wat is er mis met papegaai die zich lichtjes heeft geplukt?

ik kreeg een mail van iemand dat diegene 2 amazone papegaaien heeft zitten 100 euro per stuk, ook vermelde die erin dat ze lichtjes geplukt hadden.
Nu vraag ik me af wat kan er mis zijn met deze papegaai.
ik vertrouw het namelijk niet zo.
100 euro? geplukt? = ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel heel weinig geld voor zo'n vogel, klopt dat wel helemaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik vertrouw het ook niet nee hij vraagt 100 euro per stuk hij had er 2.... ik had advertentie geplaats dat ik 300 euro kan missen dus vandaar dat ik hier navraag hoe en te wat

Het beste antwoord

100 euro per stuk is heel weinig voor een amazone papegaai.
Als een papegaai zich de veren uittrekt, dan is-ie gefrustreerd. Om hem weer van het plukken af te krijgen is een enorm werk. Heel vaak is dat ook niet meer mogelijk, omdat de vogel ermee doorgaat, ook als zijn leefomstandigheden zijn verbeterd.
Een papegaai als huisdier betekent, dat je uuuuuren per dag met hem bezig moet zijn, anders gaat-ie zich vervelen: dan krijg je dus dat plukgedrag en/of hij gaat krijsen en bijten.
Ik zou dit dus ook niet vertrouwen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik las bij de andere antwoorders, dat je zelf een ad hebt gezet. Als je echt een papegaai wilt, dan raad ik je aan om naar een goede bonafide winkel of fokker te gaan. Dan weet je ook meteen de gangbare prijs voor een amazone. En ik hoop, dat je heel goed geinformeerd hebt wat de verzorging van een papegaai inhoudt. Het is niet niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze kunnen dit gedaan bij elkaar maar als ze alleen hebben gezeten ook uit verveling.
Ik zou met de verkoper afspreken dat je ze wel wilt zodra ze weer een vol verenkleed hebben.Dus niet kopen als ze geplukt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan het een ziekte zijn? of erge aandoening ja ze zitten met 2e dusja..
zal die 100 niet 1000 zijn voor een amazone?
100 euro voor een amazone is al verdacht.

Papagaaien plukken zich als ze stress hebben of vervelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een papegaai die plukt zit niet lekker in zijn velletje. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Meestal is het door een gemis van een partner en verveling. Als een papegaai lang de aandacht heeft gehad van een baasje en die is bv weer 40 uur gaan werken dan mist het beestje zijn baasje zo erg dat hij van verdriet gaat plukken. Dan kan er een andere papegaai bij komen, maar dan nog heeft die papegaai al zo'n knauw gehad en heeft het plukken al ontdekt.... Je moet wel van hele goeie huize komen wil je een plukkende papegaai weer op en top in zijn veertjes krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET DOEN

veelte goedkoop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amazonepapegaaien zijn zeer kostbaar.
Als ze aangeboden worden voor 100 Euro per stel is dat op zich een merkwaardige prijs.
Toch gaat het me te ver dit zomaar als een ernstig verdachte zaak te kwalificeren.
Dan zou je meer van de achtergrond moeten weten.
De papegaaien kunnen bijvoorbeeld van een overleden persoon geweest zijn en de huidige baas zoekt een goede plaats voor ze.
Zo zijn er wel meer redenen te bedenken waarom die prijs en de reden van het plukken.
Het hoeft dus niet per definitie een uit criminaliteit verkregen koppeltje te zijn.
Wel is het naief om NIET op je qui vive te zijn.
Via de ringen en codes kun je veel achterhalen.
Het kan dus zowel een unieke kans zijn om bonafide aan goede vogels te komen als het je schuldig maken aan heling en alles wat er tussen in zit.
Dus goed onderzoeken en uitzoeken.
Het zich plukken (correct opgemerkt) is wellicht een teken van verveling en kan -als het niet ernstig is- herstellen.
Wij hebben als voormalig papegaaien-bezitters en adviseurs van een fokcentrum voor papegaaien ook te maken gehad met allerlei varianten.
De grootste risico's zitten in de kans op criminele herkomst en de leeftijd en eventuele trauma's van de vogels.
Onderzoekt alles en behoudt het goede!
Is de eigenaar/aanbieder vaag en/of onwillig, ga er dan niet mee in zee.
Succes!!

Toegevoegd na 11 minuten:
Laat de dieren, als je besluit ze aan te kopen onderzoeken op papegaaienziekte(Clamidia) en schaf er een goed boek over aan.
Deze buitengewoon intelligente vogels vereisen een zorgvuldige verzorging en hebben veel aandacht nodig.
Vooral bij oudere vogels die goed verzorgd zijn is de code op de ringen aan de poten een sleutel tot veel info.
Koop geen ongeringde vogels, je kunt daardoor een delict plegen zonder dat te beseffen.
Alleen uit het ei gefokte vogels van legaal toegelaten (groot) oudervogels die geringd en gekwalificeerd zijn kun je legaal in bezit hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is toch meestal uit verveling of als ze verplaatst worden naar ander baasje ,ik had grijze rood staart ,maar door scheiding moest ze naar een ander adres en ze begon ook te plukken ,toch voorzichtig zijn ,en 100euro is goedkoop hoor ik zou het niet doen ,probeer via kweeker ,een papagaai te kopen dan zijn ze 7weken dat is beter
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
dat is ook zo het belangrijkste is een goed huis ,maar vergeet niet een papagaai is monogaam ,ze hechten zich meestal aan 1persoon .ik heb al veel gehoord van fokkers (vind dit zn grof woord) dat een groot deel van de papagaaien het niet overleven ,ik heb al eerder gezegd ook uit ervaring ik had ze toen ze 6weken was ik heb ze gevoerd met een lepeltje ,maar helaas moest ik ze achter laten ,het beestje plukte zich helemaal kaal en is niet meer goed gekomen,en dat zou erg voor deze mensen zijn als het ook zou gebeuren .
en mensen die eenpapagaai willen kopen ,dat ze goed inf vragen ,het vergt veel tijd aandacht ,en worden heel oud ,maar het zijn schatten van huisdieren ,ik hoop voor hun dat het goed gaat