Wat is de beste gebitsreiniging bij een kat?

Ik heb een soort vloeistof voor in het drink water, dat zou het tandplak/steen zacht maken en zou tijdens het eten van brokjes schoon worden..
Of kan je het beste z'n tandjes gewoon poetsen en speciale tandpasta en en borsteltje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je bedoelt waarschijnlijk Vetaquadent. Dit werkt erg goed, mits preventief en mits levenslang gegeven.
Heeft je kat al tandsteen en/of ontstoken tandvlees, dan is een professionele gebitssanering de enige goede oplossing en dringend aan te raden. De problemen zullen namelijk alleen maar verergeren en leiden tot tandverlies. Bovendien kunnen de bacteriën die komen kijken bij tandbederf schadelijk zijn voor het hart en dus dodelijk zijn!
Er zijn speciale tandenborsteltjes en eventueel tandpasta te verkrijgen, maar het is een kat erg moeilijk aan te leren dit toe te staan. Lukt dit, dan is dit absoluut het beste! Een vinger omwikkelen met een nat gaasje en hiermee poetsen helpt ook al heel goed.
Er zijn ook speciale tandenbrokken te verkrijgen bij de dierenarts, Royal Canin Dental of Hills TD, deze reinigen het gebit en voorkomen tandsteenvorming. Ik meng ze zelf door het normale voer wat ze krijgen, maar je kan het ook als compleet voeder geven. Omdat de brokken vrij groot zijn, moeten ze gekauwd worden, waarbij ze over de tanden 'schrapen' en zo een poetseffect hebben.
Gebitsverzorging bij honden en katten wordt vaak vergeten en/of zwaar onderschat. Terwijl bijna elke kat en hond op latere leeftijd last van het gebit krijgt en hier zelfs ziek van kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het beste is alleen goeie harde brokjes laten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zorgen dat je katje altijd brokjes heeft staan.
De natuur regelt dit verder zelf.