Waarom pakt mijn hond in haar enthousiasme haar botje of speeltje als ze blij is als er iemand komt?

Mijn hond pakt altijd haar botje of speeltje als ze blij is als er iemand komt.
Ook als wij even weg zijn geweest pakt ze haar knuffel of botje.

Waarom zou ze dit doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

In de hondenwereld is 'n speeltje of stok eigenlijk het leukst als 'n andere hond c.q mens het ook wil hebben .Ze kijken je dan aan en nodigen je daarmee uit om achter ze aan te komen en het af te pakken .Maar dat is spel , want als je naar ze toe gaat en je doet net of je het af wil pakken hollen ze gauw weg. Hij nodigt het bezoek en jullie uit om te gaan spelen. Ze kunnen nl. niet zoals kinderen ,voorstellen om 'n bepaald spelletje te gaan doen .Zij doen dat dus zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien heeft ze geleerd dat ze lekker even kan spelen met die persoon waar ze met haar speeltje naartoe gaat. Haar gedrag is een aantal keren "beloond" (door met haar te gaan spelen) waardoor ze het nu steeds weer doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze blij is gaat het hier niet om bezitterigheid of toe-eigenen van een voorwerp (dit is van mij mocht je het af willen pakken!)

het voorwerp hoor bij haar en associeert ze het met leuke dingen, ze kan hier haar energie mee kwijt (gooien pakken er lekker kauwen of het speels 'aanvallen' al ligt het nog zo stil.
bij het ontvangen van visite ontwikkelt er ook een vorm van positieve spanning die eruit moet. (ja de bel!!! wie zal het zijn? krijg ik ook een begroeting?
bij een speels dier ligt een speeltje voor de hand, een andere hond gaat springen en blaffen om dit te ontladen.

bij thuiskomst van jullie zelf hetzelfde verhaal. de hele meute is weer bij elkaar, hondje heel erg blij en dan natuurlijk het speeltje om even te ontladen van de blijdschap.

de link speelgoed-baasje heeft ze zelf gelegd (had ook een schoen kunnen zijn) maar gelukkig is dit een hele leuke gewoonte die zich eigen heeft weten te maken!

is het zo dat ze hierin opdringerig is moet je het beperken. een hond kan zichzelf in de positie plaatsen waarin het denkt te kunnen vertellen wanneer er gespeeld moet worden en met wat (dit doen spelleiders)

gaat het allemaal op een normale manier (ff heel blij maar word snel rustig) heb je een viervoeter die zijn plekje weet door te accepteren dat er niet altijd gespeeld kan worden.
het feit dat ie juist met speelgoed aan komt is tevens een vorm van vertrouwen, ze claimt haar spullen niet maar zegt..... kijk eens wat ik heb? je mag wel meedoen hoor! ik ben zoooo blij!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, nieuwe mensen..hijg hijg hijg...gauw m'n speeltje pakken. Leuk, gaan we spelen, kwispel, kwispel...Als die grote mensen het nou maar snappen dat ik wil spelen!
mensen, kijk nou..ik sta hier helemaal klaar met m'n speeltje...Toe nou (hoopvol gekwispel) ..speel nou even mee...

Oh, baasje staat op...nou moet ik snel zijn..hé baasje, gaan we spelen? Ik heb mijn botje alvast gehaald. Ik heb altijd wel zin hoor om te rennen en te spelen..baasje, waar ga je nou naar toe? Woef woef baasje, ik sta hier :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij valt dit onder "oversprong gedrag". Het dier bouwt een soort stress op. De hersenen blokkeren even en de hond gaat even iets heel anders doen zoals krabben, zichzelf likken of met een speeltje rondlopen. Hiermee brengt de hond weer rust in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gedrag komt het meest voor bij Jachthonden. Jachthonden zijn bek-georiënteerd en dragen een prooi aan voor de baas als hij thuiskomt.
Dit gedrag zal hij bij vreemden niet vertonen. Hij zal ook niet met het aangedragene weg lopen als uitdaging, maar voor de baas gaan zitten of tegen hem opspringen om het aan te bieden.
Het wil dus niet zeggen dat je hond een echt jachtras hoeft te zijn. Jacht kan ook zitten in kleine kruisingen.

Mijn hond kon, toen mijn man thuiskwam niet direct een "prooi" vinden, ratste, in het voorbijgaan, twee druiven van de fruitschaal en rende naar hem toe. Daarop duwde ze haar snuit in zijn hand en legde de druiven daarin. Ontroerend.

Normaal doet ze dat met een botje, een speeltje, of haar lievelingskonijn.
Ivana
13 jaar geleden
Je zou het een soort Pavlov reactie kunnen noemen.
Ze is blij, associeert dat met spelen en pakt (dus) een speeltje.
Je zou het ook een vorm van gulheid kunnen noemen, ze wil haar speeltje met je delen omdat ze blij met je is.
Waarschijnlijk ben je een hele goede baas, je hond is stapelgek met je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een resterend roedelgedrag.
Door het aanbieden van een "presentje" hoor je er weer helemaal bij. Het schijnbaar menselijke gedrag heeft -ook al willen we dat zo graag- niets te maken met een cadeautje of het liefde willen tonen voor het baasje.
Helaas worden dit soort gedragingen vaak te menselijk bekeken en gewaardeerd. Weer handenvol werk voor Cesar.... Probeer je in te leven in het de roedel waar je deel van uit maakt (in de ogen van je hond)
Kijk naar de rangorde en probeer "honds" te denken en te handelen vanuit je positie als alfamannetje/vrouwtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+1 Ik snap de min niet. De baas moet, zoals ik ook schreef, het aangebodene aannemen, in plaats van het te zien als een uitnodiging voor spel. Dit is dus rangorde bevestigend en de leider moet dat begrijpen, anders mist hij de boot.
Je hebt groot gelijk. De misvattingen liggen bij de mens, niet bij de hond.