Hoe laat je poezen aan elkaar wennen?

Ik heb een poes van 9 maanden, en er komt ws een poesje van 5 maanden bij. Hoe laat ik ze het makkelijkst aan elkaar wennen en zijn er nog problemen waar ik alert op moet reageren die zich kunnen voordoen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

jij zou ook even de kat uit de boom moeten kijken als je een nieuwe huisgenoot kreeg, dus bij katten is dat net zo.
het heeft dus tijd nodig, maar aangezien het hier om een kitten gaat zal het aanpassen weinig problemen geven.
uiteraard heb jij hier invloed op, dus neem je kans waar :O)

De kat met de oudste rechten heeft tijd nodig om de situatie van een nieuwe kitten op te nemen. Ze zal observeren hoe haar baasje op de nieuweling reageert. Een kalme ontspannen sfeer is niet alleen van belang voor de nieuweling om zich thuis te voelen, maar maakt ook de 'oudere' kat duidelijk dat de nieuwe aanwinst geaccepteerd moet worden.

Het nemen van een jonge kat maakt de kans groter dat ze geaccepteerd zal worden. Meestal zijn er dan ook geen problemen.Waarschijnlijk omdat ze sociaal en seksueel minder uitdagend is dan een volwassen kat. De concurrentiestrijd tussen katten onderling kan verminderd worden als ze beiden gesteriliseerd of gecastreerd zijn. Is uw volwassen kat nog niet 'geholpen', dan zou ik dit meteen laten doen.

Het allerbelangrijkste in een kennismaking is dat het op een kalme en gecontroleerde manier gebeurd. De kat met de oudste rechten hoeft zich niet bedreigd te voelen en de kitten wordt beschermd tegen beangstigende ervaringen terwijl ze het huis aan het verkennen is.

Je zorgt er natuurlijk voor dat de kitten genoeg aandacht krijgt. Probeer je oudere kat veel aandacht te geven: speel en praat zoveel mogelijk met haar.
Geuren zijn heel belangrijk onder katten. Katten die samenleven dragen dezelfde geur bij zich, zodat ze elkaar makkelijk kunnen herkennen. Wanneer je met de kitten speelt, zit de geur aan je handen en die geur draag je dan weer makkelijk over als je de andere kat aait. En dit geldt natuurlijk ook andersom.

Blijf toezicht houden, maar wees neutraal. Je kunt nu blazen, grommen etc. verwachten. Kom niet tussenbeide, behalve als het gaat escaleren.

het gebruik van Feliway helpt in sommige gevallen ook.
(meer info hierover in de 2e link)

succes en vooral veel plezier van je pluizenbollen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx :)

Andere antwoorden (7)

Door ze elkaar te laten likken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ze gewoon hun gang gaan! Wees niet bang voor het blazen/grommen.....ze moeten ondervinden wie dominant is en als dat gebeurd is gaat het goed,is mijn ervaring! En geef ze allebei aandacht! Bij mij heeft dit alles denk ik een maandje gebeurd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef ze gewoon de kans om aan elkaar te snuffelen maar blijf er wel bij in de buurt. de katten zullen wel gaan blazen naar elkaar maar dat kan geen kwaad. het duurt wel een poosje voor ze niet meer naar elkaar blazen maar het went snel hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een eerste indruk kan je nooit meer overdoen, dus laat je poezen gedoseerd aan elkaar wennen.
google eens op introductie katten, en volg alle stappen rustig op.
neem alle tijd voor de introductie, als je gaat forceren ben je snel weer terug bij af.
succes!

Toegevoegd na 13 minuten:
http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html

Toegevoegd na 21 minuten:
ik heb even voor je gezocht.
kijk onder tips, en dan; een nieuwe kat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+1 en weer een antwoord van Rieneke waar een mens mee uit de voeten kan! Bravo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
enige goede antwoord. Je kan zomaar heel lang met problemen zitten als je ze zonder nadenken bij elkaar zet om elkaar te likken. Niet dat ze dat zouden doen hoor, blazen is gebruikelijker.
En dan zit je of heel lang met ellende of er zit weer een kat in het asiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van hier ook een plus. achtergrond info en vooraf nadenken voorkomt ellende en impulsaanschaf (waarbij de kat altijd de L#L is) resultaat.... kat gaat naar asiel (bomvol) of een ad op marktplaats (ook een overvloed) compliment voor rieneke dus, maar ook voor de vraagsteller die zich eerst verder verdiept voordat ze zomaar ergens aan begint (dit zou iedereen moeten doen......)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++ :)
je zet ze naast elkaar dat ze elkaar kunnen likken. dat is erg belangrijk voor poezen om elkaar te herkennen''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet de poezen in het begin apart en dan laat je hetnieuwe poesje even in de ruimte van de andere poes en zo steeds iets langer tot ze goed aan elkaar gewend zijn veel plezier is heel leuk een nieuw poesje er bij ik heb er zelf 4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt vreemd, maar een kat voelt zich op een vreemde plek het veiligst in een kleine ruimte (hij/zij kent op de vreemde plek de verstopplekjes nog niet). Laat ze dus kennismaken terwijl de nieuwe kat nog in de vervoersmand zit. Daarna kun je dat gaan uitbreiden naar een kleine kamer, etc.