Wat doe ik met iemand die kiest voor inslapen van kat ipv een simpele medische behandeling?

Een kennis van mij heeft een kat, de kat is 10 jaar oud en ruikt uit zijn mond. Het beestje heeft nog nooit een gebits behandeling gehad dus ik vermoed dat het daardoor komt, al moet je natuurlijk ook altijd de nierwaardes controleren in zo'n geval. Nu wil ze niet met haar kat naar de dierenarts, ze zegt dat ze geen 100 euro gaat uitgeven aan een kat en ze hem dan laat inslapen. Ook als het beestje met een simpele gebitsanering nog 5+ jaar meekan. De kat afstaan (ik kan dit namelijk gevoelsmatig niet laten gebeuren) wil ze ook niet. Ziet ze als een afgang volgens iemand die ik sprak die haar nog beter kent dan ik.

Voor de duidelijkheid, ze hebben geld, dat staat niet ter discussie, ze winkelt vaak, koopt wat ze wil en richt haar huis ook regelmatig opnieuw in.

Hoe ga ik hier mee om? Praten heeft geen zin, tis een egocentrisch mens en behalve haar letterlijk lijfelijk aanvliegen weet ik niet wat ik moet. Ik weet wel dat ik niet voor mezelf insta als ze dit werkelijk doet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ik kan het me voorstellen dat je haar wel wat áán zou kunnen doen. Ik kan er zelf ook zó giftig om worden als mensen niet goed zorgen voor de huisdieren waar ze toch echt zélf de verantwoordelijkheid voor hebben genomen! Het is te hopen dat ze een integere dierenarts heeft, die botweg weigert de kat te laten inslapen. Zo iemand zou je eigenlijk voor de keuze óf vrijwillig afstaan, óf aangifte wegens verwaarlozing van het dier en het daardoor kwijtraken moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dieren zijn bij dat soort mensen helaas aan de heidenen overgeleverd. Ik hou mijn hart vast als de partner of evt kinderen gaan kwakkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat zo iemand bij de dierenarts dan gewoon zegt: 'ik kan niet meer voor 'm zorgen'.
Ik kan niet begrijpen dat je een huisdier kennelijk alleen als decoratie of ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zal toch naar de dierenarts moeten als ze hem wil laten inslapen, en een goede dierenarts laat geen gezonde kat inslapen, die een gebitsprobleem heeft.
Kan me trouwens je frustratie helemaal voorstellen. schandalig zulke types.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoop dat suzyQ en deirdre gelijk hebben en dat de direnarts niet mee wil werken

Antwoorden (26)

Ik snap dat je er gevoelsmatig mee zit, maar ik wil je er wel even op wijzen dat dit niet jouw probleem is. Jij bent niet verantwoordelijk voor het handelen van een kennis. Lijkt me het beste om er met haar niet over te praten en voorlopig een beetje uit haar buurt te blijven om escalatie te voorkomen.

Nogmaals het is niet jouw verantwoording en eigenlijk kun je er niets aan doen.

