kan.
ze mogen elkaar wel horen, zien en ruiken, maar ze mogen nog niet bij elkaar komen.
geef nu een tijdje eten aan weerszijden van de deur, zodat de katten een prettige associatie met elkaar krijgen.
verloopt dat in alle rust, dan is het pas tijd de deur open te zetten.
neem beter te veel tijd dan de zaken te overhaasten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zat uit nieuwschierigheid al op een antwoord van je te wachten +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige juiste antwoord...katvriendelijk en het werkt!
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe veel tijd doe je tussen de verschillende stappen?
uren of dagen? en nog tips voor de slaapkamer?
ze zijn allebei gewend op bed te liggen, maar hebben elkaar op dit moment nog nooit gezien.
de rustige kat woont al een paar weken in het nieuwe huis, de baasspeelster komt er a.s. vrijdag samenwonen
Rieneke1
13 jaar geleden
dagen, in sommige gevallen zelfs weken.
er valt geen standaardtijd voor te geven; de houding van de katten bepaalt het verloop.
als de katten volkomen ontspannen zijn, ga je door met de volgende stap. als je het hele programma rustig afwerkt, hoeft het delen van het bed geen probleem meer te zijn.
je zou wat feliway spray over het bed kunnen sprayen, of bij beide katten een lapje langs de monhoeken/ wangen halen, en dat neerleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Het was moeilijk om 'het beste antwoord' te kiezen, want er zaten veel goede tips tussen! De feliway had ik al een paar dagen voor de nieuwe poes kwam in huis, en de 'deurhaakjestherapie' was een goeie tip. Vanaf vanavond gaat zo af en toe de haak eraf (ik doe het eigenlijk met een deurstopper) om ze echt contact te laten maken.
Het gaat aardig goed, tot nu toe..
Spannend hoor!

Andere antwoorden (7)

je bent al goed bezig door ze eerst apart te zetten maar nu moeten ze nog aan elkaar gaan wennen doe de nieuwe poes samen met 1 van de 2 andere poezen bij elkaar in 1 ruimte en laat ze aan elkaar wennen blijf er zelf wel bij en zo ga je steeds een stapje verder tot ze alle 3 aan elkaar gewend zijn nog veel poezen plezier gewenst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een bench kan een kat zich in het nauw gedreven voelen. Als een kat zich moet verdedigen wil hij vrij zijn (honden aan de lijn zijn ook altijd agressiever dan honden los).
Dat de nieuwe kater groter en sterker is is alleen maar een voordeel zodra een dier zich de baas weet vervalt meestal de behoefte om te vechten. Het is dus zaak dat de nieuweling op zijn gemak wordt gesteld. Je zou je oude katten even op een slaapkamer kunnen zetten en de nieuwe boven loslaten; ga zelf naar beneden en geef hem alle tijd om zelf naar beneden te komen (dat kan uren duren). Zo kan de nieuwe zich de situatie eigen maken zonder meteen met andere katten te worden geconfronteerd. Als hij ergens op zijn gemak blijft zitten kun je de poes loslaten. Dat klinkt eng omdat je dan geen controle hebt, maar juist jouw controle maakt het moeilijker (denk aan de hondenlijn). Als je ze zo de tijd en ruimte geeft zonder er met je neus bovenop te gaan zitten heb je de grootste kans dat het goed komt.
Als twee katten echt menens gaan vechten is het een illusie dat je zelf in zou kunnen grijpen; vechtende katten bewegen sneller dan wij kunnen zien, dus houd jezelf op de achtergrond. Maar ik acht de kans niet zo groot dat ze er bij de eerste confrontatie vol in gaan (een paar klappen is alleen om te zeggen wie de baas is).
Als er toch serieus gevochten gaat worden kan je een Feliway verdamper in huis ophangen; die verspreidt feromonen die de agressie uit de lucht halen. Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar bij mij heeft het geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de nieuwe kat heb beste in de bench laten om aan de andere 2 te laten wennen....pas als ze allemaal aan elkaar gewent zijn terwijl de nieuwe in de bench zit, dus niet meer blaast en gromt.....kan je ze los in een kamer zetten en er dan zelf bij blijven. Als je ze nu in 1 keer met zijn allen in 1 kamer zet, word het zeker weten vechten....als je ze eerst laat wennen in de bench voorkom je het vechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bench is voor een kat helemaal niet fijn. Hij kan geen kant op, kan zich niet verstoppen. Je kweekt er een agressieve of bange kat mee. Er zijn betere methodes die wel katvriendelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het boek van Vicky Halls maar...zij is katten psycholoog en zij zal toch wel weten wat wel en niet goed is?????
Neem af en toe beide katten op schoot. Hou wel afstand tussen beide, maar zo maken ze d.m.v. jou, kennis met elkaar. Op die manier kun je ze ook corrigeren als de een tegen de ander gaat blazen. Ja! Zelfs katten kun je corrigeren.

Katten zijn anders dan honden, honden laat je gewoon los en ze snuffelen en grommen en hebben dan hun rang snel bepaald. Bij katten werkt dat niet zo, ze moeten gewoon tijd hebben om elkaar te leren verdragen en geduld is een schone zaak hierin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de nieuwe kat nu ook beneden doen en je andere katten naar boven Zo ruiken ze elkaar
Ik was ook bang om mijn nieuwe kat te introduceren
Ik heb het heel voorzichtig gedaan met een schuifdeur Ze konden elkaar zien en ruiken en langzaam liet ik ze bij elkaar De oudste gromt soms nog maar er is geen groot kattengevecht geweest
Feliway is ook een aanrader! Daar worden ze allemaal rustig van!
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter is het om de geuren uit te wisselen door aaien of door dekentjes. De katten van ruimtes wisselen kan voor stress zorgen.
Je bent al prima op weg, maar die bench is niet verstandig. De kat voelt zich helemaal niet op zijn gemak als hij zich niet kan verstoppen of kan vluchten. Je vuurt nu allemaal prikkels op haar af, maar ze kan deze niet vermijden. De kans bestaat dat je kat hierdoor heel bang wordt of juist agressief. Het is dus niet zo gek dat de kat ging grommen. Een goede methode staat omschreven op de volgende site: http://www.kattengedragstherapie.nl en dan onder het kopje tips vind je 'nieuwe kat'. De methode die hier staat is katvriendelijk en geeft een grote kans van slagen. De bench kan je op Markplaats zetten of gebruiken als schuilplekje.......mits het deurtje open blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus! :)
ik heb ongeveer het zelfde gehad
moest tijdelijk weer inwonen bij me ouders en heb zelf 2 katten hun hebben 5 katten en een hond
ik heb eerst de mijn katten op de slaapkamer gehouden met de deur dicht na een week of 2 heb ik de deur open gedaan en het ze zelf uit laten zoeken wanneer ze naar beneden wouden heb ze elke avond ff een half uurtje tot uurtje naar beneden gehaald om ze te laten zien dar er nog meer huis was en meer dieren
na zo'n 2 weken bleven ze uit zichzelf(of bang voor hond) wat langer beneden
na 10 weken waren ze geaccepteerd door de rest (behalve door hun moeder(maar die moet de rest ook niet))