Is het waar dat opgevangen regenwater beter is voor katten dan leidingwater? Klopt dit en zoja (eigenlijk het belangrijkst) waarom of waarom niet.)

Dat werd mij vandaag verteld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

katten zijn van oudsher slechte drinkers.
ze stammen af van woestijnkatten, die hun vocht uit hun prooi haalden.
maar die prooi is nu vaak vervangen door brokjes, en de meeste katten drinken niet genoeg.
jammer, want ze hebben kwetsbare nieren.
nu vinden de meeste katten regenwater veel lekkerder, en zullen geneigd zijn hier vaker en langer van te drinken.
in die zin is regenwater stukken beter dan leidingwater.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het wel klopt in kwaanwater zit namelijk kalk en dat is slecht voor het blaasgeruis van een kat. En dat is bij regenwater niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kalk in het water heeft niets met blaasgruis te maken.
In kraanwater zit chloor. Ook al zijn dit hele kleine hoeveelheden die geen kwaad kunnen, meeste huisdieren vinden het niet lekker.

Daarentegen, regenwater dat via een dakgoot/regenpijp naar beneden stroomt bevat zink. Ook zitten er veel meer bacterien in regenwater dan in kraanwater. Denk maar aan de rottende bladeren, vogelpoep enz. wat in je regenpijp zit.

Bijde vormen van water zijn dus niet perfect, maar als je zou moeten kiezen, zou ik toch gewoon kraanwater geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het ook erg afhangt wáár het regenwater wordt opgevangen. In de regio Wijk aan Zee lijkt het mij niet zo gezond voor Felix....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kat vind gefilterd water lekkerder dan uit de kraan. Als ik hem kraanwater in zijn bakje doe dan gaat hij buiten uit de vijver drinken.