Toegevoegd na 2 uur:
Wat zouden jullie er aan willen doen dan? Pistool op haar hoofd zetten en de kat meenemen? Dat he niet door de beugel kan begrijp ik ook wel maar je kunt er ondanks alle frustratie helemaal niets aan doen. De eigenaar beslist. Dat is nu eenmaal een feit. En HEEL MISSCHIEN is er wel meer aan de hand met het diertje en wil de eigenaar haar eigen kat niet zien lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je probeert te zeggen, strict genomen is het misschien mijn probleem niet maar gevoelsmatig zeer zeker. Ik hou van katten (en dieren in t algemeen) en zo'n beestje kan niet voor zichzelf opkomen. En het gaat wel om een leven. Dus vind ik het wel degelijk mijn verantwoordelijkheid als een ander die niet neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de verantwoordelijkheid van de maatschappij om weerlozen te beschermen. Dus ja, van ons allemáál.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld het antwoord van Rieneke over wat eraan te doen. Bij voorbaat al zeggen dat je 'helemaal niets' aan kunt doen, betekent alleen maar dat je jezelf ontslaat van de morele plicht om er wél wat op te bedenken. Mijn huisdieren komen stuk voor stuk uit slechte situaties. Eén heb ik zelfs persoonlijk bij een slechte verzorger vandaan gehaald, andere zijn via diverse opvangen bij mij terecht gekomen. Als ik jouw instelling had gehad, zouden ze inmiddels allemaal dood zijn. Maar aan veel van dit soort situaties blijk je wél wat te kunnen doen. Dat begint met domweg niet accepteren dat het 'niet jouw probleem' zou zijn. Oh, en veel meer dan 'heel misschien' bestaat er geen enkele goede diereneigenaar die roept 'ik ga geen 100 euro uitgeven aan een kat, dan laat ik hem wel inslapen'. Niet één. Zodra je zó'n uitspraak hoort, kun je veilig aannemen dat het de eigenaar er niet om gaat dat ze het dier niet wil zien lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, jij bent echt een geweldige vrouw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor Ingrid!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen geweldige vrouw. De mensen die het asiel runnen zijn geweldig, en de vrouw die in haar eigen huis tientallen cavia's opvangt, medische zorg geeft en herplaatst, die is geweldig. Ik ben een egoïst die het gewoon voor zichzelf leuk vindt om huisdieren te hebben, en net genoeg besef heeft om dat te combineren met een thuis geven aan een paar dieren die uit een slechte situatie komen.
Ik vermoed dat alleen een dierenarts haar kat mag laten inslapen. Die moet daar dan wel aan mee willen werken. Ik betwijfel of die dat doet en mag doen, als de kat alleen uit zijn mond ruikt.

Als de dierenarts er wel aan mee werkt en er ook aan mee mag werken, dan is het blijkbaar maatschappelijk geaccepteerd dat dat soort dingen gebeuren, ongeacht je persoonlijke mening.

