Mijn hond 16 heeft slechte nieren en gebitsproblemen en eet niet goed en zakt door haar achterpootjes moet ik ze nog onder narcose doen voor gebit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Origineel om je hond 16 te noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hajete, ik ga hier helemaal stuk! XD
Kristal
13 jaar geleden
hajete Lol

Het beste antwoord

een moeilijke keuze.....
misschien helpen de feiten een beetje om je beslissing te maken.

een slecht gebit kan de oorzaak zijn van het nierprobleem van je hond maar kan ook de oorzaak zijn van het slechte eetpatroon van de hond.

bij tandproblemen kunnen bacteriën via de bloedbaan bij vitale organen komen en deze aantasten. ook het hart loopt hierbij risico! door pijn aan het gebit kan je hond minder eten (kan losstaan van de eetlust dus! test het eens met zacht voor, eet ze dit wel?)

er vanuit gaande dat je niets doet kan de hond dus meer problemen krijgen met de nieren, afvallen door verminderde eetlust waardoor de weerstand verlaagt en de algehele gezondheid achteruit gaat, kans lopen op hart problemen. eet ze alleen zacht voer vanwege haar slechte gebit zal dit de kans op bovenstaande risico's vergroten.

andere dingen die je af kan vragen
zakt he hond door zijn achterpootjes. heeft ze hierbij veel pijn? is ze erg beperkt in haar beweging en doen en laten? is er medicatie/therapie mogelijk om de pijn te verzachten?
hoe ernstig zijn de nierproblemen en is er aanleiding om te denken dat deze erger zullen worden?
is het gedeeltelijk op te lossen met een speciaal voer of medicatie?

als je niets onderneemt is de kans op verergering van de problemen/complicaties zeer zeker aanwezig. eenmaal verergerd kan herstel moeilijker zijn.

waarschijnlijk ben jij bang dat je hond niet uit narcose komt na de operatie. oudere honden herstellen hier sneller dan hele jonge honden omdat oudere honden stoffen makkelijker ontgiften (dit is her herstel van de narcose!) honden waarbij de lichamelijke functies verminderd zijn ontgiften minder makkelijk. dit wil echter niet zeggen dat je hond blijft hangen in de narcose.! het herstel kan meer tijd in beslag nemen maar dit hoeft niets te zeggen over het uiteindelijke herstel!

ALS je wil laten ingrijpen denk ik dat dit het moment is gezien het risico wat een (vaak onderschat) gebitsprobleem met zich mee kan brengen.

uiteraard kan je dierenarts zelf het meest gericht advies geven.

wat je ook mag beslissen, ik wens je veel sterkte met het maken van deze lastige keuze, en natuurlijk beterschap met je dame op (respectabele!) leeftijd.

good luck!

