Kun je een drie jaar oude poes laten wennen aan een nieuwe kleine kitten erbij?

We wonen in een appartement en hebben op dit moment een poes van drie jaar oud in huis. We twijfelen om een tweede te nemen.

Hoe moet je dit aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je :) ben zelf ook trots op onze meid

Het beste antwoord

Jahoor, meestal gaat dit prima. Neem wel het volgende in acht:

Laat de kitten de eerste dag bij voorkeur in een ruimte die voor de al aanwezige kat niet zo belangrijk is en laat het daar minimaal 1 dag tot rust komen zonder dat de andere kat erbij kan.
Aai de nieuwe kitten en direct daarna de oudere kat. Aai vooral langs de klieren op de wangen want dit is één van de plekken waar geurstoffen (feromonen) vrijkomen. Door het over en weer aaien van de katten wennen ze aan de geur van de ander en meng je de geuren tot een gemeenschappelijke groepsgeur.
Voer het kitten en de oudere kat eerst met de tralies van een kittenkooi, transportmandje of bench ertussen.
Houd in het begin geruime afstand tussen twee katten.
Verminder de afstand tussen de katten bij het eten dagelijks met kleine stukjes.
Geef de eerste kat ruimschoots aandacht maar niet meer dan normaal, of zoveel als hij/zij prettig vindt.
Als de kat meer op zijn gemak is, mag de kennismaking worden uitgebreid door, onder begeleiding, de deur van de kamer op een kier te doen en de katten elkaar te laten besnuffelen.
Laat de nieuwe kat rustig kennis maken met de rest van het huis zonder dat de oude kat hierbij aanwezig is.
Als beide katten op hun gemak zijn mag de kennismaking worden uitgebreid en kan het voeren in dezelfde ruimte en zonder tralies ertussen plaatsvinden.
Geef de nieuwe kat een eigen kattenbak. De oudere kat kan het namelijk niet prettig vinden dat er een ander gebruik maakt van haar toilet.
Heb geduld en geef het tijd. Het is vrij normaal dat er geknokt gaat worden. Dit is normaal, grijp hierbij liever niet in als het niet echt noodzakelijk is.
Zijn de katten al een beetje gewend aan elkaar, probeer dan met beide katten samen te spelen, bijvoorbeeld met een speelgoedhengel met een muis eraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je een jong poesje of katertje er bij neemt moet je in het begin het nieuwe poesje in een andere kamer zetten en dan iedere keer even bij elkaar laten zodat ze aan elkaar kunnen wennen als je een rustige poes hebt lukt het wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jaren katten gehad, in het geval van een nieuwe kat, die zette ik gewoon in huis, ze moeten toch uitvechten wie de baas is, dat is de natuur, komt altijd goed, de natuur zijn gang laten gaan ook al kan je er niet zo goed tegen het is niet anders, in de natuur komen ze elkaar ook gewoon tegen, ook al wonen katten net in het wild instinct genoeg wat mij betreft. En nooit als mensen behandelen. En niet teveel er boven op zitten en betuttelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb deze vraag ook gesteld een paar dagen terug.
(met oudere kat).
Altijd weer reactie: DOE HET NIET.
De kans is klein dat het klikt, en je doet je kat, die aan jullie gehecht is geraakt, er geen plezier mee.