Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat mijn hond (een reu) soms ineens ...

... heel onderdanig gedrag vertoont tijdens een wandeling? Staart tussen de benen, beetje door de poten zakken.. Ik denk dat hij dan de urine van een dominante reu ruikt. Maar WAT in die geur precies doet hem zo reageren? Hoe weet hij dat die hond hoger staat dan hij?

Aanvulling: dit gebeurt zonder dat er een andere hond bij is. Het is alleen als hij snuffelt waar een andere hond heeft geplast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
946

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hij doet wat de geur hem voorschijft, die geur is een vlag van onderdanigheid, en de hond, terwijl hij niet de andere hond ziet, gedraagt zich dus naar de geur en wordt onderdanig... Lieve hond heb jij...

Wat dat precies is, weet ik niet, maar het is een vlag een ferromoon...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, met jouw tip feromonen ben ik verder gaan zoeken, en dit is wat ik vond:
"Geuren spelen een belangrijke rol in het leven van honden en katten. Carnivoren hebben de grootste verscheidenheid aan klieren ontwikkeld die chemische signalen produceren. Sommige van deze signalen, feromonen genaamd, worden gebruikt in de communicatie tussen soortgenoten. Ze worden verspreid in de omgeving en veroorzaken een specifieke reactie in het gedrag van de waarnemer. Het woord feromoon bestaat uit een combinatie van twee Griekse woorden namelijk “pherein” (= dragen) en “horman” (= stimuleren)."
Bron: http://www.abclinic.nl/index.php?page=template&id=3
Ik begrijp mijn hond weer iets beter! Bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je inzicht... Daar doe ik het voor...

Andere antwoorden (2)

Iemand heeft mij laatst uitgelegd dat als zij tegenover een andere hond staan, en zij bijvoorbeeld groter of sterker zijn zij op deze manier genegenheid tonen tegenover de ander. De hond wil dan gewoon niet dat de ander bang voor hem/haar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt het zelf al, het komt door de urine lucht van een overheersende hond die hij kent, of van een lops teefje (die hoeft ie dan weer niet te kennen) of er komt heel slecht weer aan.

Toegevoegd op 16-06-2009 00:34:44
lops is loops
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kent hij die dominante hond wel, dat zou inderdaad kunnen.
Maar als hij een loops teefje ruikt reageert hij wel anders hoor... dan loopt het snot uit zijn neus en ligt zijn staart bjna plat op zijn rug! :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding