Weet iemand hoelang een blackmolly vis "zwanger" is en na hoelang mogen de jonge visjes bij de grote vissen???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (2)

Ongeveer 3/4 weken, dat is een beetje afhankelijk van de temperatuur van de bak en de omgevingsfactoren. Als je niet wilt dat de kleintjes opgegeten worden door de volwassen vissen, zou ik ze pas bij de rest plaatsen als ze flink gegroeid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
levendbarende tandkarpertjes lusten hun jongen graag, net als de andere vissen.

er zijn kweekbakjes (zie foto) te verkrijgen die een fijn roostertje in de boden hebben. dit zijn kleine bakjes die je in je aquarium laat drijven.
hierin doe je de black molly die op knappen staat zodat de jongen in ieder geval veilig zijn voor andere vissen.
het is geen garantie dat moeder molly bij gebrek aan beschut met muisjes haar kids niet zal verschalken (ze hebben zo lekker veel weg van een grijze muggelarf...)

laat je haar in het aquarium zitten kan je een flinke bossen (fijnbladige) waterplanten aanschaffen zodat ze zich hierin kunnen verschuilen.

overigens hoeven de uitgerekende datum de dikte van je vis niets te zeggen over het moment van 'bevallen' een lagere watertemperatuur zorgt ervoor dat de stofwisseling langzamer gaat, en bij warmer water is het net andersom.

een leuk weetje: ook zonder Molly man kan je vis jongen krijgen. Lady molly kan sperma opslaan en hier gerust rond de 5-7 worpen genoeg aan hebben.

hoelang de kleintjes apart moeten blijven is afhankelijk van de rest van de vissen. heb je een gezelschapsbak met rustige vissen die klein van formaat zijn en flink wat waterplanten (mooie lange cabomba oid) (zie foto) hoef je ze eigenlijk niet apart te houden.

vlak na de geboorte zinken de jonge visjes naar de bodem en zijn stuntelig. dit is na paar uur gezien en weten ze heel goed dat ze een hapje zijn en maken zich snel uit de voeten voor alles wat groter is.

heb je een redlijk kale bak en hier bv een paar flinke cichliden erin zitten zal je moeten wachten tot de molly's een formaat hebben 'net wat groter dan de bek'.

veel succes met je toekomstige grut
eneh...laat je nog even weten wat het geworden is :)