in de eerste link info over de werking van narcose en mogelijke risico's
bij de 2e link de risico's van gebitsproblemen )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je reactie tevens alle anderen die antwoord hebben gegeven.
De hond heeft al metacam en fortekor en antibiotica op dit moment. Ja ik ben heel erg aan het denken het is moeilijk.
Ik zal de link even bekijken en dank voor je uitgebreide antwoord.
Rieneke1
13 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx again rieneke :) elssientje...
aan de hand van de medicatie is er meer aan de hand dan 'door de poten zakken'
metacam: verlichting van ontsteking en pijn bij acute of chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat
fortekor: bloeddrukverlagend
antibiotica; waarschijnlijk voor de nieren in dit geval.(bacteriële infectie) het blijft moeilijk. stel dat je de gok waagt en risico's kan beperken. dan nog blijft je hond pijn aan zijn bewegingsgestel houden..... ik ga je dan ook niet zeggen wat je wel of niet moet doen, of advies geven want ik denk dat het altijd verstandig is als je kijkt wat er voor je hondje het beste keuze is.... nogmaals succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
fortekor werkt verlichtend voor de nieren.
de antibiotica kan ik niet plaatsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elssientje zei...De hond heeft al metacam en fortekor en antibiotica op dit moment
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is voortgekomen uit dierenliefde en dierenervaring, Ik heb honden opgevoed,honden opgevangen , 'n manege gehad in het buitengebied van Vaassen , en m'n vriendje Jan van Duinen (dierenarts in Vaassen) alsmede de dierenbescherming , brachten mij vogeltjes die uit het nest gevallen waren of gegooid. Mijn antwoord aan elssientje was bedoeld om verder leed te voorkomen . Alle grote rassen van 16 jaar krijgen of hebben heupdysplasie . Maar je laat je moeder ook niet inslapen als ze moeilijk gaat lopen . Ik heb mensen ontmoet die hebben 'n "stoeltje" op wielen gemaakt voor hun hond die ook z'n achterpoten niet meer kon gebruiken . Ik heb destijds 'n draagband gemaakt , en m'n kindje , 'n grote herder, heeft nog jaaaren plezierig geleefd. Als hij z'n teefje tegen andere honden wilde beschermen , ging hij met slepende achterpoten (over het gras) achter de andere hond aan. Dieren hebben 'n VEEL hogere pijngrens dan mensen. Dat heeft de Schepper zo doen evolueren. Want het heeft geen zin dat hij elk "mensenpijntje" voelt .Want hij kan het toch nergens melden. Het zou verstandig zijn van de beantwoorders als ze hun antwoorden empirisch vastgesteld hebben. Jullie mogen me zoveel minnetjes geven als je wilt. Ik ben hier om mens én dier te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach mens, al zou je cannenburgh en spieker nu beiden bezitten, tig honden hebben opgevangen, afgericht, herplaatst, een harem hebben van DA-en, opperbaas zijn bij de DB (ken je Hiemstra toevallig .. distr.inspect.) en alle vogeltjes in de hand hebben gehad, het gaat hier om een antwoord niet om een zogenaamde C.V. (mocht je hier überhaupt al enige kennis aan over hebben gehouden) sneu voor je hond om m zo te laten slepen en zeulen (gek met een draagband die werkt trouwens) omdat ie toch niet kan zeggen dat ie pijn heeft, terwijl je aangeeft dat tandpijn wel erg kan zijn (dit zegt een hond ook niet, dankzij de schepper) en de vraagsteller het hondje 'bij wijze van dagelijks volpropt met kilo's engelse drop. wat je roept over schrokken van eten dat dit het beste is.... weleens van een maagtorsie gehoord toevallig? maar kom niet doen of wij niet aan de hond denken hoor, door het antwoorden denken we zowel aan hond als baas dus ik weet niet welk statement je wil maken hiermee? waarschijnlijk zou jij een geadviseerd euthanasie nog tegenhouden bij je terminale moeder omdat ze toch niets kan zeggen tot de schepper haar haalt en dus best nog jarenlang ondraaglijke pijn kan weerstaan, . wil wel graag 1 ding weten, ben jij ook weleens aan de praktijk te vinden? als dat het geval is ga ik heel rap naar DA Mheenpark namelijk een typ als jou wil ik niet eens blootstellen aan mijn dieren (Apeldoorn heel dichtbij Vaassen). als ik jou was zou ik me niet verder bezig houden met dieren dan het voeren van de eendjes in de vijver. denk dat dieren hier beter mee geholpen zijn dan met je 'ervaringen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had wel gezien dat het hondje Metacam krijgt maar wist niet dat het slecht voor de nieren was (ik heb een ander vakgebied, dus weer wat geleerd) :)
Kristal
13 jaar geleden
hm Eucalypje... schoot de reactie van Yann een beetje verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het reageren

Andere antwoorden (8)

