Brommen en grommen. Dat is wat wetenschappers hebben ontdekt dat paddevissen doen. Een diep geluid trekt vrouwtjes naar een mannetje en een scherp geluid helpt bij het verdedigen van territorium.

Toegevoegd na 3 minuten:
En zwarte anemoonvissen blijken te kunnen kakelen. Luister maar: http://noorderlicht.vpro.nl/themasites/mediaplayer/index.jsp?media=34725901&refernr=34728036&portalnr=3626936&hostname=noorderlicht&mediatype=audio&portalid=noorderlicht. De vis trekt een tongachtige structuur naar binnen, waardoor de boven- en onderkaak sluiten. Het op elkaar klappen van de tanden veroorzaakt het kloppende geluid dat te horen is op de geluidsopname. De kleurrijke beestjes laten het horen als een soortgenoot te dicht bij hun plek op een zeeanemoon komt. Het geluid kan zowel een uitnodiging voor een gezellig theekransje zijn, als om de ander weg te jagen.
Amadea
13 jaar geleden
Een levendig,knetterent geluid (haring)

Er borrelt iets eigenaardigs in de oceaan. Haringen hebben de gewoonte om, vooral ’s nachts, gasbelletjes uit hun anale opening te persen. Ze laten scheten, zoals dat heet, en flinke ook. Canadese zeebiologen ontdekten dit toen ze het gedrag van haringen bestudeerden met camera’s en microfoons. Volgens de onderzoekers hebben de scheten een sociale functie, maar wat de dieren er precies mee zeggen blijft een raadsel.

De haringscheten klonken als een levendig knetterend geluid, waarvan de duur en toonhoogte nogal konden verschillen. De frequentie van het geluid lag tussen de 1,5 en 22 kilohertz, grotendeels binnen het gehoorbereik van de mens. Gemiddeld duurde een haringwind 2,5 seconden, maar er waren ook uitschieters tot wel acht seconden. De onderzoekers, verbonden aan het Bamfield Marine Science Center, noemen zelf de geluiden geen scheten, maar ‘fast repetitive ticks’ - afgekort ‘FRT’, en dat lijkt wel weer erg op het Engelse woord fart.

Gegrom, gekwetter en plop-geluiden

Vissen communiceren met elkaar middels een geheime taal die bestaat uit gegrom, gekwetter en 'pop'-geluiden. Dat hebben wetenschappers ontdekt. De vissen gebruiken hun taal om hun geliefde te verleiden, anderen voor gevaar te waarschuwen of de te zwemmen route aan te duiden. De vissen maken de geluiden door hun zwemblaas (een met gas gevulde blaas op de buik) te laten trillen. “Alle vissen kunnen het horen, maar ze kunnen het geluid niet allemaal maken,” weet onderzoeker Shahriman Ghazali van de Universiteit van Auckland. "Zo hebben goudvissen een uitstekend gehoor, maar ze maken geen enkel geluid."