Op welke leeftijd moet je de eerste keer de nageltjes van een grijze roodstaart knippen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

in principe is het knippen van nagels niet nodig.
als je natuurstokken gebruikt waarvan de poot van je vogel de stok voor 3/4 omsluit slijten de nagels vanzelf af.

het is aan te raden slijtstokken te monteren in de kooi (bv op de juiste hoogte bij de voerbakjes)

als de kooi ruim genoeg is, is een dunnere en juist dikkere stok ook aan te raden, door de stokken wat scheef te zetten traint de vogel zijn spieren.
de stok waar je vogel het meeste op zit hoort de juiste dikte te hebben.

de nagels hebben de juiste lengte als de vogel op een vlakke ondergrond zijn teen recht kan zetten waarbij de nagelpunt ook op de ondergrond steunt. wipt de nagelpunt de teen omhoog dan is de nagel te lang.

als de nagels te scherp zijn en niet te lang kan je ze met een paar streken van een vijltje weer glad maken.

het gebruik van kunststof stokken bevorderd het slijten van de nagels niet zo als bij een natuurlijke stok (hout)
kunststof is te glad.

veel plezier van je grijze roodstaart, ik hoop dat je niet aan het pedicuren hoeft te slaan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt heb indd van die slijt stokken in de kooi
en de kooi is ruim genoeg 850x550 en 1m60 hoog
thanx

Andere antwoorden (1)

Als de kooi goed is ingericht zal dat niet nodig zijn. De zitstokken moeten de juiste dikte hebben en van een materiaal gemaakt zijn waarbij het 'slijten' van de nagels dagelijks gebeurt.

En, ik kan 't weten....