Heeft een kat tijdsbesef?

Zo ja, hoeveel?
Weet hij bijvoorbeeld het verschil of hij een halve of een hele dag alleen thuis is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.9K
Kimath
13 jaar geleden
Ze schijnen wel altijd te weten wanneer het etenstijd is :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ze kennen niet het verschil tussen zomer en wintertijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, inderdaad loveleyla, dat een kat een klokje in zijn maag heeft weet ik ook wel. Wat ik wil weten of een kat op een andere manier een tijdsbesef heeft, dus of hij merkt dat ik langer weg ben (of niet).

Het beste antwoord

jazeker hebben ze dat.
ik type even een stukje over uit het boek "het karakter van katten", van stephen budiansky.

interessant is dat katten in staat zijn om met een indrukwekkende precisie tijdsintervallen te onderscheiden.
tijdens een bepaald experiment werden katten 5 of 20 seconden in een kooi gezet en als ze vrijgelaten werden kregen ze iets lekkers dat steeds in een bakje aan de linkerkant verstopt was als ze 20 seconden in de kooi hadden gezeten, en in een bakje aan de rechterkant als ze 5 seconden opgesloten waren geweest.
als de kat naar het verkeerde bakje ging werd dat genoteerd als een fout.
na 400 tot 1600 keer oefenen, afhankelijk van de betreffende kat, konden alle 14 geteste katten in minstens 80% van de gevallen het juiste voerbakje kiezen.
vervolgens bekorten de onderzoekers de perioden van 20 seconden, om te zien of de katten nog steeds verschil konden merken.; de helft van de katten bleek in staat om een 5 seconden durende opsluiting te onderscheiden van een 8 seconden durende opsluiting.

ook diverse andere onderzoeken werden gedaan, waaruit duidelijk blijkt dat katten besef van tijd hebben.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja hoor dat komt door het licht, ook door vaste dingen die in verband worden gelegd met vaste etenstijden dAt weten zo heel snel, en of u kas weet of hij de hele dag alleen is ja dat is zo als je hem went
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat een kat dat heeft, ook al zijn de meningen hier erg verdeeld over.
Als ik naar mijn kat kijk, hij heeft heel goed in de gaten wanneer het zijn etenstijd heeft.
Dus in zekere zin zal een kat dat hebben. Ik heb wel eens gelezen dat een hond en kat zaken aan elkaar koppelen, als bijv. iedere middag de krant om 3.00 komt, en het baasje vlot daarna thuis komt verbindt ie beide zaken aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als Happylife vermoed ik dat katten de tijd koppelen aan geluiden van buiten.
Mijn katten weten heel goed wanneer het etenstijd is, al rekenen ze altijd wat naar zichzelf toe.
In het weekend laten ze me zelfs uitslapen tot half acht; doordeweeks staan ze een uur eerder op hun strepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor een van mijn katers iig wel die wil op vaste tijden eten en naar buiten .Vooral in dat laatste is hij erg consequent dan wil hij dagen lang om ongeveer 8uur s,ochtens naar buiten of om 12uur s,avonds dat duurt dan een paar dagen en dan word het wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pff nou en of mijn kat mauwt altijd om 7 uur dan wil hij de aandacht maar zodra mn dochtertje iets langer uitslaapt is het huis al wakker gemaakt door hem
;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ,maar heeft wel een biologische klok dat zijn maagje begint te knorren dat ie elke dag ongeveer op de zelfde tijd wil eten. Ja hij heeft natuurlijk momenten op zo een dag dat ie naar buiten wilt ,tuurlijk voelt een kat dat aan