Wordt een kat qua gedrag heel anders als je 'm hebt gecastreerd?

Mijn kat (zie profielfoto) is geboren op 17 mei 2010 met nog een stel andere kittens. Maar nu wordt het toch echt eens een keer tijd dat het beestje gecastreerd moet worden, anders loopt ie weg en gaat zijn urine stinken (althans, dat wordt beweerd). Maar als hij eenmaal gecastreerd is, wat kan ik van z'n gedrag verwachten? Het is momenteel een heel lieve kat, die aaien graag waardeert en het liefst op een warm plekje ligt, bijvoorbeeld voor de kachel. Zou z'n gedrag er beter of juist alleen maar slechter op worden? En is het wel waar dat als een kat niet gecastreerd wordt wegloopt?

Het woord 'Kat' is in de hele tekst als mannelijk opgesteld, en moet dus eigenlijk kater zijn ;P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
66.5K

Het beste antwoord

je bent al rijkelijk laat, een katertje laat je het best met een maand of vijf castreren.
het is zaak de eerste sproei voor te zijn, je hebt anders kans dat ze het blijven doen..
een kat die niet gecastreerd wordt, gaat vroeg of laat achter de vrouwtjes aan.
ze lopen hierbij flinke risico's.
ze kunnen verdwalen, overreden worden (ze leggen grote afstanden af), en ze kunnen aids opdoen door gevechten met andere katers.

laat je kat maar snel castreren, het verlengt z'n levensverwachting enorm, en hij wordt er alleen maar liever van.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zullen kijken voor een afspraak bij de dierenarts. En ik wist trouwens niet dat katten ook aids konden krijgen.
Rieneke1
13 jaar geleden
google maar eens op fiv.
vechtpartijen spelen een grote rol in het opdoen van fiv.
en ongecastreerde katers knokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor 't antwoord ;)

Andere antwoorden (7)

Mijn kater is gecastreerd toen die een jaar was. Hij is juist liever geworden en vaker thuis. Dus ik zou zeggen dat zijn gedrag er beter op zou worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als katertjes gecastreerd worden, dan worden ze meestal wat rustiger. Het is voor de stank die je krijgt als ze binnen gaan sproeien beter om te laten castreren na ongeveer en half jaar kan dat.
mijn kater is toevallig 3 weken geleden ook gecastreerd, maar je merkt het niet direct hoor. Volgens mij sluipt het er heel langzaam in en heb je zelf bijna niet in de gaten dat hij aan het veranderen is.mijn kater was vrij druk en wil alleen aandacht als hij dat wil, ik hoop dat door de castratie hij het ook leuk gaat vinden als ik hem eens aai als hij toevallig langs mij heen loopt. Wat je wel in de gaten moet houden is dat katers na de castratie wat sneller dikker worden. Het ziet er altijd zo gezellig uit, zo'n lekkere dikke huiskat, maar de katten zelf hebben veel last van het overgewicht. Misschien iets minder voer en meer beweging voor de kat.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ben trouwens uit gegaan van een binnenkat, zoals de mijne.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zal zijn territoriumdrang verminderen, zal hij minder vechten en zwerven en zal hij nauwelijks nog interesse hebben in kattinnen. Ander gedrag zoals jagen e.d. blijft onveranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn ( aangelopen) kat is met een leeftijd van 1 jaar ( achterhaald door eigenaar die hem heeft gedumpt) laten castrereren,hij is duidelijk rustiger geworden,en minder drang naar buiten ( ik laat ze ook alleen onder begeleiding in de tuin) maar wel dikker ,oa gevolg van castratie.

Maar je doet het zekers heel erg goed aan om je kat te laten castreren,zekers als deze buitenkomt.
Een kat kan zorgen voor 1000 nakomelingen!! en met die boordevolle asielen,is dat niet wenselijk...vind ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er snel bij zijn, want je kater is al op de leeftijd dat hij kan beginnen met sproeien. Doet hij dit eenmaal binnen, dan loop je het risico dat hij dity blijft doen na castratie...
Zijn gedrag zal in het algemeen wat rustiger worden zoals eerder genoemd, want hij zal geen behoefte hebben aan vrouwenjacht en zijn territoriumdriften nemen af. Dit zal geleidelijk gaan en kan maanden duren. Wat ook meespeelt is dat je kater nu een puber is. In het komende jaar wordt hij volwassen en daarbij worden katten meestal ook wat rustiger.
Je hoeft niet bang te zijn dat je kater minder aanhankelijk wordt. Als dit al gebeurt, dan heeft dat niks met castratie te maken.
Een niet-gecastreerde kater zal niet perse weglopen, maar wel de behoefte houden om op avontuur te gaan. Het risico dat hierbij ongelukken gebeuren of hij de weg kwijtraakt is dan aanzienlijk groter. Bovendien zal hij hierbij mogelijk dagenlang wegblijven. Op zijn avontuurtjes kan hij heel wat poezen bevruchten en dat is niet echt wenselijk. Niet gecastreerde katers zullen vaker vechten om hun territorium te verdedigen. Naast het al door Rieneke genoemde FIV kunnen ze ook FELV (virus dat leukemie veroorzaakt) hierbij oplopen. Om niet te vergeten dat we regelmatig zien dat deze heren om de haverklap vechtwonden hebben die meestal uitmonden in abcessen. Kattenbeten en kattenkrabbels brengen een hoop nare bacteriën over die aL snel ontstekingen veroorzaken.
Dus allemaal pro's! Maak maar snel een afspraak voor castratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik mijn kater liet castreren is hij een stukje aanhaliger geworden en was minder lang van huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het ook zo zijn dat je kater na ruim een jaar dan ineens heel rustig wordt?? lees: meer slaapt?? Of komt dit door zijn leeftijd, bijna 4 of door de winter?? Ik heb altijd een poes gehad, die was altijd erg actief...

Maak me af en toe zorgen, maar hij kijkt helder uit zijn ogen, reageert gewoon en eet en drinkt ook goed. Ook glanst zijn vacht nog goed...