Mijn kitten had bij het ophalen uit het asiel al 1 tranend oogje, dat vanzelf nog kon overgaan. Dit is niet gebeurd. Kan dit kwaad?

Vandaag zag ik dat ook haar andere oogje begint te tranen. Verder is ze heel speels en lief en eet en drinkt en poept ze als elke andere gezonde kitten. Maar ik maak me toch een beetje zorgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

bij een volwassen kat zou ik het aankijken, maar met een kitten zou ik niet wachten en er even naar laten kijken.
bij de meeste asiels is het regel dat je de eerste 14 dagen gratis naar de asieldierenarts kan.
neem dus even contact op met het asiel.
veel plezier nog met de kleine! :)
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel eng ik wil niet meteen van het ergste uit gaan maar ik ben zo dol op ze ik hoop niet dat het niesziekte is, maar ze proest niet en eet en drinkt goed ze is alleen aartslui overdag en begint 's avonds pas tot leven te komen..
Rieneke1
13 jaar geleden
het kunnen ook verstopte traanbuisjes zijn.
bovendien heeft niesziekte echt niet altijd een dramatisch verloop te hebben, het kan ook gewoon bij wat geirriteerde of ontstoken oogjes blijven.
neem morgen maar even contact op met het asiel, dan word je hopelijk gerustgesteld :)
laat je nog even weten hoe of wat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal ik doen, dank je wel! Lief!
Ivana
13 jaar geleden
+1 Voor dit geruststellende antwoord :-) Annepanne, je moet het plusje niet vergeten.
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt ivana!
annepanne heeft nog niet voldoende punten om te plussen , maakt niks uit :)

Andere antwoorden (5)

Het kan zijn dat het oogje geïrriteerd is. Maar dat kan ook leiden tot een ontsteking. Ga naar de dierenarts, die heeft ogenzalf voor de kitten. Vaak 2 mal smeren door een druppeltje in het oog te doen en het gaat (als het goed is) over. Ik zeg dit omdat ik ruim 15 weken bij een asiel heb stage gelopen en zelf ook dit soort dingen mee hebt gemaakt. Dus ga maandag eventueel naar de dierenarts want hoe langer je wacht hoe erger het kan worden, helemaal met een kitten die al zo vatbaar zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Ik vind het wel eng hoor ik hoop niet dat het wat ergs is. Bij het asiel zeiden ze toen ik haar mee kreeg dat het niet zo veel kwaad kan maar dat we het even in de gaten moesten houden. Ik hoop zo dat het geen niesziekte is of iets anders ergs. Maar zoals ik al zei: ze eet goed en is een echt (b)engeltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaa nou het is denk ik geen niesziekte hoor. Maar ik zal er wel even naar laten kijken. En ik kan wel begrijpen dat ze dat zeggen. Misschien leek het niet zo erg, maar nu is de andere ook gaan tranen en dat vertrouw ik niet. Ik hoop echt dat het goed komt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik heb me vergist ik dacht dat de ander ook was gaan tranen maar was niet zo. Zon scheen erop. Gelukkig! Dank je wel!
Traanbuisjes kunnen ontstoken zijn. Ga ermee naar je Dierenarts. Via Asiel, gratis consult. Je moet wel voor de medicijnen betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oogje uitwassen met gekookt water met een watje en naar de neus toe. Als het niet beter wordt na een dag of 2 naar de dierenarts toegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet het kitten ook een soort niesen, want dan heb je kans dat ze niesziekte heeft....dat is dodelijk voor kittens dus snel naar de dierenarts. Die van ons had dat ook en het begon ook met tranende ogen, hij heeft het wel overleefd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah eng hoor ik hoor er zoveel enge verhalen over. Wil mijn poesbeessies niet kwijt :-(
Tranende oogjes bij kittens zijn vaak een aanwijzing van een beginnende of milde vorm van niesziekte. Omdat je kitten uit het asiel komt, zal ze waarschijnlijk wel gevaccineerd zijn. Maar de infectiedruk in een asiel is veel groter, dus de kans op besmetting ook. Als ze goed gevaccineerd is, zal ze waarschijnlijk niet ten volle niesziekte krijgen (te vergelijken met onze griepprik en de verschillende vormen van griep). Maar tranende/ontstoken ogen kunnen wel een hardnekkig probleem zijn en mogelijk chronisch worden, indien niet op tijd en juist behandeld. Een kitten is erg vatbaar, dus ga aub zo snel mogelijk naar de dierenarts! Als ze dit al had toen je haar ophaalde, dan zou je de kosten terug moeten krijgen van het asiel. Ik vind het erg fout en onprofessioneel dat het asiel zei dat het wel over zou gaan.
Schoonhouden kan inderdaad zoals eerder genoemd met een watje of gaasje met afgekoeld, gekookt water. Maar een behandeling met de juiste oogzalf is noodzakelijk, om verdere schade aan de oogjes te voorkomen.