In overleg met de dierenarts. Het is wel een hele belasting voor je hond, op deze leeftijd en in deze conditie. Is er niet voer te vinden dat hij kan opslobberen in plaats van kauwen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's een prima idee!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles al geprobeerd maar alleen als het heel lekker is wil ze eten maar ze mag alleen maar dieet voer haar nieren zijn heel slecht. Natte brokken zacht en met runderbouillon gaan er ook niet in..Vanillevla wil ze wel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou joh, gun je hond dan lekkere slobber-slobber vanille vla. Al is het elke dag. Dat kleine poosje dat-ie er nog is. Geen gedoe met stressvolle operaties. Gewoon...rust, aandacht, verwennen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
honden met nierproblemen mogen niet veel eiwitten dus is vla niet aan te raden als je het niet wil verergeren. overigens ben ik het er wel mee eens dat een beestje ook moet kunnen genieten voor zolang het er nog is (streng dieet met een slechte eetlust om het leven te rekken zal de hond waarschijnlijk niet kunnen waarderen) onze kat van 18 kreeg ook streng dieet, maar hij at het niet. verder geen pijn of ontsteking, dus lekker laten eten wat ie wou, lekker verwent en geknuffeld tot zijn tijd daar was.... naar mijn mening had dit oudje hier meer aan dan alle kunstgrepen om m niet los te hoeven laten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei, wist ik niet. bedankt voor je uitleg. weer iets geleerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das de bedoeling toch ook :) dus geen dank
Is inslapen niet beter dan laten pijn lijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen die spuitjes beter voor alle iPhone gebruikers bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA ik ben voor een grootschalig entingsprogramma!!!!!
Vraag dit soort dingen aan de dierenarts per telefoon want je kan dit niet laten gokken ! De dierenarts besluit dit ter plekke. Ik zou niet te lang wachten want ze leeft niet lang meer als ze zo zwak wordt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het mijn hond was zou ik het niet doen. Maar..... heeft ze zoetigheid gegeten in haar leven ? Als ze kiespijn heeft is het afschuwelijk voor haar. Geef haar voedsel waar ze niet meer op hoeft te kauwen. Schrokken is overigens het beste voor 'n hond.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zoetigheid geven aan 'n hond is het gemeenste wat je kan doen .'Zoetigheid veroorzaakt ernstige tandproblemen met ondraaglijke kiespijn . 'n hond kan niet praten en zeggen dat hij kiespijn heeft.Mensen die zoetigheid geven zijn wrede beulen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ze heeft nooit geen zoetigheid gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tandproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door andere dingen dan zoetigheid zoals een volwaardig blikvoer of een verkeerde stand van de kaak (onderbeet bv) dus vind dit een beetje kort door de bocht. bovendien loopt je hond een risico op hart en nierproblemen als je het alleen zachtvoer geeft zodat het gebit niet 'schoon geschuurd' word zoals bij het eten van een harde brok. wij weten dat een hond niet kan praten en aan kan geven of ie wel of niet pijn heeft en waar dus vind je antwoord een min waard....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dierenartsass, wist jij dat schrokken het beste was voor een hond? denk dat het voor jou ook nieuw is of niet?
(kijk voor de lol voor meer schokkende nieuwtjes bij haar reactie op mijn antwoord, echt triest)
of jouw hond een narcose aankan, is iets wat je met de dierenarts moet bespreken.
wat betreft het door de achterpootjes zakken; is er onderzoek gedaan naar de natrium/kaliumbalans?
deze balans kan bij dieren met nierproblemen verstoord raken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dierenarts weet niet of ze de narcose aankan..en de natrium kalium balans weet ik niet dat zal ik eens vragen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt mij ook een aanrader om dit te laten onderzoeken. misschien is het slechte gebit oorzaak van alles (slecht gebit, bacteriën die nierproblemen veroorzaken, mank lopen door verstoorde natrium/kalium balans)
Gewoon mee naar de dierenarts gaan en geen advies hier vragen.De dierenarts kan na het beest gezien en onderzocht te hebben een oordeel geven wat te doen.Een hond van 16 jaar kan inmiddels al meer ouderdomskwalen erbij hebben dan dat jij denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij komen heel erg vaak bij de dierenarts 1 tot 2 keer per maand , maar ik zoek gewoon wat steun in mijn overweging wat het beste zou zijn, maar bedankt voor je reactie
Adviseert de dierenarts je de gebitssanering te laten doen? Dan doet hij dit weloverwogen.
Laat een pre-anastetisch bloedonderzoek doen. Dan weet de dierenarts precies hoe het ervoor staat met de vitale organen zoals de lever en nieren. De narcose zal hierop aangepast worden om de risico's zoveel mogelijk te verlagen. Informeer naar de bewaking tijdens de behandeling, dit is niet bij alle praktijken gelijk. Bij zo'n oude hond is het wel fijn als ze ook hartbewaking hebben (ECG), dit is echter niet standaard.
Als je hond zoveel last van zijn gebit heeft, dan kan je erop rekenen dat hij flink lijdt. De pijn zal echt niet alleen aanwezig zijn tijdens het eten. Is de oorzaak van het door de achterpoten zakken bekend? Mogelijk artrose. Hiervoor zijn hele goede voedingssupplementen, pijnstilling en dieet verkrijgbaar. Welke in combinatie met zijn nierdieet mogen, zal de dierenarts je kunnen vertellen.
De gebitsproblemen zullen de schade aan zijn nieren snel verergeren. Doe je niks dan is het zeker een aflopende zaak. Neem je het risico, dan kan je hond misschien nog een jaar pijnvrij heerlijk leven en eten, of hopelijk langer.
De afweging is moeilijk. Neem je het risico en komt hij niet door de narcose, dan is hij wel rustig ingeslapen, maar ben je hem eerder kwijt. Doe je het niet dan zal hij met pijn en lijden steeds slechter worden.
Sterkte met deze moeilijke beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Het diertje is al oud en met slechte nieren. Je moet je afvragen of het hondje de narcose dan nog kan overleven. Tip: zelf nadenken, dierenarts verdienen graag veel geld. Hun eigen belang is helaas groter dan het belang van uw hondje. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat 'n enige foto.Ik zie en lees dat ik hier met 'n echte dierenliefhebber te doen heb, je + duimpje staat er al .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dierenartsassistente. Nooit oordelen als je een verhaal niet kent. Dit dier en deze foto is ook gemaakt in Afrika. Weet je waar? In de Savannen.
En ja, ik houd van dieren. Hoe meer mensen je leert kennen hoe meer je van de dieren gaat houden. Ook vandaag is dat weer eens waar.
Kristal
13 jaar geleden
welke foto? Is tie weggehaald of zo?
Kristal
13 jaar geleden
Jammer, was benieuwd ;-)