Een geit. En het mannetje heet een bok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrouwelijke geit heet een geit of een sik.
Het mannetje van de geit heet een bok.
Een jong geitje heet een lam.
Een gecastreerde bok is een weer.
Soms wordt een vrouwelijke geit geboren met mannelijke geslachtskenmerken. Dat wordt een kween of kwee genoemd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, mooi compleet. Dat van die kwee wist ik niet eens ; weer wat geleerd !
Ik dacht alleen dat een sikje ook een mannetjesgeitje was....fout onthouden dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was geen parate kennis, maar ik vond het wel leuk om even in te duiken. Weer wat nutteloze informatie voor in mijn bovenkamertje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn de leukste vragen ; waar je bij het zoeken naar een antwoord zelf nog eens iets leert. Daar is GV tenslotte voor, nietwaar ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, wist ook niet. Leuk zeg.+
Veel boerderijen en/of veehouders hebben streekbenamingen voor een vrouwtjes geit.

Zo ben ik de benamingen: Rickies en Sikjes al tegen gekomen.

Waarschijnlijk noemen ze het vrouwtjes geit gewoon 'geit'.
Het mannetje is overigens een 'bok'.