Overigens vind ik haar redenering dat het "een afgang zou zijn als ze de kat zou weggeven" eigenaardig. Alsof dat beter zou zijn dan wanneer ze haar kat laat inslapen zonder medische noodzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad is het niet jouw verantwoordelijkheid maar ik begrijp je frustratie.
Een van mijn katten ruikt ook uit de mond. Een gebitsreiniging kost 60 euro, maar dan praat ik over een jaar of 2 geleden.
Een andere kat die kwam uit mijn vorige relatie, die rook ook uit haar mond, maar dan een hele zieke geur. Een zelfde geur als die zieke mensen ook wel eens kunnen hebben. Beetje ammoniak achtig ofzoiets. Nou die had het dus aan nieren. We hebben haar in moeten slapen. kosten waren ook rond de 100 euro, dus wat je kennis ook doet, inslapen kost ook geld.
Wanneer zij geen gebrek aan geld heeft,vind ik het ook zielig als ze er geen geld aan uitgeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je wie haar dierenarts is?
zo ja, dan zou ik contact opnemen met hem of haar, en aangeven dat jij zo nodig de kat wil overnemen.
leg de stuatie uit, zodat hij of zij op de hoogte is.
veel dierenartsen werken hier niet of met frisse tegenzin aan mee.
wie weet kan hij je vriendin ompraten.
heel veel succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Als jij die kat overneemt heeft die kennis in no time een jong poesje in huis.
Verder zeg ik maar niet wat ik van die kennis vind want dan ga ik hier gebanned worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het ook wel duidelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas heb je gelijk... dat weet ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat denk ik ook +
Ik heb geen idee of dierenartsen gezonde (daar gaan we even vanuit) dieren in laten slapen. Wat misschien een mogelijkheid is om erachter te komen wie haar dierenarts is, contact op te nemen met betreffende dierenarts en rustig uitleggen wat er aan de hand is en vertellen dat je graag bereid bent om de kat over te nemen. Of toch nog eens met je kennis gaan praten, bloemetje meenemen (ik hoor je al protesteren :-) ) en het op een rustige manier erover hebben. Als je als een furie voor haar staat, wat ik overigens heel goed begrijp!!, helpt dat de kat niet want de kennis zal zich voor je afsluiten, dus bereik je niks.
Tja, en lukt dat allemaal niet, dan zal je het echt moeten accepteren want het is nu eenmaal jouw kat niet. Dierenliefhebbers komen dit allemaal tegen en de kunst is om te leren loslaten als je gedaan hebt wat je kon en er niet haatdragend door te worden .
13 jaar geleden
uit jouw verhaal op te maken zijn ze hem liever kwijt dan rijk.
een kat kan makkelijk 17 jaar worden, maar als ze geld gaan kosten moeten ze er uit, belachelijk.
zo ga je niet met dieren om, ik krijg er altijd een misselijk gevoel van.
maar ik weet van mijn veearts dat ze een kat niet laat inslapen als ze nog een waardig bestaan kan hebben,als het gebit gereinigd is en nagekeken.
dus een goeie veearts die echt het hart op de goeie plaats heeft zitten zal dat verzoek niet inwilligen hoop ik maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik je verhaal las was dat ook het eerste wat ik dacht: mijn dierenarts zou hier niet aan meewerken. En ik hoop, dat haar dierenarts er net zo over denkt.
Het leven van een tienjarige kat willen beëindigen omdat hij wat gebitsproblemen heeft vind ik een harteloze beslissing en ik had geloof ik allang ruzie met jouw kennis gehad!
Ik denk dat ik haar kat gewoon had meegenomen. Ik weet dat dat niet volgens de regels is, maar zoiets zou ik niet aan kunnen zien. Als jij haar kat meeneemt zal ze waarschijnlijk gaan protesteren en dat is de uitgelezen kans om haar eens flink de waarheid te zeggen. Ze wil zelf toch ook niet worden ingeslapen als ze last heeft van haar tanden?
Inslapen doe je pas op het moment dat het het beste is voor het dier. En daar is in dit geval geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kat laten inslapen omdat hij uitzijn mond stinkt zal de dierenarts niet zomaar doen als een kat ouder wordt gaat hij een beetje stinken uit zijn mond ik zou zeggen gewoon even afwachten want echt een dierenarts laat hem echt niet inslapen voor zo"n klein probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dierenartsen spuiten een kat niet dood omdat er achterstallig onderhoud aan het gebit is!
Het zal dus voor haar een stevige confrontatie worden,
dierenartsen zijn geen slagers.
Dus zal ze het klemmende advies meekrijgen medische zorg te regelen .
In principe kan ze zelfs wegens verwaarlozing de dierenbescherming op haar dak krijgen.
De tijd dat mensen maar alles met een dier konden doen, ligt achter ons alhoewel er nog veel te winnen valt.
Als je er mee zit en bang bent dat ze toch een dierenarts zoekt die om die reden gaat euthanaseren , kun je ook zelf de dierenbescherming inschakelen!
Ik zou dat onder de beschreven omstandigheden zeker doen!!
Het is dus niet nodig deze situatie te accepteren.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb nu de andere antwoorden gelezen.
Ik vind het steengoed dat je WEL je nek voor de kat uit steekt.
Laat je niets wijsmaken , ook mishandeling van een dier is strafbaar en het is een burgerplicht misdrijven te voorkomen of te melden.
Verwaarlozing en mishandeling van een dier is een misdrijf!
Een dierenarts die om die reden spuit, kon wel eens een flink probleem krijgen.
De vele dierenartsen die ik persoonlijk ken werken hier unaniem niet aan mee.
Laat je dus niet aanpraten dat je je met je eigen zaken moet bemoeien, dit zijn juist zaken waarmee mensen zich moeten bemoeien omdat een weerloos wezen niet voor zichzelf op kan komen.
Huisdieren hebben bovendien een andere status dan vee en hun welzijn weegt zwaarder dan dat van vee, wat ik in die zin jammer vind dat vee net zo goed behandeld zou moeten worden als huisdieren.
Het doet me deugd dat je deze betrokkenheid toont.
Dat er mensen zijn die zo weinig betrokkenheid of inleving tonen moet de mensen die dat wel hebben vooral niet remmen in de strijd voor een leefbare samenleving , waar ook (huis) dieren een belangrijke plaats in hebben.
En terecht!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je niet teveel zorgen...om de kat te laten inslapen moet ze toch naar een dierenarts...en die zal nooit een kat afmaken wegens slechte adem....

Hij zal dan een alternatieve behandeling en zonodig onderzoeken aanraden...en dan staat ze toch voor 't blok...je moet behoorlijk bot zijn om dan weg te lopen zonder de kat te laten behandelen....

