Ik heb een ex-kater, maar hij blijft op de deurmat plassen. De kater gaat naar buiten de kattenbak is schoon.. Wat moet ik nu??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Je kat binnen houden.. Dan hoeft hij geen territorium te bewaken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb twee mogelijke antwoorden:
1 probeer een ander merk kattengrit ik kan je de extreme classic aanraden die klonterd alle urine heel goed samen zo hoef je nooit de hele bak te legen alleen alles eruit te scheppen. Bovendien ruikt hij aangenaam maat babypoeder.
2 misschien heeft je kat last van blaasgruis dan plassen ze ook vaak naast de bak mocht je dit vermoeden dan snel naar de dierenarts als je hier te lang mee wacht kan het voor je kat slecht aflopen. Let hierbij op pijn bij plassen (grommen) wel de bak inlopen (soms heel vaak) maat niks doen.
Succes ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maat= maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alu-folie over de deurmat leggen.
Daar lopen ze niet overheen.
Na tijdje zal hij er niet meer komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flink wat peper op die plek strooien. Daar houdt hij niet van.
13 jaar geleden
Doet hij dit al vanaf voor de castratie, dan is dit probleem moeilijk op te lossen. Gooi de deurmat weg, de geur krijg je er voor de gevoelige kattenneus nooit meer goed uit. Leg aluminiumfolie op de plek en/of alles wat sterk naar citroen geurt, daar houden ze niet van. Keep-off spray helpt goed, mits dagelijks aangebracht in de beginperiode, maar dit stinkt ook behoorlijk voor ons mensen. De genoemde aluminiumfolie kan ook helpen, het knisperende geluid en het kletteren bij daadwerkelijk plassen, schrikt de kat af.
Is het opeens ontstaan dan is het mogelijk een medisch probleem. Plotselinge onzindelijkheid is vaak een teken van een onderliggend medisch probleem. Breng de kater naar de dierenarts om na te laten kijken. Mogelijk heeft hij blaasgruis of een nierprobleem o.i.d.
Heb je het hem weleens zien doen? Is het sproeien (staart omhoog, urine in straal achteruit, vaak trillende staart/achterwerk) dan is het een gedragsprobleem, is het gewoon plassen (hurkend) dan is het vaak een medisch probleem.
Heb je meerdere katten dan kan het bijplaatsen van een extra kattenbak helpen. Sommige katten willen niet op de bak waarop een ander is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eerst een plas van de kat op te vangen, en laat die bij de dierenarts nakijken om een medisch probleem uit te sluiten.

als het geen medisch probleem is, dan zou het goed onzekerheid kunnen zijn waardoor je kat het nodig vindt steeds te markeren aan de rand van zijn territorium.
wellicht sproeien er katers aan de buitenkant van de deur?
hou de buitenkant van je deur goed schoon door er regelmatig een flinke plens water met azijn tegenaan te kwakken.
vernieuw je mat, en bespuit de plasplek met feliway spray om de zekerheid van je kat te verhogen.
Rieneke1
13 jaar geleden
eerst naar de dierenarts om de plas te laten onderzoeken.
katten associëren pijn bij het plassen met de kattenbak dus zullen ze deze niet meer opzoeken.

is er geen lichamelijke oorzaak te vinden kan je storten op de soorten kattengrit, de sprays, zilverfolie, de pepermolen etc.

maak nooit de plek waar je kat geplast heeft schoon met bleekwater of ammonia, hier houden katten juist van!

meer tips bij de link

succes !