Is een hernia bij honden (Duitse herder van negen) te "genezen" met een injectie van corticosteroïden ?

Een arts in Antwerpen zou deze techniek met succes gebruiken. Ze is veel patiëntvriendelijker en minder gevaarlijk dan een operatie, vooral omdat deze arts gebruik maakt van een mri-scanner. Ook ontbreek een lange revalidatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat kan idd

Bij een acute rughernia met uitvalsverschijnselen zal de dierenarts moeten kiezen: òf opereren òf injectie met corticosteroïden, die de ontsteking remmen en het vocht ruimen (het afvoeren van bloed en vocht betekent afname van de zwelling en dus ook afname van de pijn en de druk op het zenuwweefsel van het ruggenmerg), òf de homeopathie. Praktisch gesproken komt het erop neer dat in de eerste 48 uur de homeopathie als behandelingsmogelijkheid (tenminste als behandeling alléén) afvalt. Er moet een keuze worden gemaakt tussen een operatie of een behandeling met corticosteroïden. De corticosteroïd-behandeling blijkt in een aanzienlijk percentage van de gevallen te helpen, terwijl de resultaten van de operatie soms toch te wensen overlaten. Niettemin zijn er een paar gespecialiseerde chirurgen die door hun ervaring betere resultaten boeken. De tijdelijke bijwerkingen van kortstondig gebruik van corticosteroïden mogen geen nadeel meer heten in het licht van een kritieke rughernia met uitvalsverschijnselen en de baat die we daarbij van deze middelen kunnen hebben. Ongeveer 48 na het ontstaan van de acute verschijnselen en direct in aansluiting op de corticosteroïd behandeling kunnen met homepathisch middelen, eventueel gecombineerd met fysiotherapie of acupunctuur de 'rest' van de verschijnselen genezen. Volledige genezing kan soms weken tot maanden in beslag nemen, omdat beschadigd zenuwweefsel traag geneest.

info http://ronaldruby.nl/hernia.html