Het slechtste scenario is dat ze er niets aan doet...maar ook dan kan de kat nog jaren zonder al te veel problemen leven....

Maar het is een duidelijk geval van niets voor je dier overhebben...een soort wegwerphuisdierenmentaliteit, die je helaas maar al te vaak aantreft....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij zelf niet voor rede vatbaar is, zou je kunnen proberen om het via-via te spelen. De kat betekent duidelijk niets voor haar, maar misschien wel voor haar naasten (man, kinderen?). Kun je die beïnvloeden? Vertellen dat die kat nog een heel mooi leven kan hebben als er even wat extra zorg in gestoken wordt?
Hoewel het me nik zou verwonderen als de vrouw in kwestie geen naasten zou hebben.
Verder hoop ik op de wijsheid van de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals anderen al aangeven zou ik ook vragen wie haar dierenarts is en proberen de kat via de dierenarts te redden. Of hij/zij daaraan mee gaat werken is de vraag, want als jij later aan je kennis zou vertellen dat je de kat hebt weten te redden, denk ik dat de dierenarts een groot probleem krijgt. Een dierenarts die een kat om deze reden doodspuit is een arts van niets, maar helaas zijn die er ook. Er zijn ook hele goede dierenartsen die in een situatie als deze alles zullen doen om de kat te redden.

Je zou je kennis ook kunnen voorstellen dat jij de kosten betaalt, of een deel ervan om dat kat te redden. Laten inslapen kost ook veel, dus je zou het verschil kunnen betalen. Maar dan blijft de kat wel bij dat ka-uu-tee-mens wonen.

Ik zou ook nog even met de Dierenbescherming bellen. Wie weet heeft iemand daar een goede tip voor je, al zou ik er niet veel van verwachten. En je kunt met een goed asiel in de buurt bellen en vragen of zij de kat kosteloos willen opnemen (via de dierenarts, die hier dan wel aan mee moet werken).

Je denkt misschien dat dit een uitzonderlijk verhaal is, maar helaas is dat niet zo. Veel mensen zijn helemaal geen kat waard. Katten zijn gratis, omdat er veel te veel van zijn. En dat komt weer doordat mensen niet verplicht worden ze te laten castreren. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een kat minder snel naar de dierenarts gaan dan met een hond, omdat ze een kat minder waard vinden. Stoppen dus met de gratiskattencultuur (maar daar heeft deze kat niets meer aan).

Voor de wet is een kat een ding. Je mag hem niet mishandelen, maar wel in een keer doodmaken. Dus daar schiet je ook niks mee op.

Veel succes

Elles Nijssen, kattengedragsdeskudnige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de overweging de kat te laten inslapen een financiële zou zijn dat is dit geen logische, ook een kat laten inslapen kost geld of wilde ze het beest zelf vergiftigen.Overigens kan ze bij iedere dieren zaak langs voor advies bijv. ander/beter voedsel waardoor die stank ook minder wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik belde een tijd geleden verschillende dierenartsen omdat mijn konijn op sterven na dood lag. Je hoeft je geen zorgen te maken. Dit is wat mij in álle praktijken verteld werd:

"Wanneer een dier in de kliniek komt, wordt er eerst een controle gedaan of er echt geen andere uitzeg is. Gezonde dieren inslapen wordt nergens gedaan, dus als je geen geld voor je dier over hebt moet je het overdragen aan de kliniek of een erkend asiel."

