Is dit normaal katten gedrag?

Mijn kat (10 maanden) loopt echt de hele dag door (behalve als hij slaapt) te miauwen.

Hij gaat op de hoogste kast van de kamer staan en dan kijkt hij naar het plafond en daar gaat hij 'hard' tegen miauwen. Als ik dan na hem toe kom en hij wil aaien dan springt hij van de kast, maar zodra ik mijn rug draai begint hij weer opnieuw met miauwen en naar het plafond te kijken.

Ook gaat hij wel eens voor me zitten en hard miauwen, maar zodra ik hem aandacht geef loopt hij weg. Soms loop ik hem achter na, omdat ik denk dat hij wil spelen. Maar hij blijft gewoon droog weglopen... Eten en drinken heeft hij meestal genoeg dus daar licht het niet aan, en ook zijn kattenbak is altijd schoon.

Zijn miauw geluidje is ook een beetje raar. Het klinkt als of er baby aan het brabbelen is. En hij kan ook echt hard miauwen! Als ik in de keuken sta en ik hoor hem dat geluid maken ren ik soms de kamer in, omdat ik denk dat hij misschien ergens last van heeft of dat hij zich heeft pijn gedaan ofz.... En zodra ik dan de kamer in kom zit hij me gewoon maar wat aan te kijken zo van, is er wat?..

Ik krijg eg geen hoogte van dat dier, hij is heel lief en schattig maar ik snap hem echt niet!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom bel je niet effe met de dierenarts? die hebben er tenslotte verstand van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet jij (via het asiel waar je hem vandaan hebt) iets over z'n achtergrond/ouders? Dat zou misschien kunnen helpen om z'n karakter/gedrag beter te begrijpen. Ik vraag dit uit eigen ervaring: mijn enorme zwarte kat is een giga kletsmajoor; dat heeft 'ie van z'n moeder die 50% Siamees is. Mooi katje trouwens. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n beest had ik ook ooit, bleek een zwarte Siamees te zijn en kletste de oren van je kop ;p

Het beste antwoord

Je zou voor de lol eens moeten kijken of je katje niet echt tegen iets zit te mauwen. Zelf heb ik een poesje die een beetje gek is, en ook weleens uit het niets gaat lopen brabbelen, tenminste, zo lijkt het. Als ik dan goed ga kijken zit er vaak wel écht een klein beestje oid dat ze dan wil pakken maar er niet bij kan.. Dat klinkt ook erg grappig en soms wat paniekerig. Misschien lijkt dit ergens op? Misschien hoort ze muizen/ bovenburen/ vogeltjes? Dingetjes die wij niet zien/ horen in eerste instantie..
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Is hij al gecastreerd? Het klinkt alsof hij wat last van zijn hormonen begint te krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu heb ik hier wat maine coons lopen en een paar daarvan lopen ook de hele dag te kletsen door het huis om niets. Weet niet wat voor een soort kat je hebt. Van dit ras is het bekent maar er zullen nog wel meer katten zijn die dit doen.
Aponi
13 jaar geleden
Je hebt deze vraag al eens eerder gesteld. Je had toen als beste antwoord gekozen dat je kat waarschijnlijk babbelziek is. Blijkbaar heb je daar niet zo'n vertrouwen in omdat je de vraag opnieuw stelt.
Aangezien je voor de allereerste keer een katje hebt kan ik me voorstellen dat je je ongerust maakt over het beestje, je wilt tenslotte niet dat hij pijn of ongemak heeft. Je zou een persoon die kennis heeft van katten kunnen uitnodigen bij je thuis om de kat gade te slaan. Als iemand meerdere katten heeft (of gehad heeft) kan die persoon waarschijnlijk uit zijn gedrag wel opmaken of het gewoon een karaktertrekje is van de kat of/en dat hij gewoon een flinke kletskous is of dat de kat beter even gecheckt kan worden door de dierenarts.
Ik heb zelf meerdere katten gehad en ik heb ook eens een kat gehad die de hele dag om aandacht vroeg. Ook 'praatte' hij terug tegen mij als ik tegen hem praatte. 'n Gezellig beesie was het :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze kat deed dat ook, en dat deed hij omdat hij doof werd. Door hard tegen de muur te mauwen hoorde hij zichzelf, blijkbaar vond hij dat prettig.

Onze kat was destijds wel 19 jaar, dus veel ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben vier poezen en de enige raad die ik je kan geven is: bij twijfel naar de dierenarts! Als ik ergens over twijfel bel ik de dierenarts altijd op, leg het verhaal uit en dan geven zij me stappen om te ondernemen. Of hebben ze liever dat ik langs kom voor onderzoek.
Elk dier is anders. Onze vier poezen zijn totaal verschillend ten opzichte van elkaar. De ene verbloemt pijn terwijl de ander bij een klein pijntje al begint te krijsen. Het onhandige aan dieren is dat ze niet kunnen praten! Daarom is het in bepaalde gevallen belangrijk voor zekerheid te gaan en lichamelijke klachten uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet het soms niet, als medische oorzaken uitgesloten zijn, dan is het misschien gewoon 'kattengekte'.
Mijn ene kat kletst altijd even als ze binnenkomt, maar ze heeft nog een tic: als ik naar de wc/badkamer ga, dan moet en zal ze mee. Tot aan alle mogelijke moeite doen om zich zo ongeveer door de deur heen te krabben als ik die dichtdoe.
Als ze dan binnen is (deur open gelaten) mauwt ze flink, in alle toonsoorten, drentelt rond, geeft kopjes, spint, mauwt, en ze blijft totdat ik weer naar buiten ga.
Ze weet heel goed dat ik ook douche in die ruimte, dat haat ze, maar ja, soms blijft ze eigenwijs binnen ook als ik zeg 'Naar buiten!' (waar ze doorgaans wel op reageert), en dan gaat ze op de wasmachine Bijzonder Beledigd zitten doen tot de deur weer opengaat ;-)
Ook klimt ze graag op de verwarming in de badkamer, dan is ze halverwege de muur, en dan zie ik haar kijken en denken of ze niet tòch nog wat hoger kan klimmen.
Haar broertje is veel zwijgzamer, die mauwt alleen als iets hem helemaal niet bevalt, als ie oorlog voert met andere katten of als ik op het punt sta natvoer in de eetbakjes te doen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lief he, zo'n kat
+
Misschien zit hem wat dwars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn katertje van bijna 7 maanden mauwt ook veel. Soms wil hij iets, maar vaak lijkt het verder doelloos.
Maar bij die van mij zouden het dus de hormonen kunnen zijn, als ik de antwoorden op jouw vraag zo lees.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hebben veel katten tegenwoordig last van, ze mauwen en kijken omhoog.
Waarschijnlijk heb je een bovengemiddeld intelligente kat en wil hij hogerop.
Een kittenklas met meer uitdaging is misschien een oplossing.