Poeze-pootje gekneusd of misschien gebroken? (zie uitleg)

Ik moet tijdelijk op een kat passen van andere mensen.
Hij is een paar dagen zoek geweest (is een buitenkat)
Nu is hij vanochtend weer terug gekomen en loopt mank...zijn linker voorpootje "trekt" hij steeds omhoog.
Hij gaat er maar heel af en toe heel even voorzichtig op staan..ik ga morgen met hem naar de dierenarts hoor, maar heeft iemand een idee of dat pootje gebroken zou kunnen zijn? (het bloedt overigens niet..)

Toegevoegd na 16 uur:
Volgens de dierenarts is hij waarschijnlijk gebeten door een andere kat..hij heeft twee prikjes gekregen, een pijnstiller en antibioticum..en voor 7 dagen pilletjes..(nou nog proberen om die dingen in dat bekje te krijgen)
Maar het kan ook nog door het voer "gestampt" worden..
Wat ben ik blij dat het niet gebroken was...pfffff...wat een zorgen om zo'n beestje..ik zou niet geweten hebben hoe ik dat die mensen had moeten vertellen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.1K
Rieneke1
13 jaar geleden
oh gelukkig niets gebroken idd.
een ongeluk zit in een klein hoekje hoor, kan ook gebeuren als de baasjes weer thuis zijn.
succes met het pillen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik een van mn katten medicijnen moet geven doe ik de pil met wat lekkers (zalm)geven soms hebben ze het dan een paar dagen niet in de gaten dat er een pil door zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: als de kat erg van natvoer houdt, kun je proberen de pil daarin te stoppen (een beetje bovenin zodat je goed in de gaten kunt houden of ie mee naar binnen gaat).
Sommige pillen smaken vreemd en daar eten ze dan keurig omheen, wat hier dan goed werkt is de pil in een klein stukje leverworst duwen, beetje worst eroverheen kneden, dat gaat meestal hap-slik-weg, en de pil is binnen.
Ik hoop dat het zo lukt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig niks gebroken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blij dat er niks gebroken is... ja katten onder elkaar gaat ook niet altijd even goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad een heel gedoe om dat pilletje naar binnen te krijgen..ze hebben namelijk nòg een kat hier dus ik moet ze gescheiden eten geven...heb het pilletje tot poeder vermalen en door het "sausje" van dat voer gedaan..en expres minder gegeven dan anders..gaat hij er eerst voorzichtig aan likken...(terwijl hij normaal gesproken alles in vier happen opheeft)dan kijkt hij me aan met een gezicht van: je denkt toch niet dat ik dit accepteer! -_-
Ik heb maar gewoon volgehouden en niks anders erbij gedaan...na een half uurtje besloot hij toch maar in al zijn poezen-wijsheid om de boel op te eten..toen mocht hij als beloning uiteraard de rest ook hebben...
Nu zit hij me ernstig beledigd aan te kijken van grote afstand...nou ja..we komen er wel uit : )
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi dat hij eieren voor z'n geld koos ;)
probeer anders ook eens de tip van hippo, met de leverworst.
succes!

Het beste antwoord

Kijk eens of hij niks in zijn pootje heeft zitten.
Misschien zit er wat in dus goed tussen de kussentjes kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het klinkt niet of hij een pootje gebroken heeft, dan zou hij die poot namelijk niet gebruiken.
wat wel goed mogelijk is, is dat hij een of meerdere tenen gebroken heeft.
verder is er van alles mogelijk, van zenuw- tot spierbeschadiging, dus heel goed dat je morgen naar de dierenarts gaat.

laat je nog even weten hoe of wat?
het beste met de kat!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal het laten weten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij wast zich nu trouwens wel met dat pootje...weliswaar voorzichtig..maar toch
Rieneke1
13 jaar geleden
dat is heel goed nieuws!
toch zou ik er voor de zekerheid naar laten kijken, als het je lukt.
wanneer komt het baasje weer terug?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar die dierenarts ga ik in ieder geval...en dat baasje is er pas zondag weer...hij is zelfs net op de kattenbak gegaan..die kat dan he?..
het is moeilijk te vertellen of het gebroken of gekneust is een dierenarts kan dit alleen vertellen. misschien zit er wel een glassplinter in zijn kussentje,omdat buiten veel dingen liggen zoals glas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de zekerheid: zorg dat hij niet springt, mocht het gebroken zijn dan maakt het dan juist meer kapot. De buren hadden laatst een kat met een gebroken poot en deze heeft een aantal weken in een bench moeten zitten omdat die absoluut niet mocht springen. Als je het hebt doe hem dan maar in een bench, anders een omgekeerde krat met iets zwaars erop, regelmatig er even uit voor de bak en morgenvroeg gelijk naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou best kunnen dat er iets in het pootje zit, maar het zou ook een virus kunnen zijn, dat bij jonge katten wel eens voorkomt (mijn poes heeft het ook gehad) het 'limp-cat' syndroom genaamd. Goed dat je morgen naar de dierenarts gaat, na een onderzoek wordt het vaak wel duidelijk wat er aan de hand is.
Wel vervelend dat dit precies gebeurt nu jij op moet passen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou ook zomaar kunnen dat de kat gevochten heeft en een pets op zijn poot heeft en nu met (een begin van)een vecht abses rond loopt ik zou even kijken of er ergens een verdikking of wond op de poot te voelen is.Bij buiten katten komt dit nogal eens voor zeker als ze niet geholpen zijn het is opzich niet zo'n ernstige kwaal die je in het eerste stadium vrij makkelijk over het hoofd ziet.