Toegevoegd na 3 minuten:
For the record: Een konijn inslapen heeft een algemene prijs van 45 euro, plús de kosten van de controle. Wat - als je er nog een 10 á 20 euro bovenop gooit opdat het hier om een kat gaat en niet om een konijn - ongeveer uitkomt op hetzelfde bedrag als een gebitsbehandeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg dat je een bevriende dierenarts kent die wel gratis wil kijken, en neem de kat mee. laat haar behandelen, en betaal het stiekem gewoon zelf, als het je echt dwars zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet jouw zaak en je hebt je daar niet mee te bemoeien. Wel erg, maar zo zit het nu eenmaal in elkaar.
De dierenarts beslist of hij het beestje wel/niet in laat slapen, ook daar heb jij geen invloed op.
Je zegt dat het beestje misschien nog 5 jaar verder kan, maar hij kan ook na 2 jaar de geest geven. Speculatie dus. Als je er zeker van bent dat het beest slecht behandeld wordt (vorm van dierenmishandeling) kun de dit aangeven bij een instantie die dit soort klachten behandelt. Mocht die iemand je vriend zijn, dan ben je die wel kwijt, maar dat spijt je misschien niet.
de therapeut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is háár kat. Je kunt daar - officiéél - helemaal niets mee. Hooguit advies vragen bij de dierenbescherming, maar ik denk dat je geen poot hebt om op te staan. Als de rebel in me wakker wordt, zeg ik: ontvoer het beest en vind hem een onderkomen. Goeie vraag. Maar goed ze zégt! niets is zo veranderlijk als een mens. Wie weet wou ze je alleen maar chockeren. Je weet het niet. Je houdt haar best wel in de gaten met haar uitgaven en wat ze allemaal doet. Misschien probeert ze je met zo'n opmerking wel op afstand te houden. Ik heb trouwens een kat meegemaakt die 23 werd en een van 27. Dus zo'n beestje kan nog wel veel ouder worden. "ziet ze als een afgang" is iets dat een ander over haar heeft gezegd. je hebt haar dat zélf niet horen zeggen. Probeer niet te snel te oordelen... dingen kunnen vaak heel anders in elkaar zitten dan je denkt... En voor je het weet heeft iemand dan een slechte naam. Door het vele geklets in de buurt over mensen die niks beters te doen hebben dan achter de geraniums naar anderen gluren...

Toegevoegd na 2 minuten:
wat penthesileia zegt onderaan is trouwens ook een goeie: alle kosten voor inslapen e.d. komt in feite op het zelfde neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik heb zelf genoeg met haar te stellen gehad en ze is hard, hecht waarde aan bezit. Ik hoef haar niet in de gaten te houden wat betreft uitgaven maar als iemand van een limegroeen bankstel met witte tafels en kastjes naar een knaloranje bankstel gaat met zilveren tafeltjes en kastjes en daarna weer naar een paarse met zwarte tafels en kastjes binnen 1 jaar dan valt dat wel op als je er eens een kopje koffie haalt. En ze is dol op pochen met nieuwe spullen... ik hoef haar dus niet in de gaten te houden, ze showed het zelf wel.
Alle andere reacties waren al heel goed, vond ik, maar zulke kennissen zou ik niet willen hebben, dus misschien het contact verbreken, als dat kan (soms kan het misschien niet ivm werk, buren of dat soort dingen) En een beetje zichzelf respecterende dierenarts zal dit nooit doen. Inslapen kost trouwens ook flink wat geld, ironisch genoeg. En dan maar hopen dat als ze zelf oud en hulpbehoevend is, ook iemand zo 'vriendelijk' zal zijn om haar een handje het hiernamaals in te helpen. Het moge duidelijk zijn dat ik persoonlijk een hekel heb aan mensen die wel een huisdier nemen maar er dan niet voor willen zorgen als de nood aan de man is, zeker als je wel het geld ervoor hebt!Maar het is niet jouw verantwoordelijkheid, dat is zeker waar. Veel succes hiermee, een heel vervelend iets is dit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een goede dierenarts hebt zal die dierenarts nooit maar dan ook nooit een inslaap spuit geven.
Zolang het beestje nog levendig is begint hij er niet aan om een spuit te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou hooguit een anonieme tip richting de dierenbescherming kunnen uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beestje af laten maken omdat ze er niet voor kunnen/willen zorgen lijkt mij een veel grotere afgang voor hun dan het diertje een ander baasje bezorgen. Misschien als die kennis dat ook inziet, dat hij/zij een andere beslissing neemt.

