Wanneer is de mens begonnen met het houden van honden?

Toegevoegd na 57 seconden:
ik bedoel dus domesticeren en niet houden in de zin van lief hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of een lekkere maaltijd :-)

Het beste antwoord

De eerste aantoonbare relatie van de wolf met de mens is omstreeks 14 000 tot 17 000 jaar geleden. Het is niet zeker of de mens naar de wolf is gekomen of andersom. Beiden hadden profijt van de ontstane situatie: de wolf werd door de mens gebruikt bij de jacht, het bijeenhouden van de kudde en te waarschuwen tegen vijanden.

Dit antwoord kun je dus eigenlijk op allebei de manieren zien. Toen de mensen een bepaalde relatie kregen met honden, werden ze gebruikt om te houden voor de jacht etc. :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook vond ik nog dit:

In de late laatste ijstijd veranderden de leefomstandigheden van de mens. De dominante bestaanswijze veranderde van nomade in boer, waardoor mensen lange tijd op dezelfde plaats bleven. De 'wilde honden' begonnen in deze tijd de nabijheid van de mens op te zoeken en van hun afval te leven. Er kan dus sprake zijn van een zekere co-evolutie[6]. Andere onderzoekers gaan ervan uit dat de mens een actievere rol speelde in de eerste stappen die tot een domesticatie van de hond leidde[7].

Hoewel de geschiedenis van de domesticatie van honden niet geheel duidelijk is, is die van vossen wel empirisch onderzocht. De geneticus Dmitry K. Belyaev begon in 1959 met een reeks vossen een domesticatie-experiment. In zijn instituut selecteerde hij vossen voor de volgende generatie enkel op tamheid. Ongeveer 5% van de mannelijke dieren en 20% van de vrouwelijke dieren mochten een volgende generatie stichten. 40 jaar en 45.000 vossen later, na 35 generaties van selectie op tamheid zijn de vossen uit dit experiment gedomesticee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jarenlang werd de gedomesticeerde hond door wetenschappers als een afzonderlijke soort beschouwd, Canis familiaris. Recent DNA-onderzoek heeft echter aangetoond dat honden afstammen van de wolf, Canis lupus, en dat was ongeveer 130.000 jaar geleden. Daarop besloten wetenschappers de gedomesticeerde hond in een andere klasse te plaatsen. Namelijk Canis lupus familiaris, een ondersoort van de wolf.
De vroegste fossielen die van caniden zijn gevonden dateren van nog langer geleden dan die van andere carnivoren zoals beren en katten. De eerste groep honden, hesperocyoninae genoemd, zag eruit als een kruising tussen een wezel en een vos, en ontwikkelde zich 40 miljoen jaar geleden in Noord-Amerika. Dit dier stierf ongeveer 15 miljoen jaar geleden uit. Zo'n 34 miljoen jaar geleden ontwikkelden zich de hyena-achtige borophaginae, maar deze soort stierf ongeveer 2,5 miljoen jaar geleden eveneens uit. De derde groep, de caniden, omvat uitgestorven en nog bestaande soorten caniden, waaronder de gedomesticeerde hond. Deze groep ontwikkelde zich in Noord-Amerika, maar stak ongeveer 7 miljoen jaar geleden een landbrug naar Azië over.
De hond was het eerste dier dat door de vroege mens werd gedomesticeerd, zo'n 10.000 tot 14.000 jaar geleden. Er bestaan verschillende theorieën over de precieze periode waarin honden werden gedomesticeerd. Zoals het er nu naar uitziet gebeurde dit in eerste instantie niet bewust, maar via natuurlijke selectie. Wilde honden, die minder snel geneigd waren voor mensen op de vlucht te slaan, voedden zich in de nabijheid van menselijke nederzettingen met afval – een situatie waarin de dieren gedijden en generatie na generatie steeds tammer werden. Desondanks blijven honden, na duizenden jaren van domesticatie, beschikken over het uitstekende reukvermogen, gehoor en gezichtsvermogen van hun voorouder de wolf, en hebben ze een bepaalde mate van jachtinstinct behouden.
Amadea