Groeit de navel bij zoogdieren (kat, hond) hetzelfde als bij mensen?

Was onlangs de kat over zijn buik aan het aaien en had het idee een klein kuiltje te voelen, op de plek waar zijn navel zou kunnen zitten.

Groeit de navel bij zoogdieren, net als bij mensen in een kuiltje of knoopje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

bij een gewone lichaamsbouw zal de navel meestal een kuiltje zijn.
bij mensen kunnen er veel onderlinge verschillen zijn in navels. bij dieren kan ook het geval zijn.

overigens kunnen dieren ook een navelbreuk/ problemen met het sluiten van de navel hebben net als mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Inderdaad, onze hond had ook navelbreuk. Dit is laatst met de sterilisatie opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als uiterlijk is het niet hetzelfde kuiltje dan de navel van de mens.
je kan het kuiltje (beter) voelen als het dier ontspannen is.
(bij een kat zal het lastiger zijn dan bv bij een deense dog). als je met een ct-scan een dwarsdoorsnede zou maken van de navel en kijkt naar de buikspieren kan je zien waarom. (net nog even gevoeld bij mijn bulletjesdog toen ie op zijn rug in het zonnetje lag te flexen) mijn KWPNer had een gezellige belly button. (incl plooitjes, weet niet of deze in de klasse knoopjesdrop of kuiltjes hoort, maar gezellig was haar navel wel!) in de periode dat ik in de apenheul hier werkzaam was heb ik gezien dat bonobo's en gorilla's een human lookalike navel bezitten, (vooral voor of na de vaste bezoektijden was het goed 'navel staren' :)
Bij honden en katten (of andere dieren die op vier poten lopen) is de navel eigenlijk nooit een knoopje of kuiltje. Door het gewicht van de organen op de navel, groeit deze gewoon dicht. Als je de buik zou scheren, dan zie je een klein wit streepje op de plek van de navel. Voel je hier onderhuids een kuiltje of bobbeltje, dan gaat het waarschijnlijk om een navelbreukje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het is meestal wel kleiner en een beetje meer naar onderen gericht