Hoe moet je een (mini) yorkshire terrier verzorgen?

Ik wil graag een yorkshire terrier en ben benieuwd of dat ze veel aandacht nodig hebben. En hoe ik ze kan verzorgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

een hond,groot of klein heeft altijd aandacht nodig en minstens 4 keer per dag uitlaten.
we hebben zelf 3 yorkshire terriers gehad vroeger. het zijn nog al keffertjes,niet te overdreven hoor.
Daarnaast zal je ze vaak moeten kammen omdat ze lange haren hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke hond, groot of klein, heeft veel aandacht nodig en vooral van pup af een goede en consequente opvoeding.
Voordat je aan een hond begint raad ik je aan je heel goed te informeren, want het is niet niks!!!
Iedere vrijdagavond is er op National Geografic een programma van Cesar Millan "The Dogwhisperer". Hij laat heel goed zien hoe je met honden kunt omgaan.
Misschien een aanradertje om te kijken, voordat je eraan begint!
En als je dan positief besluit: heel veel plezier!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Ik hoop, dat je er wat mee kunt!
Zoals al gezegd, zowel groot als klein, iedere hond heeft tijd en aandacht nodig. Een Yorkshire heeft extra aandacht nodig voor de verzorging van de vacht, naast kammen/borstelen zullen ze een paar keer per jaar naar de trimmer/trimster moeten.
Wat met kleine hondjes nog wel eens vergeten wordt: ze behoeven dezelfde opvoeding als grote honden. Dus ook een klein hondje moeten leren luisteren en jou als baas zien. Een puppy-cursus is zeer aan te raden. Niet alleen om de hond vanalles te leren, ook jij als baas moet een hoop leren, bovendien is het goed voor de socialisatie als de pup met andere honden kennismaakt en leert omgaan. NOOIT je hondje optillen als hij bang is/ er grote honden aankomen o.i.d. Hiermee verhef je letterlijk en figuurlijk jouw hondje in rang boven de andere hond. Dit horen ze zelf te uit te maken. Je hondje mag niet gaan denken dat hij altijd maar bij alle honden hoger in rang is, dan wordt het geen leuke hond. Bovendien hebben ook kleine hondjes pootjes gekregen om op te lopen (wat vooral chihuahua eigenaren nog wel eens schijnen te vergeten...).
In mijn werk zie ik veel verpeste kleine hondjes omdat ze teveel betutteld worden, dan worden het kleine krengetjes die alleen door de eigenaar te benaderen zijn. Voorkom dit dus!
Lees je goed in over het ras. Laat een nieuwe hond pup of volwassen altijd checken bij de dierenarts. Denk om de jaarlijkse vaccinaties en zorg voor goede ontworming en anti-vlooien/tekenmiddelen. Bezuinig niet op voer. Laat je bij een dierenspeciaalzaak adviseren in een goed premiumvoer voor kleine hondenrassen en voor de juiste leeftijd. Begin direct met het aanleren van tandenpoetsen, dat voorkomt een hoop ellende op latere leeftijd.

Toegevoegd na 57 seconden:
En vergeet niet te genieten natuurlijk! :) Veel plezier alvast als je tot aankoop overgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan wat je VEEL aandacht noemt.
als je het hondje ziet als een Fur-Real-Frend of Furby heeft het veel aandacht nodig.
Zie je mini York als een hond heeft ie niet meer aandacht nodig dan elke andere hond.

afgezien van dat je je hond dagelijk zal moeten kammen/borstelen is de York een levendig, aanhankelijk, intelligent, waaks en zeer toegewijd aan de wil van zijn baasje.

wat kammen, wat blokjes om het huis lopen, thuis even meteen speeltje gooien zal een York dus niet gelukkig maken. ondanks zijn knuffelige uiterlijk is en blijft de York een heuse terrier. de vasthoudendheid en het doorzettingsvermogen kunnen resulteren in kefferige, hyperactive, valse felle hondjes.
waarschijnlijk is het overbodig te zeggen dat dit nooit de schuld van de hond is, maar van de eigenaar(s) zelf.

als je een hond wat wil bieden komt er dus meer kijken dan een goede verzorging en voldoende aandacht.