Is de ruiperiode bij vogels vergelijkbaar met onze menstruatie?

Het lijkt misschien een vreemde vraag, maar we hebben een pop en een mannetjesparkiet, en bij de pop valt het me op dat wanneer zij in de rui is haar neusdop blauw uitslaat. Na een paar dagen trekt dit verschijnsel weer bij. Verder lijkt ze zich in deze tijd ook sterker aangetrokken te voelen tot haar mannelijke kooigenoot. Omdat ik dit juist tijdens de ruiperiode waarneem, heb ik het idee dat het misschien iets met hormonen te maken heeft. Vandaar dus mijn vraag naar de vergelijking met de menselijke menstruatie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Bij de rui van vogels spelen hormonen zeker een rol. het is een cyclish proces, een proces dus dat steeds terugkomt. In die zin is er een vergelijking met andere hormoongestuurde cyclische processen. De menstruatie is een proces dat met vruchtbaarheid te maken heeft. Het verlies van oude veren en de vorming van nieuwe heeft daar niets mee te maken. Bovendien is de rui niet beste periode om voor nageslacht te zorgen. De rui kost een vogel veel energie en hij is ook wat kwetsbaarder. Misschien dat de aantrekking tot het mannetje juist te maken heeft met het feit dat het vrouwtje zich kwetsbaarder voelt en dichter bij de andere in de "groep" wil blijven. Parkieten leven in het wild immers in grote sociale groepen.