Leven katachtigen in een roedel zoals wolven en (wilde) hondenrassen?

Op Discovery Channel in het programma Dogwhisperer zie je vaak als rode draad dat honden het in hun instinct hebben dat ze in een roedel horen te leven, het gezin is in dit geval de roedel en de eigenaar(s) de roedelleider die de corrigerende handelingen verricht om de hond in het gareel te krijgen/houden.

Ik vroeg me af of er voor katten een vergelijkbare manier van handelen is. Leven katachtigen van origine ook in een roedel, waarbij de roedelleider de leden van zijn roedel corrigeert?
Kan de mens hier dan ook wat mee? Kan de mens bepaald gedrag of handelingen vertonen/verrichten die de kat begrijpt omdat het instinctief ook zo gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Het is wel bekend, dat poezenmoeders in de tijd dat ze jongen hebben, heel hecht in een groep kunnen leven. Daar is dan geen rangorde, maar een soort samenwerking.
Bovendien beschermen ze de jongen tegen de op sex beluste katers. Niet dat de katers de jongen willen pakken, maar om de poezen weer krols en willig te krijgen, doden de katers soms de jongen.
Deze situatie komt soms voor bij katten die rond een boerderij leven en deels of helemaal buiten en in de stallen verblijven.

Deze vorm van samenleven is dus van geheel andere aard als de roedelvorming bij honden. Honden hebben elkaar nodig voor de jacht en het overleven. Bij honden is duidelijk een leider en een aflopende rangorde, waarbij de onderste in de rangorde de "gebeten hond" is. (Daar komt ook onze uitdrukking vandaar.)
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Ook leven de meeste soorten solitair. De leeuw vormt daarop een uitzondering, deze soort leeft juist in groepen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Katachtigen

Katten en mensen verschillen flink van elkaar, in gedrag, in uitingen, ik denk dat wij weinig doen dat een kat instinctief begrijpt - omdat we geen kattengedrag vertonen.
Een huiskat kan wel degelijk leren dat bepaalde dingen mogen of niet mogen - maar vooral als dat hem/haar uitkomt. Als je de kat aait als z/hij op de bank springt, dan mag dat dus. Als je hard NEE zegt en hem/haar een tijdje negeert als z/hij aan de bank begon te krabben, dan dringt (na een tijdje) wel door dat dat eigenlijk niet mag. (Ja, er zit veel voorbehoud in die zin, een kat blijft wel een kat...)
Een kitten wordt natuurlijk wel opgevoed door de moeder, dan wordt er al veel geleerd, maar niet van de mens.
Sommige katten leren ook lastige dingen, zoals het zelf openmaken van de koelkast... En van nature zullen ze dat ding niet kennen, maar zodra ze weten dat daarin lekkere hapjes liggen heb je een probleem ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, er staat wel tegenover dat ze als dank af en toe een overheerlijke verse rat of muis aan je voeten leggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefrituurde pootjes, lekker krokant...
Solitaire dieren (zoals katten) hebben privacy en onafhankelijkheid nodig. Ze houden er niet van hun territorium te delen met ander individuen, zoals andere katten, andere huisdieren of mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je mariejose.... heb altijd al gedacht dat mijn 2 katten geestelijk niet fris waren.
zoeken elkaar op terwijl het huis groot zat is, liggen bij elkaar in de mand terwijl er 3 mandjes zijn, spelen met elkaar terwijl er genoeg speelgoed is en de hond ook altijd wil dollen met ze, ze eten uit 1 bak terwijl er 2 voor hun snottertje staat, klimmen bij mij op schoot (ben officieel mens) en vinden me echt lief (weet dat omdat ze ook bij me komen als ze geen zin in eten hebben) tijdelijke opvang van katten is ook geen probleem of.....afgaand op de reactie van rieneke..... zijn het misschien toch wel gewone katten (ff niet gelet op het prettig gestoorde dan hé) :)
onze huiskatten zijn lang niet zo solidair als vaak nog gedacht wordt.
het hangt er een beetje vanaf hoe groot het voedselaanbod is.
bij erg weinig voelselaanbod is het voor de kat niet opportuun een klonie te vormen, als de solitaire jager die hij is.
is het voedselaanbod voldoende, dan vormen de poezen kolonies, waarin de katertjes mogen blijven tot ze geslachtsrijp beginnen te worden.
deze jonge katers vormen, alweer bij voldoende voedselaanbod, vrijgezellengroepen.

deze groepen/kolonies zijn niet te vergelijken met een roedel zoals wolven die vormen.
hierarchie speelt bij katten geen rol van betekenis.
overgavesignalen en gebaren zoals honden die kennen, worden door katten niet gebruikt.

mensen die zich in katten verdiepen, zullen eerder overgaan tot het in huis halen van meerdere exemplaren, mits kat-sociaal.
een kat die jong bij de moeder is weggehaald en nooit met soortgenoten heeft geleefd is niet kat-sociaal.
zo'n beestje is eigenlijk sociaal gehandicapt, en kan beter alleen worden gehouden.

Toegevoegd na 15 minuten:
solidair in de eerste zin moet natuurlijk solitair zijn, sorry!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och errem : is mijn 'muts' dus ook nog eens sociaal gehandicapt....gelukkig is ze wél 'dikke dijen-sociaal' : we hebben, met dit druilerige weer, een erg gezellig schoot-dagje....
+ voor je antwoord, rieneke
Rieneke1
13 jaar geleden
hahaha dikke dijen-sociaal is een goeie!
dank voor de lach en de plus! :)
Rieneke1
13 jaar geleden
@funkydogz, een kat een duw in de nek geven heeft totaal geen zin.
wel kan je katten van alles leren, bijvoorbeeld dmv clickertraining.
zo heb ik eens een maine coon gezien die op verzoek een koprol deed, en een high five gaf :)