mijn ratten begrijpen het loopwiel niet, wat te doen?

Ik heb sinds kort een loopwiel in de kooi van mijn ratten. Het probleem is nu dat ze volgens mij helemaal niet begrijpen wat ze met het loopwiel aan moeten! ze gaan er wel af en toe in zitten als ik er een snoepje in gooi, maar ze lopen er niet in... Ik heb al d.m.v. snoepjes en aanmoedigingen geprobeerd om het ze te laten begrijpen maar het lukt niet echt. heeft er misschien iemand tips hoe ik ze dit kan laten begrijpen? Of is het misschien gewoon normaal, dat het een tijdje duurt? Ze zijn overigens wel vaker uit dan in hun kooi. Maar ik heb nu stage waardoor ik steeds erg laat thuis ben en ik ze alleen 's ochtends en 's avonds uit hun kooi kan laten. Om die reden heb ik ze ook hun loopwiel gegeven. zodat ze toch hun beweging krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ps. Het is trouwens niet zo dat ze perse in dat loopwiel moeten rennen om mij een plezier te doen hoor! begrijp me niet verkeerd. Ik vind het alleen zonde dat ze er niet in rennen omdat ze niet weten dat dat de bedoeling is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe groot is het loopwiel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is groot genoeg voor ratten. de precieze afmetingen weet in zo niet. Het is een plastieken ding zonder tralies.
Ritsuka
8 jaar geleden
30 cm als het goed is.
Sommige snappen looprad nooit. Ik heb 4 ratten, en maar 2 gebruiken het, en pas na een paar weken.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ze hebben genoeg andere speel, slaap en knaag dingen in de kooi? Dan vermaken ze zich wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja ratten, luie beesten
Gewoon voordoen.
Rat in loopwiel, wiel draaien en rad beletten eruit te springen.
Maar eigenlijk niets doen lijkt me het beste.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je rat dwingen in een looprad te lopen lijkt mij geen goed idee, ze vogelen het zelf wel uit. Straks worden ze bang voor dat ding. Heb je trouwens mannen of vrouwen? Mannen zijn over het algemeen wat luier.
En je ratten slapen waarschijnlijk de hele dag als jij weg bent
Erna55
8 jaar geleden
Voor alle vragen over ratten, rattengedrag etc, kun je terecht bij Facebook pagina : " rats are awesome"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oh, super Erna55, bedankt. Ik heb twee vrouwtjes en ja ze slapen inderdaad de hele dag als ik weg ben, maar ze hebben dan alsnog beweging nodig en op deze manier wilde ik ze de mogelijkheid geven :)Dwingen doe ik zeer zeker niet, als ze het niet doen vind ik het ook prima. :) Ze hebben inderdaad genoeg, speel, knaag en slaapmogelijkheden in hun kooi. Oke, het is dus gewoon normaal haha. Bedankt voor jullie reacties!

Het beste antwoord

Ratten zijn dermate slim en ondernemend dat ze vanzelf wel ontdekken waar het loopwiel voor dient. Maar ze zijn ook wel zo slim dat ze er niet in gaan lopen als ze daar geen zin in hebben. Probeer ze dus nergens toe te dwingen of te dresseren. Dat is echt niet nodig. Zij bepalen zelf wel wat ze gaan doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat sowieso niet. Ik heb het wiel gekocht om hun een plezier te doen. Niet mijzelf. Heb je ervaring met ratten? gewoon nieuwsgierig hoor!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met tamme en wilde ratten ja. Die tamme waren van mijn huisgenoot en die hadden echt een eigen wil. Het is niet voor niets dat (wilde) ratten zo succesvol zijn. Maar juist omdat ze zo slim en succesvol zijn moet je er rekening mee houden dat ze alles onderzoeken voor ze het goedkeuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, hartstikke bedankt! ik weet genoeg :)