waarom poepen mijn ratjes op mij als ik ze uit de kooi haal en op mijzelf neerzet?

ik heb gisteren 2 ratjes gekocht. als ik ze uit de kooi haal om mee te spelen/tam te maken, dan poepen ze op mij. doen ze dit omdat ze misschien bang zijn? ik heb vroeger ook ratjes gehad, alleen deze had ik overgekocht van iemand. deze deden dit niet. is dit omdat ze al goed tam waren toen der tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:p

Het beste antwoord

volkome normaal!
de ratjes die je van iemand hebt overgekocht waren al zindelijk gemaakt..
kleine ratjes die nog niet zo oud zijn.. moeten nog leren dat ze in de kooi moeten poepen.. en die poepen waarschijnlijk ook nog niet op een vaste plek in de kooi.. wat later wel gaat gebeuren.
ze poepen je onder omdat ze nog bang zijn.. en omdat ze nog niet snappen dat je niet om op te poepen bent.. hou ze niet te lang uit de kooi zodat ze af en toe even hun behoefte in de kooi kunnen doen..
beloon ze af en toe als ze bij je op schoot zitten met een ratten snoepje ( je hebt kans dat ze dat niet gelijk durven aan te pakken.. maar blijven proberen) en laat op die manier merken dat je ze geen kwaad wilt doen.

Dat onderpoepen verandert gewoon narmate ze iets ouder zijn.. en je ze voldoende aan je laat wennen..

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze doen "letterlijk" in hun broek van de angst. Stel je voor dat iemand die meer dan 10x zo groot is als jezelf je oppakt. Misschien zou jij dan ook zo reageren

Toegevoegd na 1 minuut:
De andere ratjes zullen het misschien al gewoon geworden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, ik heb een paar weken geleden ook ratjes gehaald. En inderdaad, in het begin poepen ze op je omdat je nog onbekend bent en eng. Maar na een paar dagen hebben ze hun hok leren kennen en weten ze dat ze daar hun behoefte moeten doen. Ze vertrouwen jou dan en poepen dan niet meer op je, tenzij je ze een aantal uur bij je hebt, dan kunnen ze het niet meer ophouden.

Je zal dan ook merken dat ze op andere mensen hun behoefte nog wel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is normaal, je moet ze leren dat dit niet de bedoeling is.

Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat uit de kooi mogen iets leuks is, ze mogen spelen, kunnen rondkijken, worden geaaid, krijgen iets lekkers (wel gezond houden!) etc.

Vervolgens, als ze weten dat tijd buiten de kooi extra leuk is, ga je pas zindelijkheidstraining toepassen. En dan heel simpel: een ratje dat poept of plast, gaat terug de kooi in. Je hoeft ze niet bestraffend toe te spreken of zo iets, ze hoeven er alleen aan te wennen dat het speelkwartier voorbij is als ze plassen of poepen.

Ratjes zijn slimme beesten, dit krijgen ze snel door.