Toegevoegd na 25 minuten:
Een goeie dierenarts geeft overigens een belletje richting Bureau Jeugdzorg als je je huisidier onnodig laat inslapen; gewoon om er zeker van te zijn dat de zorg voor de kinderen wel door gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artsen zijn er om leed te verminderen en/of elimineren, en dierenarsten zijn er ook om hun klant te helpen, gecombineerd: de keus is aan haar/hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff. mensen die geen tien tientjes over hebben voor hun kat zouden helemaal geen kat of ander dier moeten hebben.
Als je het zo erg vind dan zou ik als ik jou was zelf die €100,- betalen voor die kat en dan zelf die kat onderdak geven. Als je zelf geen kat wilt kun je dit desnoods tijdelijk doen en een ander adres voor hem zoeken. Maar waarschijnlijk raak je snel zo gehechte dat je hem niet kwijt wilt.
Je zegt dat je dit gevoelsmatig niet kan laten gebeuren, maar denk je het jezelf ooit te kunnen vergeven als je het laat gebeuren dat zij die kat voor niets in laat slapen?
Aan de andere kant denk ik, beter dood dan nog langer leven bij een baasje die geen €100,- voor het dier over heeft. Want als ze geld zo belangrijk vind, dan heeft ze dat beest waarschijnlijk ook het leven lang slecht goedkoop voer gegeven waardoor nu de tanden van het beestje verrot zijn.
Trouwens, je kat in laten slapen is volgens mij ook niet gratis. Je betaald sowieso al gauw 40 euro voor een consult + nog de kosten van de injectie en waarschijnlijk ook nog iets voor het "verwerken" van de dode kat, dus dan zit ze nog niet ver van die €100,- af.
Waarschijnlijk heeft ze dat geld er ook niet voor over, dus dan heb je kans dat ze het dier zelf de nek omdraaid. Klinkt iig wel als een type wat dat zou doen.

Wat een onzin dat ze kat liever laat inslapen dan dat ze hem afstaat.
Misschien kun je wel iets regelen met de dierenarts. Haar de illusie geven dat ze haar kat heeft in laten slapen, (zal waarschijnlijk toch wel een prikje nodig hebben voor de narcose) terwijl jij de nog levende en geholpen kat vrolijk komt ophalen na haar bezoekje aan de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon de confrontatie met dat mens aan gaan! Hoe kan je nou een dier waar je van houd zomaar laten inslapen?

Goed het is misschien niet jou verantwoordelijkheid, en veel mensen hier hebben al gezegd dat je je er niet mee moet bemoeien, maar ik ben het daar niet mee eens!
Het kan wel zo zijn dat het niet aan jou is om de beslissing te maken, maar het gaat niet om jou of die vrouw, maar om de kat!
En blijkbaar heb jij het beste voor met die kat dus, waarom niks erover zeggen?
Die kat kan niet voor zichzelf op komen, maar jij kan dat wel voor hem!
Ik heb geen geld voor mezelf om te gaan winkelen, maar als mijn kat ziek is dan zorg ik wel dat ik geld heb om het dier te helpen. En zo hoort dat ook! En anders moet je geen dieren aanschaffen!

Ik zou me er mee gaan bemoeien en wat dierenartsen in de buurt opbellen om te zeggen dat ik iemand ken die van plan is met haar kat langs te komen om hem te laten inslapen.
En ook erbij vermelden dat ze geld zat heeft, want misschien komt ze wel met de smoes 'ik heb geen geld om de kat te laten behandelen', want anders laat de dierenarts hem misschien alsnog inslapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede dierenarts zal deze kat zeker niet laten inslapen als het enige probleem het gebit is en de eigenaar dit niet wil behandelen. Iedere dierenarts die dit wel doet, houdt zich niet aan zijn/haar beroepsgelofte.
De dierenarts of jijzelf kan een melding maken bij de Dierenbescherming (ook anoniem). Zij zullen de situatie nagaan en waarschijnlijk je kennis sommeren met de kat naar de dierenarts te gaan. Als gebitsbehandeling noodzakelijk is, zal zij ook hierin mee moeten gaan. Als er financiele beperkingen zijn, kan de Dierenbescherming bijspringen. Maar je zegt dat deze er niet zijn, dus zal ze het zelf moeten betalen. Doet ze dit niet, dan zal de kat in beslag worden genomen, behandeld en worden herplaatst.
Het is misschien een beetje hard om iemand aan te geven bij de Dierenbescherming en voelt wellicht als verraden. Maar ik vind het heel goed dat jij je het lot van deze kat aantrekt. Meer mensen zouden eens beter om zich heen moeten kijken en moeten ingrijpen als dit nodig is. Dat geldt voor zowel mens als dier. Ik vind dat horen tot je burgerplicht.
Succes