Plast een kat uit angst en Hoe hou ik mijn kat aan deze kant van de deur?

Wij wonen in een studio en onze kat is al meerdere keren naar boven gelopen terwijl hij dit niet mag, nou was mijn huisgenoot vandaag zo boos dat ze Doerak(8mnd) in het dakgoot heeft gezet en vervolgens het raam dicht getrokken, na een ruzie en ene hoop gelok hebben we m weer terug gekregen.. Doerak mag gewoon naar buiten dus wij zien niet waarom hij zo graag naar boven willen.. Hoe hou ik Doerak aan deze kant van de deur, ben namelijk bang dat ze het weer doet.. verder durft Doerak niet meer naar buiten en heeft hij al 2x in huisgeplast en niet op de bak, verder wil hij niet echt aangehaald worden en kruipt ie veel onder het bed.. is het mogelijk dat hij uit angst plast ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

vergeet noooit!! dat een kat geen hond is!!
Het is heel goed mogelijk dat hij nu zeer gestress en bang is.Een kat mag je nooit bestraffen,dat zullen ze nooit begrijpen.
Waarom mag hij niet naar boven???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kan een schrikdraadapparaatje kopen waardoor ze telkens een schok krijgt en schrikt. het werkt zeer goed.
kijk maar op twenga. wij gebruiken het buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach gosh...arm dier. Ik denk dat hij enorm geschrokken is van het hele gebeuren. Hij weet niet dat hij niet naar boven mag, dus snapt hij jullie gedrag niet. Hij is in de war en plast daarom waarschijnlijk buiten de bak. Laat hem tot rust komen en kijk hoe het dan gaat. Ondertussen zou je kunnen proberen de bak op een andere plaats te zetten.Dat wil ze er nog wel eens door heen trekken.
Ik ken je huis niet, dus tips geven over hoe je hem kunt beletten naar boven te gaan, kan ik helaas niet.
Sterkte met alles!
Oja, er is een aromatische spray te koop met / van kattenkruid. De mijne reageert hier geweldig op. Kijk even of ze dat in de dierenwinkel hebben. kun je hem wat mee geruststellen en uit zn schuilplaats lokken. Even op een doekje of speeltje spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kat zal er geen hol van snappen dus ik vind een kat in een dakgoot zetten EN levensgevaarlijk EN bijzonder achterlijk gedrag.

mij is het duidelijk waarom de kat zo bang is.
een kat zal altijd naar plekken gaan die niet voor hem bestemd zijn. dat doet jou kat en die van mij is erger dan houdini om bij het bed van de kids te komen. (ten strengste verboden, daarom haal ik hem hier regelmatig weg)

als het echt een probleem is en een reden om op deze manier de frustratie te uiten tegenover een kat (kan me hier echt pissig om maken) denk ik dat je een keuze moet maken.

of je huisgenoot zal meer van de kat moeten pikken, of jij meer van je huisgenoot maar dan is de kat de pineut. probeer hem anders wat bij te brengen over het gedrag van een kat.

als je de normale kattenbak vulling gebruikt die je anders ook gebruikt en de bak netjes op tijd verschoont is, niet verplaatst is, verder geen veranderen in de situatie of woning zijn geweest, en je prettige kamergenoot afgelopen keer voor de eerste keer liet zien hoe bekrompen hij was kan je de urine van de kat laten onderzoeken.

(blaasontsteking betekent pijn, pijn betekent voor een kat niet meer op de kattenbak omdat ze hier de pijn mee associëren)

kan er niets ontdekt worden en is je kat een kater laat hem dan helpen voor het plassen een gewoontje gaat worden.

er zijn sprays waar katten totaal niet van houden. het kan bijten in verf dus leg een kleedje voor de deur waar de kat niet door mag, en spuit hier van die spray op.

misschien is er ook voorlichtingsmateriaal voor je kamergenoot. ik had aangifte gedaan tegen hem, dat is een feit.