Wat is de een goede manier om een kalkrand van een aquarium te verwijderen?

Ik heb een open (koud water) bak met een inhoud van 40 liter. Er zit langs de bovenrand een kalklaagje. Hoe krijg ik dit weg? (Kan natuurlijk geen ontkalker e.d. gebruiken.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.5K
amigo
13 jaar geleden
en als je die rand uiteindelijk weg hebt vraag ik me af of je ook in koud water "aquasafe" kunt gebruiken. Dat doe ik altijd in het water dat ik aan een tropisch aquarium toevoeg. Is om leidingwater geschikter te maken voor vissen, maar ik heb ook nooit kalk bovenin.
Het bruis ook behoorlijk als je het mengt met water, misschien los je daar een deel van je toekomstig probleem mee op

Het beste antwoord

Natuur azijn kun je prima voor het aquarium gebruiken om de kalkaanslag weg te poetsen. Omdat het op natuurlijke basis is is dit azijn ook niet schadelijk voor je vissen. Een klein beetje op een sponsje is genoeg om de vlekken mee te verwijderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb laatst een oude theedoek gepakt en een puntje er van in de azijn gedoopt en daar de rand mee ingewreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je het water en de vissen er in wilt houden, kun je geen enkele ontkalker gebruiken ; dan zul je met een schoon, nieuw schuursponsje aan de slag moeten. Maar als het er al lang zit, krijg je het er niet allemaal en zeker niet makkelijk mee weg.

Toch een keer de hele bak verversen vrees ik. Waarbij het geen kwaad kan desnoods het water, als dat nog goed is, zo veel mogelijk over te hevelen in een andere schone bak, vissen er in, aquarium heel goed schoonmaken, water en vissen terug, en eventueel een klein beetje voorzichtzig bijvullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de vissen er niet uit wilt halen, kan het ook met een verfkrabbertje.
Dit is een klein houdertje waar gewone scheermesjes in passen. Dan net zo afkrabben als opgedroogde verf op glas langs raamkozijnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Desnoods kan je er er eerst een paar druppels azijn op vegen en daarna afkrabben.
Ivana
13 jaar geleden
goed boenen met een nieuw schuursponsje. Als de bak nog niet in gebruik is kun je best wel licht wat schoonmaakspul gebruiken hoor. houd hem dan wel op zijn kop om te voorkomen dat er teveel van die troep in de bak loopt. daarna goed uitspoelen en aquarium minimaal twee weken in laten draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorzichtig met een Stanleymesje (in een houder om verf mee af te steken) het glas schoonsteken.
Krassen op het glas door dit mesje kun je voorkomen door de hoek waaronder je het houdt niet te scherp te maken en veelvuldig een nieuw mesje te plaatsen.
Eerder gebruikte licht verroeste mesjes zijn uit den boze! Eerst even oefenen op een deel wat minder zichtbaar is.
Kom niet te dicht in de buurt van de siliconen afdichting in de hoeken!
Azijn op een doekje en laten intrekken in de kalkrand na het tijdelijk verlagen van de waterstand wil ook wel en is nagenoeg onschadelijk voor het aquariumwater (verlaagt hooguit de Ph waarde iets) maar is uitermate tijdrovend en minder effectief.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon regelmatig met een schraper erlangs...alle chemische substanties die je gebruikt zijn riskant of zelfs giftig.....
Misschien een waterontharder plaatsen op je kraan, zodat het water waarmee je de bak ververst minder hard is....scheelt ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-zorg dat er zoveel water uit de bak is dat de kalkrand zichtbaar is en boven water staat
-poets met een gloednieuw schuursponsje de kalkrand eraf
-nawrijven met een droge, schone doek
-moet lukken: succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik een schraper voor keramische koopplaten. Die maakt geen krassen op glas.
http://www.blokker.be/nl/huishoudelijk-en-schoonmaak/poetsgerief/reiniging/handy-keramische-kookplaat-schraper?gclid=Cj0KEQjwyZjKBRDu--WG9ayT_ZEBEiQApZBFuJZlYQzfihw0ffVO8KmWbb7sZVPHUWWYdtxh7eCe4UkaAiLh8P8HAQ